Smakliga b-vitaminer

Sv: Smakliga b-vitaminer

Hmm.. vad jag lärt mig under åren och nu även bara för någon vecka sedan då jag var på en föreläsning av en veterinär (Göran Åkerlund en ganska känd veterinär när det gäller ffa hovar och hovhälsa) . Är att hästen behöver B-vitamin vid pälssättning och fällning. B-vitaminet "tillverkas" av en bakterie i tarmen och utsöndras även därifrån. Han menade att man under hösten och våren gärna med fördel tillsätta extra B-vitamin för att hjälpa hästen med detta. B-vitaminet är även bra för horntillväxten (hovarna).

Rätta mig om jag har fel...

Det stämmer att hästens mikroorganismer försörjer hästen med B-vitaminer. Det finns inga studier där man kunnat bevisa att hästen skulle vara i större behov av B-vitamin under pälsbytena.

Vad gäller frågor kring foder och tillskott, som vitaminer tex, så har en veterinär inte tillräckliga kunskaper inom det området. Veterinärer är utbildade på att diagnostisera och behandla sjuka djur medan en husdjursagronom är utbildad på foder och avel.

Det stämmer att hästens mikroorganismer försörjer hästen med B-vitaminer. Det finns inga studier där man kunnat bevisa att hästen skulle vara i större behov av B-vitamin under pälsbytena.

Vad gäller frågor kring foder och tillskott, som vitaminer tex, så har en veterinär inte tillräckliga kunskaper inom det området. Veterinärer är utbildade på att diagnostisera och behandla sjuka djur medan en husdjursagronom är utbildad på foder och avel.

Varför skulle inte en veterinär kunna ha det :confused: En del veterinärer skaffar sig väl extra kunskaper kring det som intresserar dom. En del är bättre på tänder än viss andra bättre på olika typer av hälta ... sen ingår det väl att en veterinär har lite foder kunskap eller??

Jag kände iaf att veterinären som jag lyssnade på visste vad han pratade om..

Sen att det inte finns någon studie, okej för mig men visst märks det skillnad när hästen får extra b-vitamin. :crazy:

Det stämmer att hästens mikroorganismer försörjer hästen med B-vitaminer. Det finns inga studier där man kunnat bevisa att hästen skulle vara i större behov av B-vitamin under pälsbytena. .

Jag är principiellt enig med dig och SannaG om att det är troligt att den positiva effekt många sett av foderjästtillskott vid hästens pälsbyte framför allt beror på jästens innehåll av högvärdigt protein.

Men man vet egentligen rätt litet om hur mkt hästens produktion av vissa B-vitaminer påverkas av foderbyten, av brist på vissa mineral som kobolt och zink i jorden, av fodermedlens associativa effekter osv osv. Därför har jag en viss öppenhet inför att B-vitamintillskott skulle kunna ha en egen effekt som inte är kopplad till dess proteininnehåll i vissa situationer.

Däremot håller jag inte alls med dig om detta;

Veterinären har en utbildning i klinisk nutrition = sambandet mellan hälsa/sjukdom och vad hästen äter. Så vitt jag förstår har inte agronomer det, vilket de borde om de ska ge råd om utfodring.

Sen kan man förvänta att den icke hästnischade vetten glömmer sin utbildning om hästnutrition, analogt med att en ortoped inte är den bästa att fråga om man har problem med graviditeten. HH

Ja det finns iallafall på den granngårdenaffär vi handlar i. Den är i pulverform typ som mjöl.....

Jag köper Basic's B-vitamin från Lactamin, som vi häller i vattnet. Funkar jättebra. Fast vattnet får en skum gul färg..

Gira :banana:

Har de foderjäst på Granngården, Nån som vet?
Hur är det i konsistensen? Hur mkt ska man ge?
Vi har inte betfor i år utan ren pellets, men det kasnke går att blanda i ändå?

Foderjäst finns på Granngården! de e pulver(damm)... så betfor e nog ett måste!
Fodrar med de och tycker de e super! Å bättre eftersom hästarna själva omvanldar de till B-Vitamin :)

Mina har fått Shy feeder och Kraffts flytande b-vit, jag får inte i stoet nån annan sort fast jag har provat. Då äter hon inte.

Jag köper Basic's B-vitamin från Lactamin, som vi häller i vattnet. Funkar jättebra. Fast vattnet får en skum gul färg..

Gira :banana:

Den tror jag det var vi hade förra året! Känner igen namnet nu när jag hör det o det där med att vattnet får skum färg. Vi provade att blanda både i foder o vatten och hästarna var inte direkt överförtjusta som sagt... Tycker inte du att det luktar pecka?! Jag har kräsna hästar kasnke....

Varför inte göra linfröblandning till hästen? Det ska vara bra för pälsen och ger vitaminer också.
Koka linfö och låt det stå. Har du flera hästar koka lite mer, annars koka bara någon dl. Blanda med vetekli, mineraler, soja, havre och korn och låt det stå och svälla några timmar. Alltså du blandar i riktigt hetvatten. Gör och ge denna blandning några gånger i veckan.

Emin slinker ner, är melass i det men det är det väl i de flesta kanske?

Linfrö är jättebra till de hästar som äter det. Dock har jag aldrig haft någon häst som ätit geggan. Det har mest varit smetanade på väggar och tvättning för mig.

Sambon däremot har haft hästar som glatt mumsat i sig gegget, men för mig är det för mycket jobb för lite utdelning. Har tidigare gett linfrökaka, men föredrar nog ändå att tillsätta ren B-vitamin om det behövs, för att slippa kladdet.

Om inte linfröblandning funkar så varför inte flytande B-vitamin som typ Shy Feeder B? :cool:

När det gäller linfröblandning om man blandar det ordentligt med korn, vetekli, soja och havre, så förkastar inte hästarna det lika lätt. :cool::bump:

Vi ger granngårdens b - vitamin (kraft)
Alla hästar äter då upp det i vårat stall, luktar väll inget särskillt:crazy: Inte verkar det smaka så illa heller:d
Vi häller det över fodergivan och dom smaskar då i sig :angel:

De får i sig linfröblandningen och här där jag jobbar ger vi sådan blandning två gånger i veckan och hästarna gillar den, samt blir små busiga sedan också.

Jag kan inte ge det du blandar upp i då det hade varit att totalhaverera en fungerande foderstat med tanke på vad grovfodret innehåller. Ö h t är soja något jag är väldigt försiktig med.

Varför totalhavera när det hjälper hästen att få i sig linfrömäsken? :confused:

Jag måste göra dig besviken HH, det verkar faktiskt (som jag sagt tidigare) vara så att vetrenärerna knappt läser nått foder alls. Har en kompis som går tredje året och de läste nyligen knappa veckan foder, varav endast en föreläsning var om häst.. Sen gjorde de en hemtänta der de räknade foderstat för en häst o en ko. Och vad hon vet ska de inte läsa mer.

Det är lite skrämmande faktiskt att de läser så lite (om det nu stämmer).

Men jag kan faktiskt ta o kolla vetrenärenas ramschema för åk fyra o framåt, så vi vet med säkerhet. Återkommer!

Har nu kollat, och jag fann tyvärr inte den kursen du nämner. Det var faktiskt inga kurser alls som hade att gör med näringsfysiologi eller foder i årskurs 4,5 o 6.

Jag antar att du vet att veterinärerna har läst klinisk nutrition förut? Jag förstår ärligt talat inte varför den kursen då har plockats bort! För en veterinär förväntar sig alla att de ska kunna foder, så de vore ju bra om de hade lite koll på det då, och många sjukdomar är ju faktiskt knytna till utfodringen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 984
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 589
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V