smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Sanslöst vad folk bryr sig och har åsikter och dessutom kladdar ner vad de tycker om det här. Folk får klä sig precis som de vill tycker jag. I ett mataffär tycker jag man ska vara hel och ren, och klädd. Hur man sen är klädd skiter jag fullständigt i.

Vi kommer aldrig komma ifrån skönhetsidealet som det smala så länge folk ramar in det som en norm. Små människor - det handlar inte om midjemått, det handlar om att vara tjock över kragen. :banghead:

För mig handlar det absolut inte om tjock eller smal. Jag är jättesmal men skulle aldrig visa mig utanför lägenheten i tights och tröja av den anledningen att den typen av tights som jag förstår det som att ameo menar för mig är ett slags tjockare strumpbyxor snarare än byxor.

Vad gäller det du skriver om sanslöst och åsikter så har faktiskt Ameo bett om synpunkter. Det är en helt annan sak att oombedd komma med kommentarer.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Fast det är väl väldigt mycket annat man kan notera hos människor än just deras klädsel? Jag skulle i ett vittnesförhör inte kunna beskriva någons klädsel. Däremot ansiktsuttryck, utstrålning, reaktioner, beteende etc. skulle inte vara några problem alls. Men det är sådant som intresserar mig, hur människor är, inte vad de valt att drapera sig i. Jag är tämligen ointresserad av kläder och då menar du att jag inte ser människor? Hur ytlig är du på en skala?

Det har inget med ytlighet att göra, de flesta människor väljer kläder som de tycker om och tycker är fina, och de säger därför också rätt mycket om dem. Det är ytterst sällan total slumpartat hur folk är klädda, utan klädseln speglar smak, intressen och vanor. Dvs sånt som gör oss till de individer vi är. Smaken är dessutom bland den mest genomgripande och subtila samhällsordnaren vi har, så smak är absolut inte irrelevant om man vill förstå sin sociala omvärld.

Dessutom, att vara mottaglig för eller åtminstone notera sånt som är vackert i världen, däribland kläder och andra människor, kan ju knappast vara en nackdel. Jag tror det är rätt bra ifall man kan uppskatta något vackert, det gör livet lite rikare och roligare.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Men är det hårt? På frågan om de låter smakfullt eller ej så svarar jag nej oavsett kroppsform.
Därmed inte sagt att de är förkastligt. Jag personligen skulle inte gå ut i leggings och linne, men det är ju jag. Jag är alldeles för utseendefixerad å andra sidan.
Det jag menar är hårt är att ha åsikter om vad folk runt omkring får eller inte får ha på sig. Över sina egna kläder får man väl bestämma bäst man vill, men att säga att exempelvis leggins och linne inte är okej överhuvudtaget att ha på sig anser jag är hårt.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Vem har pratat om att lägga stor vikt? Ser jag någon som t ex är riktigt vältränad, så noterar jag kanske det: oj, vad vältränad han/hon var, men särskilt viktigt är det inte. Motsatsen däremot tycker jag är lite hemsk, att gå ut utan att öht se eller notera sina medmänniskor, utan att intressera sig det minsta för dem, ens så mycket att man noterar vad det är för människor. Som om de vore flugor.
Fast det är inte så jag menar. Jag lägger självfallet märke till folk. Även deras utseenden. Dock menar jag att folk lägger större vikt när de går från "jaha, den här personen har leggins och linne på sig" till "leggins och linne? det kan man ju inte ha på sig, usch vad det ser ut" (kanske något överdriven reaktion, men du förstår förhoppningsvis min poäng). Och sen kan man också intressera sig för annat hos personer än just deras kläder. Bara för att jag inte har åsikter om kläderna betyder det inte att andra människor är som flugor för mig.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

NU var det inte riktat till mig, men jag svarar ändå. Nu handlade ju tråden om smak, eller hur? Jag tycker att det är roligt med kläder, och jag tycker det är viktigt att klä mig OK. Det betyder INTE att jag klär upp mig till tänderna, utan att jag drar på mig ett par jeans istället för mina säckiga mysbyxor när jag går till affären. På den nivån är det. Om mina vänner väljer att gå till affären i tights eller mysbyxor/whatever, så får de göra det. Jag tycker inte sämre om dem för det. Jag gillar dem heller inte bättre för att de klär upp sig, utan går på andra kvaliteter. Men JAG vill ha lite stil på mig, och JAG tycker det är trevligt att se på människor som ansträngt sig lite.

Om vi går till grundfrågan: Bara tights ger mig alltid intrycket att personen glömt kjolen hemma (oavsett kroppsform). Ett lite längre linne eller en tunika/kjol till ser mycket bättre ut. Även om t ex ridbyxor sitter lika tajt är inte materialet lika tunt och avslöjande. Tights avslöjar ju ALLT liksom. Mummelbyxor är ett mycket , mycket bra uttryck som även jag minns från förr.:D

Jo jag gick lite OT då jag tyckte det var lite oförskämt att utmåla någon som deprimerad, trött, slutkörd, ointresserad och en sådan som behandlar folk som flugor (personangreppen haglar som vanligt) bara för att man inte alltid reflekterar över folks klädsel. Självklart reagerar jag på sådant som sticker ut men jag lägger faktiskt inte på minnet vad en godtycklig mainstream svensk har på sig i affären och typ 99% sticker inte ut med sin klädsel och då lägger jag oftare istället märke till andra saker hos människor.

Klädseln TS beskriver skulle jag nog notera om någon uppmärksammade mig på den.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Dessutom, att vara mottaglig för eller åtminstone notera sånt som är vackert i världen, däribland kläder och andra människor, kan ju knappast vara en nackdel. Jag tror det är rätt bra ifall man kan uppskatta något vackert, det gör livet lite rikare och roligare.

Fast det är ju inte så att livet blir fattigare och mindre roligt bara för att man inte just ser något varken vackert eller inte vackert i vissa kläder. Det finns ju mängder med andra saker än kläder man kan tycka om, tänker jag?

Det låter lite som om det fattas något i ens liv om man inte har massa uppfattningar om människors kläder och det låter drastiskt tycker jag. Överlag känns det som en ganska knepig slutsats; att om man inte minns vad folk har för kläder eller direkt noterar det så ser man sin omgivning som flugor?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Klart man får, men Jag tycker inte det är snyggt. Jag gillar inte heller jeans som är stentvättade med hög midja, 80-tals kavajer, button-downskjortor, virkade slipsar och blockrandiga tröjor.
Så ber någon mig om smakråd skulle jag inte tipsa om ovanstående, oavsett kroppsform på människan.
Självklart får folk ha det om de vill, och det har jag inga problem med.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Det har inget med ytlighet att göra, de flesta människor väljer kläder som de tycker om och tycker är fina, och de säger därför också rätt mycket om dem. Det är ytterst sällan total slumpartat hur folk är klädda, utan klädseln speglar smak, intressen och vanor. Dvs sånt som gör oss till de individer vi är. Smaken är dessutom bland den mest genomgripande och subtila samhällsordnaren vi har, så smak är absolut inte irrelevant om man vill förstå sin sociala omvärld.

Dessutom, att vara mottaglig för eller åtminstone notera sånt som är vackert i världen, däribland kläder och andra människor, kan ju knappast vara en nackdel. Jag tror det är rätt bra ifall man kan uppskatta något vackert, det gör livet lite rikare och roligare.

Ok, så förutom att jag är deprimerad, slutkörd, behandlar folk som flugor och allt det andra du kastat ur dig, så har jag dessutom inte förmågan att notera vackra saker? Allt detta baserat på att jag i en matbutik, där majoriteten inte sticker ut med sin klädsel, inte kommer ihåg exakt vad varenda kotte har på sig?

Självklart reagerar jag på någon som sticker ut med särdeles vackra kläder eller rent ruskiga eller dråpliga/udda. Men jag noterar antagligen inte om TS har leggings eller jeans, linne eller topp, blå eller röd. Då är det mycket troligare att jag noterat TS ansikte, eller om hon verkar glad, ledsen eller stressad vid kassan. Jag skulle antagligen inte uppröras mycket eller bilda mig en förutfattad mening om TS baserat på hennes klädsel.

Men det är klart, jag har av flera skäl fått lära mig att se förbi det yttre.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag menade väl inte exakt det du skrev utan som andra uttryckte sig i tråden.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Fast det är inte så jag menar. Jag lägger självfallet märke till folk. Även deras utseenden. Dock menar jag att folk lägger större vikt när de går från "jaha, den här personen har leggins och linne på sig" till "leggins och linne? det kan man ju inte ha på sig, usch vad det ser ut" (kanske något överdriven reaktion, men du förstår förhoppningsvis min poäng). Och sen kan man också intressera sig för annat hos personer än just deras kläder. Bara för att jag inte har åsikter om kläderna betyder det inte att andra människor är som flugor för mig.

Halvt knapplån.

Jag tror många underskattar klädernas betydelse. Det är ingen slump att det finns klädkoder för vissa yrken för generellt finns det en åsikt om vad som anses prydligt och vad som inte gör det. Klädkoderna kan ändras över tid och det finns alltid enskilda som associerar annorlunda än gemene man, men de finns där.

Kläderna visar väldigt ofta från vilket samhällsskikt man kommer ifrån, det tycker jag är uppenbart som gjort en klassresa uppåt. Vissa typer av kläder används i princip inte alls i det höginkomst-tagarområde där jag bor, visst är folk fritidsklädda men på ett hyfsat välklätt sätt. Helt ärligt kan jag bli ganska förvånad över hur stora skillnader det är.

Man ska inte underskatta betydelsen av kläder och vilka signaler de sänder ut. Men självklart får man gå klädd hur man vill!!

Frågar någon om det är smakfullt med kort linne och leggings, så är nog det generella svaret "nej". Men man behöver inte alltid vara smakfull heller, det avgör man själv.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Fast det är inte så jag menar. Jag lägger självfallet märke till folk. Även deras utseenden. Dock menar jag att folk lägger större vikt när de går från "jaha, den här personen har leggins och linne på sig" till "leggins och linne? det kan man ju inte ha på sig, usch vad det ser ut" (kanske något överdriven reaktion, men du förstår förhoppningsvis min poäng). Och sen kan man också intressera sig för annat hos personer än just deras kläder. Bara för att jag inte har åsikter om kläderna betyder det inte att andra människor är som flugor för mig.

Du menar att du tycker det är fel att ha en åsikt om klädseln, att tycka att något är snyggt eller mindre snyggt?

Varför det?

Jag tänker att det väl är positivt ifall man kan uppskatta något vackert? Och gör man det, så inser man ju också när något är mindre vackert, det hänger ihop.

Jag förstår nog inte riktigt varför det är dåligt att kunna avgöra om något är fint eller fult. Du som inte kan det, hur gör du när du t ex väljer kläder, möbler och inredning till dig själv?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Ingen har sagt att de skulle uppröras mycket eller bilda sig en uppfattning om ts som person baserat på klädseln. Men man är i stånd att ge ett svar på frågan "är det snyggt eller inte snyggt om man har på sig kort linne och tights, givet att man har en figur som en Michelingubbe?"
 
Senast ändrad:
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Kläderna är ju en av de saker som syns mest på en människa. Om man aldrig noterar vad någon har på sig är man uppenbart inte särskilt observant på sina medmänniskor.

Vad gäller att uppskatta skönhet så skulle jag säga att den kan finnas överallt, det har inte så mycket med intresse att göra. Jag är t ex inte ett dyft intresserad av bilar, men jag kan ändå uppskatta en i mitt tycke vacker bil, och jag kan notera om jag går förbi en sån på gatan. Eller ett vackert löv, en vacker kvällshimmel, en vacker jacka, eller vad det nu är.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jo, självklart kan jag avgöra vad som är snyggt/mindre snyggt. Men min tanke, när det gäller folk omkring mig, går inte längre än så. Jag jobbar aktivt med att inte bry mig om hur andra ser ut, just för att arbeta emot utseendefixeringen. Ytan har för mig ingen större betydelse när det gäller mina vänner och därför försöker jag exempelvis minska komplimanger till mina vänner och familj gällande utseende. Istället försöker jag ge komplimanger för deras person. Det är ofta folk slänger ur sig "hej, vad snygg du är!" när man ses, vilket gärna kommer som en liten reflex. Därför brukar jag tänka på att säga typ "hej, vad roligt att träffa dig nu igen!" då jag anser att det är en komplimang som är värd mer. I min värld vill säga. Sen kan jag såklart säga till mina vänner att de är snygga, dock jobbar jag emot grejen att det kommer sådär på rutin.

Eh. Vet inte riktigt om var jag ville komma med det där. Iallafall. Jag tycker som sagt inte det är dåligt att avgöra vad som är fint eller fult, det är värre när man lägger in bestämda åsikter i det, som i den här tråden där man inte "får" ha på sig leggins och linne i affären.
 
Senast ändrad:
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Du menar att du tycker det är fel att ha en åsikt om klädseln, att tycka att något är snyggt eller mindre snyggt?

Varför det?

Jag tänker att det väl är positivt ifall man kan uppskatta något vackert? Och gör man det, så inser man ju också när något är mindre vackert, det hänger ihop.

Jag förstår nog inte riktigt varför det är dåligt att kunna avgöra om något är fint eller fult. Du som inte kan det, hur gör du när du t ex väljer kläder, möbler och inredning till dig själv?

Finns det någon skriven eller oskriven lag på vad som är fint eller fult? Nej just det - det handlar om tyckande. Ibland ska man kanske hålla truten om sitt tyckande, se förbi yta och fokusera på innehåll.

Det allra viktigaste med kläder är vem som bär dem, sa oscar wilde. Är man själv obekväm med leggings och linne är det ingen vacker syn, trivs man med med leggings och linne, så är det inte kläderna man ser. Go figure.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Fast bara för att jag aldrig tänker "fy fan vad smaklöst klädd hon är" betyder det ju inte att jag inte ser mina medmänniskor och är deprimerad och slutkörd??

Du resonerar så märkligt.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Kläderna är ju en av de saker som syns mest på en människa. Om man aldrig noterar vad någon har på sig är man uppenbart inte särskilt observant på sina medmänniskor.

Vad gäller att uppskatta skönhet så skulle jag säga att den kan finnas överallt, det har inte så mycket med intresse att göra. Jag är t ex inte ett dyft intresserad av bilar, men jag kan ändå uppskatta en i mitt tycke vacker bil, och jag kan notera om jag går förbi en sån på gatan. Eller ett vackert löv, en vacker kvällshimmel, en vacker jacka, eller vad det nu är.

Det där första tycker jag helt enkelt inte är sant. Jag ser inte alls människor som flugor bara för att jag inte minns vad de har för kläder och bara för att man inte minns om människan var "smaklöst" eller "vackert" (för det har jag helt enkelt inte samma uppfattning om som du verkar ha) klädd så är man inte helt väck inför att det finns andra människor runt en. Där du noterar kläderna kanske jag noterar något helt annat, som du inte alls lagt märke till. Man reagerar helt enkelt på olika saker, det är väl inget konstigt och bara för att du noterar kläder och jag kanske noterar handleder eller vadsomhelst så innebär ju inte det alls att du är mycket mer uppmärksam, observant, lycklig eller bra.

Jag noterar helt enkelt sällan kläder, det betyder ju inte att jag inte uppskattar skönhet, bara att jag har andra grejer jag tycker är vackra än du.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Finns det någon skriven eller oskriven lag på vad som är fint eller fult? Nej just det - det handlar om tyckande. Ibland ska man kanske hålla truten om sitt tyckande, se förbi yta och fokusera på innehåll.

Det allra viktigaste med kläder är vem som bär dem, sa oscar wilde. Är man själv obekväm med leggings och linne är det ingen vacker syn, trivs man med med leggings och linne, så är det inte kläderna man ser. Go figure.

Men det låter som att du tror att alla som tycker saker om kläder inte har förmågan att se människan? Jag ser ingen som helst motsättning i att både ha smak för vissa kläder och samtidigt uppskatta människan bakom för den hon är.

Om alla som tycker något om kläder de ser går fram till personen ifråga och berättar sin åsikt, eller slutar umgås med någon pga att denne inte har tillräckligt fina kläder, ja då förstår jag din upprördhet. Men hur vanligt är det? Vad har det för betydelse att jag tycker att rosarandiga tröjor och platåskor är fula, om jag ändå umgås och uppskattar dig som person när du bär det? Så länge du trivs i det så är det ju fritt fram att använda, oavsett om jag skulle vilja bära det eller inte. Ser faktiskt inte problemet alls. Alla människor har ju olika smak, inget mer med det.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Det har inget med ytlighet att göra, de flesta människor väljer kläder som de tycker om och tycker är fina, och de säger därför också rätt mycket om dem. Det är ytterst sällan total slumpartat hur folk är klädda, utan klädseln speglar smak, intressen och vanor. Dvs sånt som gör oss till de individer vi är. Smaken är dessutom bland den mest genomgripande och subtila samhällsordnaren vi har, så smak är absolut inte irrelevant om man vill förstå sin sociala omvärld.

Dessutom, att vara mottaglig för eller åtminstone notera sånt som är vackert i världen, däribland kläder och andra människor, kan ju knappast vara en nackdel. Jag tror det är rätt bra ifall man kan uppskatta något vackert, det gör livet lite rikare och roligare.

Det är här jag är kluven. Jag tycker inte alls det är snyggt med mysbyxor o en t-shirt och allt hår i en klut på huvudet.
Men jag trivs bäst i det.
Och att då inse att det finns folk som tror att jag är så smaklös så jag går i det för att jag tycker det är snyggt!
Det stör mig så mycket att jag klär mig aningen bättre när jag ska ut bland folk. Och det retar mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp