Smaksatta saltstenar

trofé

Trådstartare
Såg i dag på Granng*rden att de hade börjat sälja ett trepack med saltstenar, inget särskilt med det, förutom att de var smaksatta! En med banan, en med mint och en med honung. Någon som sett dessa tidigare? Någon som testat? Reflektioner?

Sv: Smaksatta saltstenar

Större risk för överkonsumtion?

Om hästen vill åt honungssmaken så kanske den slickar för mycket. Jag skulle aldrig köpa sådant.

Jag funderade på det med... Läste inte hela innehållsförteckningen, men kollade på seleninnehållet, och det var olika i alla tre stenarna.

tycker det är vansinne med tillsatser över huvudtaget i saltstenar, de ska slicka på dem för att få i sig salt och inget annat.

Precis min tanke, men sen tänkte jag att de kanske kan vara bra för hästar som annars inte gillar saltstenar men som behöver mer salt? Vissa ratar ju maten om man häller i salt. Ett himla problem med högpresterande hästar som svettas mycket.

Gissar oxå att risken att de slickar på den bara för att det smakar gått ökar...

Har själv löst salt som jag ger varje dag, så jag vet hur mkt salt min häst får i sig.

Nää, har varken sett eller provat dessa saltstenar. Ska inte göra det heller utan håller mej till dom gamla vanliga. Bäst så.

Skulle kunna vara ett alternativ till min ena häst som absolut vägrar att äta salt. Rör aldrig en slicksten och vägrar äta maten om jag häller i salt. Lägger man in den ett tag och sen tar ut den så borde överkonsumption vara omöjlig.

Min häst äter aldrig salt men hon lever ju fortfarande. Vad finns det för fara när de aldrig äter salt?

Natrium är viktigt för upptaget av glykol och aminosyror, och när de svettats förlorar de ju mkt natrium...
Skulle se till att hästen får i sig salt, kan ju ge löst salt...

Har försökt att ge löst salt i maten men totalvägrar att äta det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 531
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka