Småbarnsdiarré ihop med dagis?

mino

Trådstartare
Är det nån annan som har erfarenhet av småbarnsdiarré, alltså den mer kroniska varianten (Toddlers diarrhea) ihop med dagis?
Dottern har med all sannolikhet detta, hon står under utredning men svar väntas inte ännu på ett par veckor, detta är dock det troliga enl vår läkare. Vi har ett nytt dagis som inte vill acceptera detta, det besked jag fick i morse var att de kommer att ringa henne sjuk så fort hon är lös i magen. Dottern (som är 20 mån) har varit sån i stort sett jämt, alltså lös i magen, som senap ungefär, och kan i sina sämre perioder bajsa 5-6 ggr per dag. Sen blir det bättre några veckor (som över jul). Nu verkar det som om hon har kommit in i sina sämre perioder och jag känner mig väldigt bekymrad över detta eftersom vi vet att det inte är magsjuka och vi i så fall kan förvänta oss att behöva hämta på dagis i stort sett varje dag i flera veckor.

Hur hanterar man sånt här? Ska jag få någon sjukvårdspersonal att intyga att hon har det här problemet eller ska man inte kunna ha barnen på dagis när de har den här typen av känslig mage?
 
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

Jag skulle be de på barn eller bvc att skriva ut ett intyg! Jag tycker att det låter horribelt att de skulle ringa henne sjuk var och varannan dag om hon nu har en kronisk variant. Nu förutsätter jag att hon är frisk nog att i övrigt klara förskolevistelsen.
Vad är det för en förskola egentligen? Våra barn är lösa i magen någon gång då och då (speciellt i förkylningstider) men det brukar bara kommenteras som en "bra att veta" grej från personalen att de varit lösa i magen.
 
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

Oj, jag har inte riktigt några svar till dig, men vår äldste bajsade också alltid löst när han var yngre. Inte riktigt som diarré men absolut inga korvar, och som du säger gärna 5-6 gånger om dagen i perioder. Lite jobbigt såklart men jag tänkte inte på det som att det skulle vara något fel, och det verkade inte heller förskolepersonalen göra. Men det är klart, det är väl skillnad om det är som riktig diarré. Men man tycker ju att de också borde förstå att han inte är sjuk för det? :confused:

Kanske blir lättare att diskutera detta när ni får ett riktigt läkarutlåtande. Du får väl hålla ut till dess. Kram så länge!
 
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

De menar att det går vinterkräksjuka och de kan inte veta vad som är vad. Det är väldigt få saker som är positiva med personalen på detta dagis och vi håller på att försöka byta, men det är en annan historia. :(
Kan tillägga att hon är inte sjuk på nåt annat sätt utan pigg och på gott humör.
 
Senast ändrad:
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

Ja jag hoppas att vi ska få besked så snart som möjligt, de tog en blodprov förra veckan så om vi har tur får vi besked om två veckor!
 
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

Skaffa ett intyg. Jag både förstår och inte förstår personalen.

Vi har haft barn med krånglande magar och visst är det svårt ibland att veta vad som är vad när man vet att det är en "krångelmage". Men vad ska man göra? Man får kolla till hälsotillståndet och ev. kräkningar, annat kan man ju inte göra. Det blir ju en typ av chansning. Men så är det ju jämt, man vet inte alltid vilka barn som är friska eller inte.
 
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

Nej det förstår jag också. Men hade jag upplevt att det varit av omsorg om dottern (vilket det tydligt framgick att det inte var) och hade personalen öppnat upp för en dialog med oss föräldrar och kanske bvc för hur vi ska hantera detta tillsammans så hade situationen varit en helt annan.
 
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

Sebastian är mjölkallergiker och har en rätt känslig mage. Så ibland har han perioder då han bajsar ofta, och är jättelös i magen. Detta kan då bero på att han lyckats få i sig något med mjölk i, eller så reagerar hans mage på tänder eller annat.

Men personalen har ju intyg från BVC på hans allergi, och jag har berättat att hans mage är känsligare än vanligt och dom förstod precis. Underbar personal verkligen! För några veckor sen hade han en sådan period igen, och då bajsade han ner hela sig själv nästan på dagis, men dom tvättade bara av honom, bytte kläder och berättade det för mig när jag hämtade så att jag skulle veta om att magen var i olag igen. Inga sura miner, och inget om att han skulle sjukanmälas för han var ju inte SJUK.

Dom förstår ju också att jag inte kan ha honom hemma någon vecka här och där, bara för att han har en känslig mage. Han själv mår hur bra som helst under tiden, och vill vara på dagis lika mycket som i vanliga fall.
 
Sv: Småbarnsdiarré ihop med dagis?

Ja det är den biten jag har svårt att förstå, att de inte förstår att det inte är kräksjuka barnet har varje dag :crazy: Lite måste man ju använda sitt sunda förnuft också.

Den biten jag förstår är att det kan vara svårt att skilja vad som är vad. Men man har inget val!!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 915
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 274
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 810
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 480
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp