Små korkad fråga?

Sv: Små korkad fråga?

martha skrev:
Men hallå......vart har du läst detta??? Det är inte ett aprilskämt då?? Låter heldumt.

Menar du "blistringsfrågan" eller "journaltvånget" ?........att det ska krävas att man fyller i en behandlingsjournal har varit på tal länge så det är inget skämt. Journalen i sig är nog inte så dum, men det gäller ju att reglerna är tydliga och inte går att feltolka..... vad man ska fylla i för behandlingar och för vilka hästar det gäller.

// Suzanne

ps. vi drog ut kopior på behandlingsjournalen i mars och har börjat använda den för eget privat bruk redan. Inget aprilskämt alltså :cool: ds.

Senast ändrad av en moderator:

På grisar har det i många år varit "lag" på behandlingsjournal, så det är väl inte så förvånande att även hästar får nåt liknande.

Jag har inte sett något av detta alls, men att kräva journal på bla blistring o dyl är ju att sparka sig själva i skrevet, behandlingsjournaler har det väl varit "tvång" på sen passen kom( men det är ju inga veterinärer som fyller i ändå) men allt utom veterinärvård kan dom aldrig komma rätt med.

martha skrev:
Jag har inte sett något av detta alls, men att kräva journal på bla blistring o dyl är ju att sparka sig själva i skrevet, behandlingsjournaler har det väl varit "tvång" på sen passen kom( men det är ju inga veterinärer som fyller i ändå) men allt utom veterinärvård kan dom aldrig komma rätt med.

Det kan omöjligt vara så att varje salva,liniment osv med karens ska vara med i journalen.
På "tillförselsätt" står det bara injektioner (im ia iv öi) och medicin oralt ( po - foder eller mun). Det finns ingen förkortning för det som läggs på huden.......ph kanske (på hud) :cool:

För dig som sysslar med "sjuklingar" måste det gå åt mååååånga papper om du ska vara "laglydig".......och tänk vad mycket papper det blir när man ska sälja tävlingshästar och ett års anteckningar ska följa med.

Det som kan kännas skönt rent privat är att man vet exakt vad man använt och när om man skulle åka fast för "oskyldig" doping. Det här måste ju vara ett försök att få lite ordning i "dopingdjungeln" , eller....?

Blir något att bita i för administratörerna ;)

Humelibumlan skrev:
Om du kikar i den senaste proppen ser du hur den i grunden skall se ut... Sen kan du ju göra hur du vill, om du vill göra egna journaler på papper eller i datorn...
men dessa informationer skall finnas med-
Datum, häst, medicin eller åtgärd, karens, mängd, tillförelse sätt och signatur av den som gjort det.

Något som ju kruxar ihop sig när det gäller blistring efter som det vanligaste blistringsmedlet är väl cedar som inte är upptaget/rekommenderat av STC och därför är minst 96 timmar på...
Och använder man då t ex Radital, som det är 0 timmar på (men som kan blistra) blir det ju lite krångligt..

Okej... och så bra som jag är på att komma ihåg att skriva ner saker kommer journalen att bli välfylld... :crazy: Jag kan ju inte ens komma ihåg att fylla i träningsdagboken mer än en gång i månaden! :D

martha skrev:
Ni måste ju vara otroligt lättlurade :rofl: :rofl:
HUR ska det vara genomförbart övht :angel:
Varför skulle det inte vara genomförbart att föra journal på alla behandliungar och åtgärder man gör med hästarna? :confused:

CK skrev:
På grisar har det i många år varit "lag" på behandlingsjournal, så det är väl inte så förvånande att även hästar får nåt liknande.
Jag är inte ett dugg förvånad? Uppmuntrar tanken eftersom jag tycker det är ett bra sätt....
Det som vart krångligt var just blistringen... Något man sällan gör på grisar efter vad jag förstått ;) :p

lsz skrev:
Det kan omöjligt vara så att varje salva,liniment osv med karens ska vara med i journalen.
På "tillförselsätt" står det bara injektioner (im ia iv öi) och medicin oralt ( po - foder eller mun). Det finns ingen förkortning för det som läggs på huden.......ph kanske (på hud) :cool:
Citat april propp sidan 63-
"vad skall dokumeteras?
Alla åtgärder som medför någon karenstid (mer än 0 timmar).
Det kan vara tillförsel av medicin, liniment (med karens) akupunktur, blistring, ultraljud etc"

Ja, du kan ju bara prova att få det att funka hos en viss tränare t ex :angel:
Det funkar ju inte ens nu med det som skall in i passen, jag har ännu inte haft ett pass med mig till kliniken-....enda sättet är ju att journalförda behandlingar rapporteras in centralt tror jag......finns inte en chans att det skall funka annars....vad gör vet om nån kommer in utan pass?? vägrar behandla??

så då skall man t ex "rapportera" om man sätter på RB86 t ex??? helsjukt....

martha skrev:
Det funkar ju inte ens nu med det som skall in i passen, jag har ännu inte haft ett pass med mig till kliniken-....enda sättet är ju att journalförda behandlingar rapporteras in centralt tror jag......finns inte en chans att det skall funka annars....vad gör vet om nån kommer in utan pass?? vägrar behandla??
Jag tänkte jag skulle försöka få det att funka i mitt stall i första hand ;)

Ta och läs proppen sid. 63
För vad jag fattat har detta inget med passet att göra, utan ansvarig tränare ska ha koll på vad h*n och personalen tillför kusarna.. ;)

martha skrev:

När jag fick ut passet på BR stod det iskrivet i det att han var vaccinerad... som jag inte hade en aning om :angel: Så "lite" funkar iaf... :p

Jag har inga proppar :D

Det är väl klart man kan ha reda på vad man gör med hästarna, men att det från centralt håll skall vara ett krav är ju löjligt..vad ska dom med det till.....???? vill dom anställa mera folk eller vad är det frågan om?? Även om man har journal på hästarna, vem säger att det är ifyllt rätt och vad gör det för nytta för förbundet?

Humelibumlan skrev:
Citat april propp sidan 63-
"vad skall dokumeteras?
Alla åtgärder som medför någon karenstid (mer än 0 timmar).
Det kan vara tillförsel av medicin, liniment (med karens) akupunktur, blistring, ultraljud etc"

För mig är det inte heller några problem (för redan dagbok) men tänk vad mycket papper det blir för tränarna som har 150 st. Det ska ju vara snyggt och prydligt så att alla kan läsa också ;)

Jag tror att det blir svårt att få regeln att vara praktiskt genomförbar även om tanken är god.

Har du hittat vilka hästar som omfattas .......endast de som står på en träningslista eller alla som kan tänkas tävla inom ett år.

martha skrev:

Det är väl klart man kan ha reda på vad man gör med hästarna, men att det från centralt håll skall vara ett krav är ju löjligt..vad ska dom med det till.....???? vill dom anställa mera folk eller vad är det frågan om?? Även om man har journal på hästarna, vem säger att det är ifyllt rätt och vad gör det för nytta för förbundet?

Jag tycker att STC rört till det fruktansvärt med det där med information om ändringar i propparna när man väljer själv om man vill ha dem eller ej???

Men visst sjutton brurkar de lägga ut en notis på "nyheter" på Travsport också när det är nya saker på G???? :confused:

De kanske kan utdöma högre böter om det visar sig att tränaren struntat i journalen??? Vad vet jag???

/// ghost

martha skrev:

Om du går in på travsport.se o söker på behandlingsjournal så kan du se vad som gäller..

Här är iallafall texten-
"KRAV PÅ BEHANDLINGSJOURNAL
STC har beslutat att behandlingsjournal för behandling av travhäst skall föras av ansvarig
tränare fr.o.m. 1/6-2005.
Anledningen till att detta införs är att mängden/antalet behandlingar på våra hästar har ökat
avsevärt de senaste åren. STC anser att det ur djurskyddssynpunkt är viktigt att både ansvarig
tränare och STC har tillgång till en god dokumentation av utförda åtgärder.
STC har tagit fram ett förslag till blankett som kan användas. Detta förhindrar dock inte
enskild tränare att använda ”egentillverkad” blankett eller dataprogram för dokumentation.
Dock finns minimikrav enligt nedan vad som skall finnas på blanketten.

Vem skall dokumentera?
Alla ansvariga tränare skall se till att behandlingsjournal förs och att dessa journaler förvaras
på ett säkert sätt i 12 månader efter senast införd anteckning.

Vad skall dokumenteras?
Alla åtgärder som medför någon karenstid (mer än 0 dagar). Det kan vara tillförsel av
medicin, liniment (med karens), akupunktur, blistring, ultraljudsbehandling etc.

Hur dokumentera?
Datum, hästnamn, medicinens/linimentets namn eller utförd åtgärd, karenstid för start enligt
STC:s karenstidslista, mängd medicin i förekommande fall, tillförselsätt. Detta skall signeras
av ansvarig tränare eller skötare i de fall uppgiften är delegerad."

Men HUR skall dom kunna kolla detta..om jag kör akupunktur och inte skriver det i journalen.....nu börjar det bli lite väl mycket storebrorsfasoner inom travet :mad:

martha skrev:
Men HUR skall dom kunna kolla detta..om jag kör akupunktur och inte skriver det i journalen.....nu börjar det bli lite väl mycket storebrorsfasoner inom travet :mad:
Ja du... Akupunktur och Laser faller ju under rubriken Good Will eller skvaller ;) Iallafall om du utför det själv...

Liknande trådar

Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 222
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna