smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Sanslöst vad folk bryr sig och har åsikter och dessutom kladdar ner vad de tycker om det här. Folk får klä sig precis som de vill tycker jag. I ett mataffär tycker jag man ska vara hel och ren, och klädd. Hur man sen är klädd skiter jag fullständigt i.

Vi kommer aldrig komma ifrån skönhetsidealet som det smala så länge folk ramar in det som en norm. Små människor - det handlar inte om midjemått, det handlar om att vara tjock över kragen. :banghead:
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Sanslöst vad folk bryr sig och har åsikter och dessutom kladdar ner vad de tycker om det här. Folk får klä sig precis som de vill tycker jag. I ett mataffär tycker jag man ska vara hel och ren, och klädd. Hur man sen är klädd skiter jag fullständigt i.

Vi kommer aldrig komma ifrån skönhetsidealet som det smala så länge folk ramar in det som en norm. Små människor - det handlar inte om midjemått, det handlar om att vara tjock över kragen. :banghead:




Givetvis får folk ha på sig vad de vill, ingen har påstått något annat.
Det frångår inte att människor har subjektiva uppfattningar om vilka kläder som är snygga/passande och inte.

Jag tror det är extremt få människor i världen som på frågan "Kan jag ha på mig det här? Är detta snyggt på mig? Vad tycker du om det här plagget? Etc" står tysta för att de saknar åsikt/inte har någon uppfattning/är totalt likgiltiga.
Om du gör det så är du mer unik än vad du tror Honung ;)
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Givetvis får folk ha på sig vad de vill, ingen har påstått något annat.
Det frångår inte att människor har subjektiva uppfattningar om vilka kläder som är snygga/passande och inte.

Jag tror det är extremt få människor i världen som på frågan "Kan jag ha på mig det här? Är detta snyggt på mig? Vad tycker du om det här plagget? Etc" står tysta för att de saknar åsikt/inte har någon uppfattning/är totalt likgiltiga.
Om du gör det så är du mer unik än vad du tror Honung ;)

Fast alltså det kanske är ovanligt, men inte sååå ovanligt?
Antingen är jag helt fantastiskt virrig eller bara ointresserad, för jag kan t ex nästan aldrig nämna vad för kläder någon hade på sig under dagen. Jag noterar det bara inte, alltså kan jag inte tycka särskilt mycket om kläderna heller tänker jag, för då hade jag väl märkt det?

Jag är ungefär lika uppmärksam på folks kläder som jag är på vad människor har i sina kundkorgar... Jag tycker det är jätteknepigt att folk faktiskt noterar, och tycker om, vad för kläder man möter på gatan liksom.

Däremot när man tänker efter noooga kanske jag har en uppfattning, givetvis, typ att jag tycker att klackskor ser skojigt ut, men det krävs ju faktiskt att någon då frågar mig "vad tycker du om klackskor" för att jag ska komma på det. Det är ingenting jag lägger märke till bara sådär, lika lite som jag hade lagt märke till om TS gick i linne och tights.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Fast alltså det kanske är ovanligt, men inte sååå ovanligt?
Antingen är jag helt fantastiskt virrig eller bara ointresserad, för jag kan t ex nästan aldrig nämna vad för kläder någon hade på sig under dagen. Jag noterar det bara inte, alltså kan jag inte tycka särskilt mycket om kläderna heller tänker jag, för då hade jag väl märkt det?
.

Jag minns sällan vad folk har haft för kläder på sig - även om jag har en uppfattning när jag väl ser dem. Att jag inte minns beror troligen på att det saknar värde/inte är tillräckligt intressant.

Men det var inte det jag skrev om utan detta att helt enkelt ha en åsikt/uppfattning nog för att kunna svara på enkla frågor gällande ställningstaganden runt kläder, eller hår, eller trädgård, eller en hästs exteriör etc
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag tror det är extremt få människor i världen som på frågan "Kan jag ha på mig det här? Är detta snyggt på mig? Vad tycker du om det här plagget? Etc" står tysta för att de saknar åsikt/inte har någon uppfattning/är totalt likgiltiga.
Om du gör det så är du mer unik än vad du tror Honung ;)

Meneee...Jag har självklart åsikter men jag rättar mig efter dem ifråga för vad jag själv klär mig i och var, inte när det gäller andra. Jag sätter inga normer för andra utefter deras midjemått - not of my business. Fråga mig om kost eller träningsråd så hjälper jag gärna till, men att döma andra som finesslösa efter hur de klär sig - utan att ens ha sett dem. No.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Men det var inte det jag skrev om utan detta att helt enkelt ha en åsikt/uppfattning nog för att kunna svara på enkla frågor gällande ställningstaganden runt kläder, eller hår, eller trädgård, eller en hästs exteriör etc

Tjaaa, jag har nog faktiskt helt ärligt inte alltid en uppfattning om kläder, trädgård eller hår. Inte mer än i stil med "det blir väl bra?" :D
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Sanslöst vad folk bryr sig och har åsikter och dessutom kladdar ner vad de tycker om det här. Folk får klä sig precis som de vill tycker jag. I ett mataffär tycker jag man ska vara hel och ren, och klädd. Hur man sen är klädd skiter jag fullständigt i.

Vi kommer aldrig komma ifrån skönhetsidealet som det smala så länge folk ramar in det som en norm. Små människor - det handlar inte om midjemått, det handlar om att vara tjock över kragen. :banghead:
Reagerade på samma sak. För mig är det självklart att man ska få ha på sig det man vill. Visst att jag kanske inte tycker att tights och linne är snyggt, men det gör jag inte heller med vissa modeller av klänningar/byxor/liknande. Det betyder ju inte att folk inte "får" ha det på sig. Nej, jag tycker det är så ledsamt att folk bryr sig så mycket och vill inte veta vad folk tänker om mig när jag är på affären :( Eller egentligen kvittar det, blev mest förvånad att folk tänker så mycket på andras kläder.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Nej, jag tycker det är så ledsamt att folk bryr sig så mycket och vill inte veta vad folk tänker om mig när jag är på affären :( Eller egentligen kvittar det, blev mest förvånad att folk tänker så mycket på andras kläder.


Du kan inte mena att du är förvånad?
Människor bedöms hela tiden, efter allt de gör och vad de säger. Vad vi fokuserar på/lägger märke till beror sannolikt på våra intresseområden och man kan väl lugnt påstå att det yttre för många anses vara intressant.

Så, dagens Stalone surprise: människor tycker, tänker, reflekterar etc runt hela din uppenbarelse. Det bästa du kan göra är att strunta i det, eftersom andras subjektiva åsikter om en själv är extremt ointressanta.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Det är väl klart att jag vet att folk tänker och tycker saker om hela min uppenbarelse, dock är jag förvånad över den stora vikt de lägger vid vad de ser. Helt enkelt. Kanske för att jag inte är sådan själv. Men klart jag inte är dum i huvudet och inte tror att utseendefixering finns, dock trodde jag liksom inte att man bedömde folk på exempelvis affären så hårt.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Men är det hårt? På frågan om de låter smakfullt eller ej så svarar jag nej oavsett kroppsform.
Därmed inte sagt att de är förkastligt. Jag personligen skulle inte gå ut i leggings och linne, men det är ju jag. Jag är alldeles för utseendefixerad å andra sidan.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag skulle inte själv gå runt med tights/leggings utan att ha ett längre linne eller dylikt över. Tycker inte det är alls snyggt när rumpa osv är "bart".
Oavsett kroppsform. Jag själv är liten och smal men tycker inte det funkar speciellt bra ändå..
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Det är väl klart att jag vet att folk tänker och tycker saker om hela min uppenbarelse, dock är jag förvånad över den stora vikt de lägger vid vad de ser. Helt enkelt. Kanske för att jag inte är sådan själv. Men klart jag inte är dum i huvudet och inte tror att utseendefixering finns, dock trodde jag liksom inte att man bedömde folk på exempelvis affären så hårt.

Vem har pratat om att lägga stor vikt? Ser jag någon som t ex är riktigt vältränad, så noterar jag kanske det: oj, vad vältränad han/hon var, men särskilt viktigt är det inte. Motsatsen däremot tycker jag är lite hemsk, att gå ut utan att öht se eller notera sina medmänniskor, utan att intressera sig det minsta för dem, ens så mycket att man noterar vad det är för människor. Som om de vore flugor.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Vem har pratat om att lägga stor vikt? Ser jag någon som t ex är riktigt vältränad, så noterar jag kanske det: oj, vad vältränad han/hon var, men särskilt viktigt är det inte. Motsatsen däremot tycker jag är lite hemsk, att gå ut utan att öht se eller notera sina medmänniskor, utan att intressera sig det minsta för dem, ens så mycket att man noterar vad det är för människor. Som om de vore flugor.

Såhär tänker jag också. Det här är en tråd om SMAKråd, och jag uppfattar de flesta som uttalar sig om det de tycker är snyggt och fult som just deras smak och inte vad de tycker ska förbjudas eller att de aldrig skulle kunna vara vän med någon som bär de plaggen. Vem har dömt någon? Vad är det som är så hemskt med att tycka att vissa kläder är finare än andra? Så länge man behandlar alla människor trevligt och med respekt, och inte säger upp vänskapen pga någons kläder så ser jag faktiskt inte problemet. Oönskade verbalt uttalade åsikter - nej tack! - men att man för egen del ser vad folk i omgivningen har på sig, deras frisyrer eller hästtäcken är bara kul inspiration tycker jag.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Fast strumpbyxor enbart o linne har jag aldrig sett. :confused:

Jaja. :)

Det har jag, många gånger även om det är vanligare med tights. Det är ju dock inte någon större skillnad mellan tunnare tights och tjocka strumpbyxor. Fast jag har faktiskt funderat rätt många gånger om bärarna är medvetna om hur genomskinligt det är, men jag har antagit att det ska vara så, att det är jag som är tantig i min smak :eek::D Synliga BH:ar i utstickande färg har ju varit vanligt i några år nu bland "ungdomarna", vilket jag inte heller förstår det snygga i, så att visa trosorna genom tightsen är väl kanske samma sak tänker jag :confused: Jag må vara tantig då, men snyggt tycker jag inte att något av det är!
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Vem har pratat om att lägga stor vikt? Ser jag någon som t ex är riktigt vältränad, så noterar jag kanske det: oj, vad vältränad han/hon var, men särskilt viktigt är det inte. Motsatsen däremot tycker jag är lite hemsk, att gå ut utan att öht se eller notera sina medmänniskor, utan att intressera sig det minsta för dem, ens så mycket att man noterar vad det är för människor. Som om de vore flugor.

Fast det är väl väldigt mycket annat man kan notera hos människor än just deras klädsel? Jag skulle i ett vittnesförhör inte kunna beskriva någons klädsel. Däremot ansiktsuttryck, utstrålning, reaktioner, beteende etc. skulle inte vara några problem alls. Men det är sådant som intresserar mig, hur människor är, inte vad de valt att drapera sig i. Jag är tämligen ointresserad av kläder och då menar du att jag inte ser människor? Hur ytlig är du på en skala?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Tighsen som diskuteras är väl ett annat ord för strumpbyxor och leggings? Det är iaf så jag har tolkat tråden.
Ett problem är att vi ser olika saker framför oss när man säger tights eller leggings.
Det jag har på mig är 3/4-byxor av samma tyg som mina toppar/t-shirt/linnen.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag tycker att man ska få gå klädd som man vill. Tack och lov är Sverige ett fritt land där vi får klä oss hur vi vill och det är någonting vi ska värna om.

Min tanke med din tråd är lite omvänd. Du rådfrågar andra ifall du är fjantig som tänker så som du gör, och så får du svar som mer eller mindre håller med dig om att det inte är helt stilfullt. Och det är ju precis vad du också tycker, eller hur? Så vad är det som gör att du vill gå emot den känslan och trotsa det du känner och åka till affären klädd på det viset ändå?

Jag är en lat människa som kan gå ner till affären eller ut med hunden (kom ihåg att vi bor mitt i stan så jag möter alltid någon) klädd i pyjamas och flip flops, så jag förstår absolut ifall det är så att du helt enkelt är för lat för att sätta på dig kjolen. Det köper jag helt.

Men varför annars gå emot vad du själv tycker?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Fast det är väl väldigt mycket annat man kan notera hos människor än just deras klädsel? Jag skulle i ett vittnesförhör inte kunna beskriva någons klädsel. Däremot ansiktsuttryck, utstrålning, reaktioner, beteende etc. skulle inte vara några problem alls. Men det är sådant som intresserar mig, hur människor är, inte vad de valt att drapera sig i. Jag är tämligen ointresserad av kläder och då menar du att jag inte ser människor? Hur ytlig är du på en skala?

NU var det inte riktat till mig, men jag svarar ändå. Nu handlade ju tråden om smak, eller hur? Jag tycker att det är roligt med kläder, och jag tycker det är viktigt att klä mig OK. Det betyder INTE att jag klär upp mig till tänderna, utan att jag drar på mig ett par jeans istället för mina säckiga mysbyxor när jag går till affären. På den nivån är det. Om mina vänner väljer att gå till affären i tights eller mysbyxor/whatever, så får de göra det. Jag tycker inte sämre om dem för det. Jag gillar dem heller inte bättre för att de klär upp sig, utan går på andra kvaliteter. Men JAG vill ha lite stil på mig, och JAG tycker det är trevligt att se på människor som ansträngt sig lite.

Om vi går till grundfrågan: Bara tights ger mig alltid intrycket att personen glömt kjolen hemma (oavsett kroppsform). Ett lite längre linne eller en tunika/kjol till ser mycket bättre ut. Även om t ex ridbyxor sitter lika tajt är inte materialet lika tunt och avslöjande. Tights avslöjar ju ALLT liksom. Mummelbyxor är ett mycket , mycket bra uttryck som även jag minns från förr.:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp