Små "vätskebullar" på karleden

malinsky

Trådstartare
Ringde och frågade vet idag om vad det kan vara som har hänt med pålle. Han har fått en vätskefylld blåsa/bulle, stor som en enkrona., på bägge karlederna fram. I mitten på vf, lite längre ned på hf - inget alls bak. Han är inte halt, ingen feber, inga sår jag kan hitta..

Däremot tyckte jag att han inte var lika "på" igår när jag red, men det behöver ju inte ha ngt med detta att göra. Skrittade idag på vets inrådan och ska göra så ngr dagar och se vad som händer.

Har ni varit med om ngt dylikt? Veterinären hade ingen aning om vad det kunde ha varit. Kanske ngt han har ätit i hagen var det enda förslag hon hade.

Sv: Små "vätskebullar" på karleden

hur gick det för er? min har lika... men det skiljer sig dag till dag. ena dagen torr i alla 4 nästa dag gallig i alla 4 samt i karlederna nbägge fram. ute mycket och ingen skillnad vid ridning eller ej.

det är inga sådana små knutor i form av gallkänsla som kanske kommer från gräs osv? Är han nyligen satt på mer bete?

Vätskeansamling i karleden är gallor från kotsenskidan. Kan bero på feltramp/vrickning, överansträngning eller i värsta fall tecken på inflammationer.
Så det är inget jag skulle tagit lätt på utan låtet hästen vila tills dessa lagt sig sedan hållt noggran koll på om de kommer tillbaka. Kommer de tillbaka igen när den börjar arbeta ja då hade jag kollat upp det på klinik. Bättre att hitta begynnande skador i ett tidigare skede.

lite gräs finns att knapra på, har bokat tid på klinik vid nästa kitropraktorbesök. tack för era svar!

Liknande trådar

Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 829
Senast: Piranesi
·
Hästvård Tog in hästen för att rida, ser då att han är svullen på halsen, långt bak på ganaschen. Det ser ut som att han har hamsterkinder...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: Lady_D
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 346
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 098
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka