Små korkad fråga?

Humelibumlan

Trådstartare
Nu till sommaren blir det ju "lag" på att vi tränare ska föra journal på hästarna och deras behandlingar... Alltså allt som det är karens på..
Och så lång är jag med...
Men så kommer vi till detta med blistring, som det ju är 96 timmar på, även det är klart...
Men...

Vad menar man då med "blistring" egentligen? Är det medel?, svullnad?, skorpor?
Jag har t ex Humlan då, som kan bli blistrad av Arnika, hon är alltså ganska över känslig...
Kan jag då åka "dit" om jag har en häst som har blivit blistrad av Arnika/ Blue lotion osv...
Och var går gränsen för vad som är en regelrät blistring?
Kan man t ex dutta lite försiktigt med cedar/speedway (eller liknande) för att få värmen, inte inte blister effekten och då kallas det inte blistring, men gnuggar man för mycket med Radital o får effekt så är det blistring?

Lite luddigt kanske, men ni har ju fantasi och kan klura ut vad jag menar... ;)

Sv: Små korkad fråga?

Vilket medel du än använder och får en blistereffekt räknas som att du blistarat hästen.

zilla skrev:
Vilket medel du än använder och får en blistereffekt räknas som att du blistarat hästen.
Men då kan jag ju knappast införa i journalen att jag BLISTRAT hästen, vilket är meningen att jag ska göra... om jag inte medvetet gjort det... Utan det kan jag ju bara göra i efterhand...

Blir väldigt luddigt detta va? :o ;)
Det är ju 0 timmar på radital, 96 på blistring .... Från när räknar man då? Från jag gnuggade eller från svullnadens uppkomst?
Och vad händer om det blistrar om?? :smirk:

Humelibumlan skrev:
Men då kan jag ju knappast införa i journalen att jag BLISTRAT hästen, vilket är meningen att jag ska göra... om jag inte medvetet gjort det... Utan det kan jag ju bara göra i efterhand...

Det är ju 0 timmar på radital, 96 på blistring .... Från när räknar man då? Från jag gnuggade eller från svullnadens uppkomst?
:p :angel:
Om din avsikt var att blistra är det från "gnuggningen" annars den timme som timvisaren (den lilla) står på när svullnaden kommer.. ;)
Nästan lika tokigt som att det är karens på Laserbehandling...

Humelibumlan skrev:

Du räknar från svullnaden.

Jag undrar hur dom ska kolla detta :confused: Ta blod prov på alla hästar.

För ingen kommer ju tro på en om man säger att man använt ett 0 timmars linement.

Om det blistrar om får du räkna om ....,se det positivt ..du får använda räkne hjärnan :D

zilla skrev:
Du räknar från svullnaden.

Jag undrar hur dom ska kolla detta :confused: Ta blod prov på alla hästar.

För ingen kommer ju tro på en om man säger att man använt ett 0 timmars linement.

Om det blistrar om får du räkna om ....,se det positivt ..du får använda räkne hjärnan :D
Tyvärr så gick räkne hjärnan ut på prommenad ilag med minne hjärnan och ingen av dem har kommit tillbaka... Detta var 3 år sen.. :smirk: ;)

Men visst blir det knasigt och värre blir det ju mer man funderar på det.. :crazy:

jari skrev:
:p :angel:
Om din avsikt var att blistra är det från "gnuggningen" annars den timme som timvisaren (den lilla) står på när svullnaden kommer.. ;)
Nästan lika tokigt som att det är karens på Laserbehandling...

Det blir alltså på med arnika och stirra på benet i 3 dagar framåt :idea: :rofl:

Karensen på laser kan jag mycket väl förstå... :confused: Men den, precis som akupunkturen handlar ju om Good Will.. eller skvaller.. ;)

Håller fullständigt med om att man blir fundersam. :crazy:

Nu är det är dags att sätta sig in i behandlingsjournalinstruktionerna (vilket långt ord).

Hur gör man med unghästarna tex??? Är det bara hästar som är satta i träning som omfattas av journaltvånget. Anteckningarna ska ju finnas tillgängliga i ett år och en unghäst som inte är uppsatt på någon träningslista nu kan ju i praktiken starta om ett år. Jag har tex en ettåring som fått en skada (ej träningsrelaterad) som skulle behöva behandlas med lätta blistringar.....måste nog läsa på som sagt.

Det måste vara kanonläge för Back On Track att göra reklam nu.....för där har väl ingen fått blistereffekt, eller ??? , men riktigt känsliga hästar kanske inte kan använda BOT heller.

Intressant tråd Humelibumlan !!!!!!!!

Okej, det här har jag missat! :eek:

Hur är det tänkt att dessa jorurnaler ska se ut? Alltså, var ska info om behandlingar föras in, i passet? Annat speciellt journalblad eller bara på ett vanligt A4? :confused:

Salandge skrev:
Okej, det här har jag missat! :eek:

Hur är det tänkt att dessa jorurnaler ska se ut? Alltså, var ska info om behandlingar föras in, i passet? Annat speciellt journalblad eller bara på ett vanligt A4? :confused:
Om du kikar i den senaste proppen ser du hur den i grunden skall se ut... Sen kan du ju göra hur du vill, om du vill göra egna journaler på papper eller i datorn...
men dessa informationer skall finnas med-
Datum, häst, medicin eller åtgärd, karens, mängd, tillförelse sätt och signatur av den som gjort det.

Något som ju kruxar ihop sig när det gäller blistring efter som det vanligaste blistringsmedlet är väl cedar som inte är upptaget/rekommenderat av STC och därför är minst 96 timmar på...
Och använder man då t ex Radital, som det är 0 timmar på (men som kan blistra) blir det ju lite krångligt..

Senast ändrad:

lsz skrev:
Håller fullständigt med om att man blir fundersam. :crazy:

Nu är det är dags att sätta sig in i behandlingsjournalinstruktionerna (vilket långt ord).

Hur gör man med unghästarna tex??? Är det bara hästar som är satta i träning som omfattas av journaltvånget. Anteckningarna ska ju finnas tillgängliga i ett år och en unghäst som inte är uppsatt på någon träningslista nu kan ju i praktiken starta om ett år. Jag har tex en ettåring som fått en skada (ej träningsrelaterad) som skulle behöva behandlas med lätta blistringar.....måste nog läsa på som sagt.

Det måste vara kanonläge för Back On Track att göra reklam nu.....för där har väl ingen fått blistereffekt, eller ??? , men riktigt känsliga hästar kanske inte kan använda BOT heller.

Intressant tråd Humelibumlan !!!!!!!!
Nej, nu blev det ju ännu krångligare.. ;) :crazy:

Men BoT har iallafall inte blistrat Humlan, som ju är överkänslig och boder vara ett bra rikt märke i den frågan :D

Nu har jag ingen aning om detta med hur journalföring ska fungera.
Men är det inte enklast att notera ALLT man gör med hästen, dvs även om det rent reglementsmässigt är en karensfri behandling?
Eller linimentar Ni så mkt att det i det närmaste blir "dagligt klotter" i journalen då?

ameo skrev:
Men är det inte enklast att notera ALLT man gör med hästen, dvs även om det rent reglementsmässigt är en karensfri behandling?
Eller linimentar Ni så mkt att det i det närmaste blir "dagligt klotter" i journalen då?
Jag har bara 1 häst i träning så jag kan klottra ner allt, använder inte så mycket kladd eftersom hon regaerar på olika saker i olika situationer... mn de tränare som står med 20-100 hästar ;) Ja, det blir ju några meter papper om dagen eftersom det är ganska vanligt att man använder linement ofta.. :D

ameo skrev:

Vi har egna "träningsdagböcker" med allt möjligt klotter....temp, träning, små sår, värme, ev behandling osv osv osv, men det är inget man lämnar med hästen vi ev. försäljning eller tar med vid tävling, klinikbesök mm

Den journal som ska föras liknar de anteckningar man gör i passet.
Den största skillnaden är väl att det ska stå vem som är ansvarig tränare.

Min största fråga är vilka hästar som omfattas av den nya regeln.
Jag har unghästar som inte finns uppsatta på någon träningslista än, men i teorin kan ju våra åringar vara på tävlingsbanan om ett år och eftersom anteckningarna ska finnas tillgängliga 12 månader efter behandlingen så borde ju alla som har en häst som kan tänkas tävla inom ett år omfattas av den nya behandlingsjournalen......nu blev det krångligt :crazy:

Humelibumlan skrev:
Det blir alltså på med arnika och stirra på benet i 3 dagar framåt :idea: :rofl:

Karensen på laser kan jag mycket väl förstå... :confused: Men den, precis som akupunkturen handlar ju om Good Will.. eller skvaller.. ;)

Joja jag förstår oxå karenesen på laser... skrev utan att tänka.. (som så ofta!) :p

Smyger in ett G____s till 2:an. :bow: Såg att du hade anmält, men lämnat förbehåll till Gävle el Romme för ett tag sen... tänkte jag skulle få se den dära snurrfian ngn gång!!

Senast ändrad av en moderator:

ameo skrev:

Jo men det sker ju så "rutinmässigt" så det behövs inte skrivas upp för "sin egen" skull.
Typ: Speedway 2 dagar före start, Blue lotion på startdagen och Arnika dagen efter...
Men Papper i stallet har en förmåga att bli oläsliga efter ett tag+ att det inte går att skriva på dom nedersta raderna efter att "släpat" skrivhanden full i all möjlig "hästgegga" där... :p

Men tycker för den skull inte att det är helt fel med journalen heller

Men hallå......vart har du läst detta??? Det är inte ett aprilskämt då?? Låter heldumt.

martha skrev:
Men hallå......vart har du läst detta??? Det är inte ett aprilskämt då?? Låter heldumt.

I nyaste proppen!!
Det var ett förslag med på hur den SKA se tom :p

Liknande trådar

Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 222
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna