Små sår..

8

89madde89

Vad brukar ni ha på,på små sår som era hästar fått efter ni vart ut och ridit? Vad är bäst att ha på?
Och när en häst får ett sår där man inte kan sätta på benlinda (tex vid "knäna") vad har ni för salva? Och hur ofta,då det ofta kommer in skräp då när man inte har något skydd för det..

Sv: Små sår..

Smås år håller jag ett öga på, men gör inget mer än spolar rent med vanligt vatten om det är smutsigt. I övrigt håller jag bara ett öga och ser till så det är äkta sårskorpa, inte är ömt, varmt eller geggigt. Observera att jag låter skorpan sitta kvar och tvättar inte hela tiden heller utan borstar bara av ev smuts.

Däremot så får mina aldrig sår när jag rider etc, utan det är isf unde rbus i hagen etc.

Finns ingen anledning att hålla på och linda och 'dutta' med små skråmor, de brukar inte beröra hästen mer än om jag själv får en skråma, och där håller jag ju inte heller på och lindar och duttar och plåstrar.

Senast ändrad:

Min stora klant :D har fått en del småsår i hagen, speciellt i somras. Jag har inte gjort ett dyft med såren och de har läkt fint alldeles själv.

Gör som de andra redan svarat, tvättar rent om det behövs och låter det vara ifred så länge det inte blir infekterat utan ser fint ut. Så lite pillande som möjligt.

det finns ju "Plåster" spray som blit som en skyddande hinna på såret!

Tvättar med vatten eller alsollösning. Brukar spraya på plåsterspray när det är rent. Om håret har skrapats av och det inte är blodigt smörjer jag med aloe vera för att det ska växa ut hår snabbare eftersom det är så fruktansvärt fult med sår :p

- "Små sår och fattiga vänner skall man inte förakta" finns det ett ordspråk som säger....

Små sår håller jag ögonen på... Det beror ganska mycket på var de sitter och hur de ser ut. Sen också när på året... Sommartid vårdar jag såren i betydligt högre grad än vintertid.

Vanligast med ett litet sår är att jag inte gör något alls så länge såret ser fint ut.
Behöver det tvättas för att det är smutsigt tvättar jag med tvål och ljummet vatten.
Verkar det infekterat så tvättar jag med jodopax. Behöver det smörjas så använder jag i första hand helosansalva..

Om såret inte läker av sig självt... eller blir krafitgt infekterat... Då tillkallar jag veterinär... för att få bättre produkter utskrivet. Då får jag också skötselråd om jag skulle vara osäker på just det här såret.

Dock är min erfarenhet att såren läker bäst om man joxar så lite som möjligt med dem.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg