smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag brukar verkligen inte bry mig om vad andra anser om hur jag klär mig, så länge jag själv trivs. Men en sak är jag inte ens överens med mig själv om ifall jag tycker det är okej eller inte, så jag skulle önska lite input om vad ni andra anser...

Fakta är att jag ser ut som en korsning mellan "badboll på ben" och michelingubbe. Dvs rund och go, med överskottshud från graviditeterna som späder på volangerna och ger michelingubbeformen. Jag har accepterat att jag ser ut så här, även om jag jobbar på att åtgärda saken (kortisonbehandling motverkar dock mina försök något...)

Hemma kan jag hasa runt i 3/4-långa tights/leggings (kärt barn har många namn) och kroppsnära linne - för att jag tycker det är skönt.
Normalt när jag åker och handlar (eller på annat sätt visar mig offentligt utanför gårdens gränser) brukar jag ha åtminstone en kjol eller något tunikaliknande på mig.

MEN, min fundering är - skulle DU tycka att det är okej att åka och handla med bara tighta kläder på, när man har min kroppsform? Är jag larvig som ens funderar på ifall det är okej? Eller borde jag absolut låta bli att åka iväg klädd sådär, av hänsyn till mina medmänniskor?

Hjälp mig att hitta min egen åsikt i frågan...
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag ser ingen anledning till att det inte vore ok.
Så länge klädseln inte är stötande så får väl andra människor tycka vad de vill!

Huvudsaken är väl att du är bekväm, och är du det så - go :)
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag tycker inte att det är "OK" att ha leggings/tights utan något plagg, tight eller inte, som täcker rumpan, oavsett vilken kroppsform man har, men i övrigt, inga problem.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

En smaksak, såklart, men nej, jag skulle inte gå klädd så till affären, och tycker kanske inte direkt att det är höjden av finess om andra gör det. Leggings och tight linne är, tycker jag, snyggt om man är mycket smal och vältränad, och har en figur som är snygg i allt, annars oftast inte. Det är inte särskilt förlåtande klädsel.

För egen del anpassar jag klädseln lite efter hur kroppen ser ut, jag har inte samma kläder nu som när jag var 20 och fem kg lättare.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Håller med Stormkast. Så länge det går över rumpan kan du ha vilken kroppsform du vill ;)

Gör som du känner för. Vad känner du din bekväm/fin i?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag har sällan åsikter om vad folk har på sig när jag möter dem i affären. Jag inbillar mig att alla klär sig i det som de själva trivs bäst i för stunden. Om du vill åka till affären eller någon annanstans i tighta kläder är det väl bara att åka. En del tycker att man behöver upprätthålla någon sorts stil eller liknande när man är ute. Jag tycker inte det.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Det är ju en ren smakfråga men jag håller med Stormkast och Mabuse. Tights och linne är något extremt svårburet för de flesta av oss. Och jag kan nog till och med sträcka mig så långt som till att säga att tights utan något som täcker rumpan är direkt fult - in my humble opinion givetvis.

Själv kör jag på tumreglen "utmanande upptill = klätt nertill" och vice versa. Dvs har jag en topp som är tajt, urringad eller på annat sätt "svår" så ser jag till att matcha den med ett par byxor eller en kjol som är mer lättburen och klädd. På samma sätt matchas en kort/tajt underdel med en mer förlåtande topp. Det brukar ge en bra balans.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Tillägg: Det kanske var smakråd som efterfrågades? I så fall missuppfattade jag frågan.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om vad folk har på sig. Men skulle du ha en midjekort tröja skulle jag tycka det var konstigt hur klädd underdelen än var.

Vad driver folk att orka bry sig hur andra ser ut?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Att man är ntresserad av sin omvärld, kanske? Att bry sig om behöver ju inte betyda att man står tuggar fradga av ilska, utan att man lugnt konstaterar att "nå, detdär var kanske inte så snyggt" när man står kön på ica bakom nån mindre välklädd på ica. Eller "snygg klänning!" om det är nån som har det. Dvs helt enkelt att man är intresserad av och observant på sin omgivning. Alternativet, att inte notera människorna omkring sig och inte se någon av dem, verkar lite deprimerande, orkar man inte ens det måste man vara väldigt trött och slutkörd, tänker jag?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag anser det fördelaktigt och trevligt när människor försöker hitta en nivå där de både trivs i sin klädsel och att den är smickrande för deras kroppsform.

Sedan är detta med utseende och klädsmak subjektivt så för att det ska hålla i längden får du nog gå till dig själv.
Det enkla svaret blir nog att när du känner dig nöjd/snygg när du ser dig i spegeln så är du hemma.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Det är klart att du kan, men jag tycker inte det är snyggt på någon egentligen.
Ungefär som att jag inte gillar vuxna män i korta shorts. Inget fel, men inte min grej.
Huvudsaken är att du trivs själv.

Jag är lite fjompig, men jag klär alltid upp mig lite när jag lämnar hemmet.
Jag vill känna mig snygg helt enkelt.


Skulle jag ge smakråd till din kroppsform som ändå är bekvämt är det just tunikor och klänningar jag tänker på. Jag gillar plagg som når över rumpan, eller klänning till knät.
Allt med lite 50-tals skärning är smickrande för figuren.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Så om jag inte bryr mig om vad folk har för kläder på sig så ser jag dem inte alltså? Då borde jag väl krocka med folk oftare?
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

kl

Jag tycker inte att det du beskriver inte är särskilt snyggt på någon, oavsett kroppsform, även om det är jätteskönt att gå omkring i det hemma. Jag tycker du gör rätt som drar en tunika över.

Hemma lufsar jag nästan alltid runt i säckiga joggingkläder, men ska jag till affären byter jag ut åtminstone byxorna mot något snyggare.

(Nu när jag har skrivit detta så undrar jag varför det som man går omkring i hemma och tycker är skönt inte är snyggt nog att gå och handla i.)
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

(Nu när jag har skrivit detta så undrar jag varför det som man går omkring i hemma och tycker är skönt inte är snyggt nog att gå och handla i.)

Eller varför inte fler försöker skaffa sig lite mer smickrande lufsarkläder ;)
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Tänkte på samma sätt häromdagen och tänkte göra en tråd om det - så jag hakar på.
I mitt fall är det mjukisbrallor - som jag faktiskt ser lika tjock ut i som i mina vanliga byxor (jeans för det mesta). Naturligtvis ser jag mer klädd ut i "riktiga" byxor men måste jag det?
Varför har man dessa klädkoder?
Jag tycker att det ser otroligt oklätt ut när någon i min storlek kommer i tights och linne inne i staden - och retar mig på mig själv för att jag reagerar så.
Kommer någon i stallet i linne och ridbyxor det vill säga samma typ av kläder bryr jag mig inte alls.
Egentligen borde ju hel och ren och inte halvnäck räcka - på jobbet och i affären.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag brukar tänka som så att går man klädd i såna tajta kläder du beskriver och är överviktig, då är man inte snäll mot sig själv. Det finns många vackra figursmickrande kläder att dra på sig eller lufsa runt i även hemma som även är bekväma.
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag vet inte, men jag vill nog faktiskt visa att jag till en del bryr mig om hur jag ser ut och kunna styra vad jag gör för intryck.
Jag klär mig för jobbet, för fest och för att vara i stallet. Varför inte i affären. Man behöver inte galablåsa, men jag tycker att man klär sig för situationen.

Till yttermera visso skall erkännas att jag nog lägger ett klassperspektiv, och att dyka upp i något offentligt sammanhang utanför ett gym iförd endast leggings och linne skulle inte falla mig in.
Skulle iofs inte gå på gym heller:D och äger inga mysbyxor:D
 
Sv: smakråd - definitivt ett i-landsproblem...

Jag vet inte, men jag vill nog faktiskt visa att jag till en del bryr mig om hur jag ser ut och kunna styra vad jag gör för intryck.
om man nu ska vara sån (och bry sig om vad andra tycker om ens utseende) så får jag nog aldrig (förutom när jag drar på mig klänning och höga klackar) så mycket ragg som när jag hasar ner till ica i flipflops, träningbyxor och en kort t-shirt eller ett linne.

jag känner mig liksom snygg och cool och mig själv och bekväm i alla mina kläder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp