Små sår under magen

Forest Autumn

Trådstartare
Min ponny hade idag ngt som ser ut som pyttesmå sår under magen. Man kunde lätt skrapa bort dem. Då lossnade lite hår (hon fäller) och lite stelnat blod och kanske ngt mer. Det verkar nästan vara ngn sorts insekter? Hon står inne en hel del eftersom hon nyligen har haft fång. Men vi har gått skogspromenader varje dag och hon har varit en liten stund i hagen.
Jag tror att hon har haft ngt liknande minst en gång förut men är ej säker.

Är det ngn som vet vad det kan vara?

Sv: Små sår under magen

Jag skulle gissa på knott-attack.
Min har råkat ut för det ett par gånger. Nu när värmen slagit till så exploderar kläckningen av knott.

Jag smörjde in det angripna området med tjärsalva (svart burk, kan det vara Nylanders?).

Jag skulle gissa på knott-attack.
Min har råkat ut för det ett par gånger. Nu när värmen slagit till så exploderar kläckningen av knott.

Jag smörjde in det angripna området med tjärsalva (svart burk, kan det vara Nylanders?).

Låter vettigt...

Jag kan också tänka mig det men hon är ju inte ute så mkt. Finns det knott i stallet - tror inte det?
Men de kan naturligtvis ha anfallit henne när hon var ute.

svamp? min förra häst fick det mellan frambenen och runt där sadelgjorden sitter.

Tack för länken.
Jag är nog lite tveksam till om det stämmer in på detta.
De lossnade mkt lätt. Dessutom har hon knappt varit någonstans utom i sin box. Jag vill nog ändå inte påstå att bädden i den är fuktig. Även om det naturligtvis alltid finns en del fukt överallt. Med den senaste tiden har vi haft ovanligt torrt väder.
Men man vet aldrig det kan ju klart vara det ändå. Jag får se hur det ser ut imorgon.

puttar upp tråden lite

De är nästan helt borta nu. Försvinner regnskållor så snabbt av sig själva. Jag tog bort dem och nu har de varit borta.

Jag tror inte alls på regnskållor, de brukar inte försvinna så fort. Jag envisas med knott. Klassiskt ställe på magen precis framför skapet/juver.

Jag har inte sett knott i vårat stall, däremot mygg. Inte säkert hästen blivit angripen i stallet och i hagen kan det vara ett ögonblicks verk då de kommer i svärmar.

Oavsett vilket så är det ju skönt att det nästan är borta.

Liknande trådar

Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
2 099
Senast: vtok
·
Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 055
Senast: Buck
·
Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 461
Senast: Maoam
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 523
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII