Småbarn vid datorn!

Glamoroza ox

Trådstartare
När är det i ditt tycke OK att ditt barn får börja sitta vid datorn?

Jag började i förra veckan låta dottern (blir 5 år om 3 mån) sitta vid datorn. Då får hon greja med PAINT, WORD, KALKYLATORN och TETRIS.
Än så länge har hon inte fått spela några andra spel än ovanstående.

Är jag "sent ute" med att tillåta datoranvändande el. :confused:

(Förra grannens minste son, som då var 3 år, satt & spelade krigsspel för fulla muggar & var tydligen rätt duktig på det):crazy:
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min grabb (blir 5 i januari), sitter en del vid datorn.
Han får vara på barnspels-sidor och har även några inlärnings-spel med siffror och bokstäver.
Jag har hela tiden koll vad han gör.

Jag ser det som positivt och jag har märkt att han har lärt sig massor!

Dock får han inte sitta hela dagarna utan bara en stund, lite längre om det är dåligt väder och vi inte har något att göra.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min dotter är 4 år (född i juni). Hon använder vår dator :o Hon började väl när hon var 3½ med att skriva i excel, mest på skoj för att känna igen bokstäver.

Nu har vi lånat/köpt lite enklare spel till henne och hon tyckte det var jättekul ett tag, just nu är hon inne i en period när hon inte spelat på ett tag (när jag tänker efter). Försöker begränsa spelandet till högst en timme per gång och inte att hon spelar varje dag.

Tycker det är bra på det sättet att hon lär sig att använda datorn, hon kan både sätta på den och sätta på spelet hon brukar använda. Tycker även det finns många bra pedagogiska spel. Men samtidigt kan jag tycka att det är mindre bra att hon blir stillasittande så länge och att det kanske inte är så bra för ögonen när hon blir sittandes länge.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Finns det något speciellt spel/lär-dig.. som jag borde satsa på att kanske införskaffa vs. "Nej, köp inte det för allt i världen!"

Just Tetris tycker jag är ganska bra för där får man ju lära fingrarna göra det hjärnan ser (el. hur man nu ska beskriva det)

Och sen är ju tetris det enda spelet vi har i datorn. (förutom patiens)
Sen kan det hända att sambon har något/några mindre barnlämpliga spel. Jag har ingen aning, vet inte riktigt hur man gör en grundligare kontroll av datorns innehåll:angel:
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min sambos son har precis börjat, han är 4½ år. Han har då börjat med lätta lek och lärspel.
Han sitter inte mer än 10-15 min/dag, han är väldigt pigg på att spela samtidigt som han är för rastlös för att sitta still. Det är ju något jag ser positivt på, han är nästan alltid utomhus och leker, själv eller med kompisar. Det spelar ingen roll vilket väder det är, han trivs helt enkelt inte med att sitta inne.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Elin började nog spela när hon var runt tre år och Fredrik har börjat nu, drygt två år. Jag tycker att datorn är att likställa med tvn och den gör barnen mer aktiv än tvn... ;)

Vi har en hel del barnspel, Kalle Kunskap, Mamma Mu, Dora, Pippi och Byggare Bob. Kalle Kunskap tycker jag var bäst när Elin var liten, tyvärr så gillar inte Fredrik det utan han vill ha Pippi eller Byggare Bob men de är ännu lite för svåra för honom.

Men för att rekomendera något, Kalle Kunskap finns i olika kunskaps nivåer, det tycker jag är bra. Dora gillar jag oxå, de får lära sig en hel del engelska och det är aldrig för tidigt att börja med det.

De andra är oxå relativt bra, Mamma Mu är ganska så blandad, från en del som till och med jag får kämpa lite med till att vara enkelt. Byggare Bob är toppen om man har en Byggare Bob freak... :)

Eh okej jag gillar alla våra spel, och älskar dessutom Mulle Meck... Men det har vi inte själva utan det är ungarnas kusiner.

I största allmänhet så tror jag att det är bra att ungarna får lära sig datorn tidigt, det är bara att inse att den kommer att finnas med i restän av deras liv och det är bättre att behärska den, men jag tror att man måste begränsa och ha koll på vad de spelar och gör.

Ute på nätet finns det oxå mängder men där finns det oxå större risker, men några siter som jag tycker är bra på nätet är www.svt.se och sen in under Barn, där finns det massor att göra.
Även www.sr.se har bra barnspel, Sen finns det www.Bamse.net och www.spelis.se som skickar en vidare till hemsidor där det finns spel men den är lite mer osäker var de hamnar...
 
Sv: Småbarn vid datorn!

kl

Båda döttrarna spelar en del spel (de är 4 å 6 år) Tycker att det finns många bra barnspel som dom faktiskt lär sej en hel del på, kalle kunskap spelen gillar de mycket.

Tycker inte att det är fel att barnen sitter vid datorn ibland, ofta en stund på kvällen för att varva ner innan läggdax, så länge som dom även är ute å leker med kompisar och att dom faktiskt kan lära sej nåt av spelandet.

Tycker att dataspel är bättre än tv-tittande, nu måste de ju vara aktiva å tänka, vid tv-n blir de helt borta:crazy:
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min yngsta (6 år) är rätt haj på att surfa runt på nätet och hitta sina spel. Även hon sitter en del i paint och word + att hon gillar att sätta på musik och spela sina favoriter om och om igen :crazy: :)

Hon fick börja vara på datorn när hon var runt 4 år. Då i paint och att någon äldre öppnade de spel hon fick spela.
Inga krigs/våldsspel då och inte nu heller.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

6-åringen är TOTALT ointresserad. 4 1/2 åringen loggar in, öppnar spel och fixar som den värsta hackern. Måste dock ha koll på honom, han kan spela i TIMMAR om han får, vilket naturligtvis inte är ok. Dock känner jag att datorn är bättre än TVns alla konstiga tecknade pogram med utomjordingar o dylikt...
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min 5½ åring spelar sen 1½ år kanske. En del på barnspelsiter på nätet, men även Fem myror, Myror i brallan och andra pedagogiska spel. Spelar gärna en timma eller två i streck, men är det själv (utan kompis eller mamma i närheten) så blir det bara kortare stunder.

3½ åringen vill gärna, men tröttnar snabbt. Spelar Bolibompa på svt.se , och spelen ovan. Ritar lite i Paint och tycker det är kul att skriva bokstäver i Word.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min snart 5 åring (fyller i nov) får spela 30 min om dagen. Nu är det ett rallyspel som han spelar, men ofta spelar han också 5 myror är fler än 4 elefanter, Alfons, Bolibompa på nätet eller Mamma Mu.

Han har fått spela sedan han kunde öht (runt 2 år), men aldrig länge i sträck och aldrig våldsamma spel, bara "snälla". Vi är alltid inärheten (har datorn mitt i huset) så han inte kommer in på mysko sidor på nätet.

Både jag och hans far gillar dataspel, så det faller sig naturligt. Huvudsaken är att det inte blir för länge eller våldsamt. datavana är ju bra att ha. han kan starta datorn, logga in med lösenord och sätta i rätt CD och starta spelet själv. Detta har han kunnat i ca 1 år.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min äldsta började lägga Alfons Åberg-pussel vid två års ålder. I Januari fyller han elva. Han får fortfarande inte spela krigsspel.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Givetvis har datorn både sina fördelar och nackdelar. Barnen lär sig en väldans massa bra saker. Om man inte är på sin vakt lär de sig även de dåliga sakerna som de kan råka hitta på nätet...

Men som du beskriver det så arbetar ditt barn under kontrollerade former och då tycker jag att det bara är positivt. Sedan måste man ju givetvis avgöra hur länge det är rimligt att de sitter vid datorn med tanke på t ex ögats utveckling osv. Jag tror inte att du är för sent ute, barnen kommer ikapp fortare än vad man tror, de är smarta!

Jag tycker inte att du ska avundas grannens kille som sitter vid datorn och spelar krigsspel i så unga år. Det tror jag inte ens är nyttigt för vuxna. Det man stoppar i sig påverkar oss alltid i förlängningen...
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Finns det något speciellt spel/lär-dig.. som jag borde satsa på att kanske införskaffa vs. "Nej, köp inte det för allt i världen!"

Just Tetris tycker jag är ganska bra för där får man ju lära fingrarna göra det hjärnan ser (el. hur man nu ska beskriva det)

Och sen är ju tetris det enda spelet vi har i datorn. (förutom patiens)
Sen kan det hända att sambon har något/några mindre barnlämpliga spel. Jag har ingen aning, vet inte riktigt hur man gör en grundligare kontroll av datorns innehåll:angel:

Brosans 5 åring spelar Kalle Kunskap och nåt mer tror jag:)
Verkar rätt bra faktiskt
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Jag tycker inte att du ska avundas grannens kille som sitter vid datorn och spelar krigsspel i så unga år. Det tror jag inte ens är nyttigt för vuxna. Det man stoppar i sig påverkar oss alltid i förlängningen...

I detta fallet var jag inte det minsta avundsam, mest förskräckt över att en så liten kille tilläts att sitta & spela sådant.
Han lärde sig nog detta av sina äldre bröder som då var någonstans mellan 11-15 år (han är en sladdis), fast jag tycker ändå att föräldrarna kunde ha satt lite mer stopp här i valet av spel, men, men, inget jag kunde göra något åt.


Tack ni andra för tips på barnspel!
Dottern fick nu medans jag lagade middag prova på 5 myror - 4 elefanter & bolibompa.
Verkade uppskattat så fort hon fattade vinken om vad det handlade om :)
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Tobias var runt 3 när han började spela själv. Nu är han 5 och har sen en mkt lång tid hittat sina spel på internet.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Sonen, 5 år får spela.
Han älskar att spela på datorn eller PS2 eller annat... även gamla vanliga spel :smirk: älskar han.
Datorn fick han nog börja med när han var typ 3½ eller nått sådant.
Men då spel som vi valt ut, han började med typ Byggare Bob, och sen har han fått några till "snälla" spel. Gärna något han lär sig något på.
Nu kan han med lite hjälp surfa in på Bolibompasidan och spela spel där ibland.
Men för tillfället är det bara ps2 som gäller...
Men jag vet inte, han får spela/se på tv en sväng på morgonen och sen under "barnprogramstid" på kvällen, ibland en sväng mitt på dagen när han kommer hem från dagis. Han varvar ner framför ett spel eller framför tv:n, han slappnar av totalt...
Men det jag skulle komma till, de gånger han inte just "vilar", ska han ändå se på barnprogrammen, ser jag nästan hellre att han spelar, då måste han ju faktiskt tänka till lite själv och inte bara sitta och "glo"...
Han får INTE spela krigsspel. Äventyrsspel är ok, men inte krigsspel.
 
Sv: Småbarn vid datorn!

Min som har spelat sedan han var ca 4 år. Mest pedagogiska spel. Ser datorn som ett bra läromedel. Min sambo har länkat till barnsidor på nätet så han kollar runt på hjärnkontoret och bolibompa själv. Jag håller givetvis koll på vilka sidor han är inne på så han är inte helt ensam vid datorn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 529
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 733
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 411
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp