Smal gamling på bete

c0pyright

Trådstartare
Jag har en 25 år gammal arabvalack som har gått på bete dygnet runt hela sommaren, men trots det är väldigt smal. Man kan skymta revbenen på honom. Just nu går han i en mycket stor beteshage med högt gräs. Är det så att ett högt gräs är mindre näringsrikt än ett kortare? Har tillgång till en hage med kortare gräs (hästar gick i den tills i mitten av sommaren, sedan har den fått växa tills nu). Bör jag kanske flytta över min häst till denna hagen istället?

Jag funderar på stödfodring. Vad är lämpligt att ge, och hur mycket? Han rids för närvarande i skog och mark i varierat tempo runt 5-6 dagar i veckan. Tycker ni att jag ska prova med något kilo lusern eller ska jag försöka få i honom några kilo hö istället? Eller ska jag ge havre? Hur hade ni gjort?

Självklart är han avmaskad och tänderna är kontrollerade.

Är jättetacksam för alla tips och råd!

Sv: Smal gamling på bete

Äldre hästar ha ofta svårt att hålla hullet. Araber är inte direkt kända för att vara feta eller lättgödda hästar.

Jag måste ge mitt 23 åriga kallblod runt ½-1kg kraftfoder/dag om han inte skall fall ur.
Unghingsten får en högiva & kraftfoder 2 gånger om dagen plus bete för att hålla sig på rätt sida.

Jag rider inte min 27-åriga halvblodsdam med rätt mkt arabinslag alls just nu. Hon promeneras dock 1-5 km vid hand 3-4 ggr i veckan, för att försöka få fart på kondition och muskler.

Hon går på bete, har från och med i helgen fri tillgång på hösilage och har fått 1-2 kg lucern och 0,5-1 kg soja, samt 7,5 dl - 1 liter betfor (torr vara)/dag sen i april (då hon bara var skinn och ben)-maj, så ja, det är nog bra att börja ge lucern. Börja med lite i taget och öka på efter en vecka och så vidare.

Mvh

IngelaH

Hej
Jag ger både araben och fullblodet extra, araben har inte fallit ur så mycket men han är normalt lättfödd. Fullblodet rasade däremot enormt på ett par dagar.
De får Alfalfa pellets, betfor, musli och hö.fullblodet petar jag i 4-5 kg alfalfa
1l musli 0,75 dl betfor och så mycket hö blandat med Lucernstrå hon vill ha.
Det har ju varit ett uselt år för betet hos oss i Roslagen. med torka och nu när det regnar så är det ingen näring i gräset längre.

Börja fodra i tid. Äldre hästar kan vara svåra att få upp i hull om det vill sig illa. Jag hade nog satsat på högoktanigt bränsle, lusern och olja t ex eller bara Hippo Alfa.

Kanske ska du också överväga att låta hästen komma in över natten för att i lugn och ro vila, äta och ta igen sig.

Tack för alla svar!

Tänkte som så att jag byter hage till den med kortare gräs imorgon. Och så ska jag börja ge en kombination av lucern, olja och lite havre. Hoppas att det kommer att ge någon effekt :)

Låter smart, så skulle jag också gjort samt ev. plocka in den på natten för att få vila och tugga hö.

Tack för alla svar!

Tänkte som så att jag byter hage till den med kortare gräs imorgon. Och så ska jag börja ge en kombination av lucern, olja och lite havre. Hoppas att det kommer att ge någon effekt :)

Har inte läst alla inlägg bara ditt första.
Testa och se om hästen vill ha hö eller silage om ni kör med det, då är det definitivt dags att vänja in på mer foder. Hästar är väldigt olika en del behöver helt enkelt stödutfodras under hela betesperioden om vallen inte är helt rätt MJ och proteinmässigt för just din häst.

Om hästen är muskelfattig skulle jag valt lucern i första hand som tillskott då det räknas som grovfoder, bättre ge mer grovfoder än havre i första hand. (Lucern ger oftast mer MJ och protein per giva och du bör se resultat rätt fort av det).

Om din häst är mager behöver den mer MJ inte mer protein. Kraftfoder skulle jag rekommendera då eller om du hellre vill ha havre i kombination med olja så kör med det och se, får du inget resultat så byt till det första. Du känner ju din häst bäst.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar