Små, små fläckar i pälsen..

ika77

Trådstartare
Min häst får på sommaren små, små runda fläckar/prickar i pälsen på hals, rygg och baken.
Hon är brun och fläckarna är ljusare..Tittar man RIKTIGT, RIKTIGT noga så ser det ut som att pälsen är lite, lite kortare på de ställena.. VAD är detta?!
Han jag köpte henne av sa att hon får en annorlunda "färg" på sommaren. Men det är ju liksom inte färgen som ändras, det är pälsen..
Hon har ingen klåda och hon är helt som vanligt..
Nån som vet?

min häst får lite ljusare päls där den växer ut efter ett sår..(inte vitt alltså, utan ljusare brunt) kan det vara det??

Nä, då hade hon varit fullplottrad av sår...=)
Det är inget sånt. På håll ser hon ut som en brun häst med ljusare prickar..
Hon har inga sår haft..

Det blir lixom små fläckar som är stora som en 10-ÖRING i omkrets..
Läste nåt om nåt som hette "regndropps-..nånting...

Vet inte va dom beror på egentligen, men dom påstår att hästen får såna när dom trivs. Men jag tror inte på de iofs. :p

Har själv haft en häst som såg ut så, vi kom på att hon var känslig och fick dessa fläckar efter insektsbett (speciellt efter de där platta fantygen som bits). Såg aldrig att hon fick bulor eller så men pyttesmå "kala" prickar först sedan kom denna ljusa päls vid prickarna. Mkt snyggt med en prickig fux hmmmm. Kan ju vara samma hon såg ut så varje sommar för att bli "normal" enfärgad fux i vinterpälsen.

Det kanske det är!! Det låter ju liknande...
Får väl försöka hitta nåt bra medel och se om det blir bättre.. Vad har ni gjort åt det? Förslag på medel, kanske? :)

Finns något som heter Regnskållor som hästar kan få när det regnar mycket, bitande insekter etc. Dessa är dock små upphöjningar (krustor) i huden.

Jag har funderat på det oxå, men det är inget upphöjt alls. Bara fläckar med kortare päls. SÅ jag vet inte.. :crazy:

Har svårt att tänka mig att det skulle vara är...
För de sitter så tydligt "utstuderat över henne och hon har ju inte haft något där innan.. Typ inga sår eller bulor..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 802
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 327
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18