Ja det är svårare att få små hundar rumsrena (och med småhundar menar jag chihuahua, papillon, toypudel, nakenhundar, och liknande, inte raser som dvärgschnauzer, dansk svensk gårdshund, eller liknande)
Jag tror att det finns en ärftligt beteende problem, men även att det kan bero på att för att dessa små hundar inte ska få köld kramp måste man klä på dem massor med kläder, vilket gör att de knappt kan gå, och då inte vill kissa eller bajsa pga alla kläder, och utan kläder så vill de inte gå pga det dåliga vädret.
Så det är helt enkelt mer svår rastade vid dåligt väder (vilket det oftast är i Sverige enligt en chihuahua)
Men jag tror också att många ägare "ger upp" med träning efter ett tag, jag tror man måste vara extremt ihärdig och verkligen vara envis för att få en liten hund så rumsren som möjligt, jämfört med en större hund som nästan verkar bli rumsren av sig själva ganska snabbt.
Minns fortfarande kvinnan som hade chihuahuor/chihuahua korsningar, och eftersom hundarna vägrade kissa ute hade hon handdukar inomhus där hundarna gjorde sina behov
En ägare som gett upp och lärt sina hundar att det är okej att kissa inomhus helt enkelt...