C
citi
Sv: Smakliga b-vitaminer
Det stämmer att hästens mikroorganismer försörjer hästen med B-vitaminer. Det finns inga studier där man kunnat bevisa att hästen skulle vara i större behov av B-vitamin under pälsbytena.
Vad gäller frågor kring foder och tillskott, som vitaminer tex, så har en veterinär inte tillräckliga kunskaper inom det området. Veterinärer är utbildade på att diagnostisera och behandla sjuka djur medan en husdjursagronom är utbildad på foder och avel.
Hmm.. vad jag lärt mig under åren och nu även bara för någon vecka sedan då jag var på en föreläsning av en veterinär (Göran Åkerlund en ganska känd veterinär när det gäller ffa hovar och hovhälsa) . Är att hästen behöver B-vitamin vid pälssättning och fällning. B-vitaminet "tillverkas" av en bakterie i tarmen och utsöndras även därifrån. Han menade att man under hösten och våren gärna med fördel tillsätta extra B-vitamin för att hjälpa hästen med detta. B-vitaminet är även bra för horntillväxten (hovarna).
Rätta mig om jag har fel...
Det stämmer att hästens mikroorganismer försörjer hästen med B-vitaminer. Det finns inga studier där man kunnat bevisa att hästen skulle vara i större behov av B-vitamin under pälsbytena.
Vad gäller frågor kring foder och tillskott, som vitaminer tex, så har en veterinär inte tillräckliga kunskaper inom det området. Veterinärer är utbildade på att diagnostisera och behandla sjuka djur medan en husdjursagronom är utbildad på foder och avel.