Småbalsensilage

Z

zenta

Är det någon som köper ensilage (hösilage) i småbalar? Hur mycket kostar dom? vikt? Ägg eller fyrkantiga.

Sv: Småbalsensilage

Jag har gett småbalssilage i många år. Från olika leverantörer. Priset har varierat från 2.20 kr/kg foder till 3,4 kr/kg foder - exkl frakt. Per kg TS som är ett mer rättvist sätt att räkna pris på har det varit 3,40 - 6,80 kr/kg TS.

Haft både fyrkantsbal och minirundbal. I år har jag horsehage, vilket ju blir 'minibal i påse' typ, dvs ca 25 kg per 'bal'. Innan har jag som sagt haft mest fyrkant, ca 40 kg/bal men nåt år var det små ursöta minirundbalar på ca 40 kg/bal med.

Har haft HorseHage tidigare, men förra året köpte jag både stora och små balar av en bonde.

Småbalarna var fyrkantiga (även de stora) och vägde runt 30kg/st. De kostade 110kr/st, om man köpte fler än 10 så kostade de 100kr/st.

Tack för era svar. ungefär hur många balar gör ni av med på en säsong.?

Tack för era svar. ungefär hur många balar gör ni av med på en säsong.?

Det beror ju helt på TS, balstorlek och hästar.

Jag gör av med ca 8 ton med TS 50% på en säsong. 2 hästar, ett fbl och en ponny. Ingen fri tillgång. Ponnyn får 9-10 kg/dygn, fbl får minst 16 kilo/dygn, får mer om han vill.

Då räknar jag, för att ha extra för eventuella krislägen, med full giva 10 månader om året. Så är det ju inte i verkligheten, de äter mindre höst och vår osv. Men om någon då får boxvila, betet tryter eller liknande så räcker det. Dessutom har jag att ge som 'lite att tugga på' när de står inne på dagarna för insekterna under betessäsong.

Just nu står ponnyn på box men fbl går på bete, står inne 12 h dagtid pga insekterna och äter där fritt, men blir inte så många kilon, han är ju rätt mätt och belåten på betet och ströäter bara inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj