små knölar som varar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare truls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 938
T

truls

mitt 6 åriga vbl sto har haft dessa små knölar på halsen ända sedan jag köpte henne i sommras. Knölaran är som små fettknölar eller som myggbett men dom varar. Inte bara hon utan mina senast två hästar har haft dessa knölar i huden. Bara lokaleserade på hals och bog. Jag har frågat vet. om dessa knölar men aldrig fått något bra svar, bara att de ofarliga. Jag vat inte vad jag ska tro. Jag har försökt behandlat dessa små infektioner med sprit tvätt, hexocil mm men allt utan resultat. De varken växer eller försvinner de bara finns där och mina hästar har aldrig varit besvärade av dem. nån som vet vad de är? Alla funderingar och svar vällkommnas

tack

Sv: små knölar som varar...

Mina hästar får det också, främst mitt varmblod. Alla hästar jag har stött på vad jag minns har haft dessa knölar under sommaren (eller iaf har jag bar sett dem på sommaren iom att de har päls annars)
Vet inte heller vad det är, men ofarligt är det iaf!

Foderknölar?
Hade en ponny som hade såna. Hon reagerade mot proteinet i fodret. Vi ändrade foderstaten och behandlade henne med pencilinsalva. Pillade sönder knutorna och så i med salvan. Se till att vara ren om fingar /händer bara.
Vad ger du för foder och så vidare.....
Lycka till!

jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. (hösilage tagen på ängsvall= lite protein och mycket örter) samt lite betfor,havre och miniraler på morgonen.
De är fina i hullet och har glansig och fin päls.

Kan du ta någon bild?

Foderknölar och vanliga mybbett varar inte- inte många myggor så här års heller..

Vårt kallblod har liknande knölar men över hela kroppen. En del varar också. Det skall visst vara proteinknölar. Dock har vi ett kallblod som fick besvär med mugg som inte ville ge med sig och likadana knölar. Det visade sig vara magsår till sist och han fick magsårsmedicin och efter 4 dagars behandling var alla hudproblem borta. När han nu får mugg känning igen så är det ny losec kur som gäller.

min donna har stått sen i oktober på graviditet, magsår!? kan det vara det! Hon verkar inte stressad på något vis. och vad jag kan se trivs hon bra med livet, alltid glad och posetiv. Hon står tilsammans med en valack som inte har dessa hudproblem. Hon har inget annat hudproblem. mer förslag snälla. och ett jätte tack för era funderingar och råd.

Har ju inte en aning om vad dina knölar kan vara, men jag kan berätta om den knöl som min häst fick, låter som att den skulle kunna likna dina i alla fall.

Jag bor ju i norrland och är ganska befriad från fästingar, men i höstas fick min häst för första gången en fästing (på undersidan av halsen).
Tror den satt där ganska länge innan jag märkte den, för när jag väl gjorde det såg den död och skrumpen ut.

Då jag aldrig haft en fästing förut ringde jag vet. för att höra vad jag skulle göra och om det var något jag borde tänka på.
Fick svaret att ta bort fästingen och om det blev någon bit kvar så skulle den komma ut av sig själv efter ett tag (vara ut) och att det inte var någon fara.

Tog bort fästingen men i flera månader efter hade han en liten knöl, precis som en fettknöl, kvar där fästingen suttit. Tillslut kunde jag klämma hål på knölen, det kom ut lite var och sedan försvann den. Det var alltså en liten lokal inflamation kvar under huden där fästingen suttit som orsakade knölen. När det som fanns där inne väl kom ut försvann den snabbt.

Vet inte om det är samma men låter liknande som vi fått in en del hästar med. Veterinärerna anser det är ofarligt men sen började det en ny diskriktare som tipsade om att de kunde vara magen och ett allmänt lågt immunförsvar. Efter en kur med probiotika så testa vi örter och en månad senare så var det inte många knölar kvar. Kuren har varit några månader och sedan har knölarna inte dukt upp igen så länge som vi hade dom.

Örterna var för att höja immunförsvaret

Delvis KL, intressant att en vet kommit med den teorin.

Min häst hade inte knölar utan bölder som också till slut härleddes till de inre utrensningsorganen lever och njurar. Örter fick även han och detta gav väldigt snabbt resultat. Dock ville ingen klinik veta av min teori när jag innan behandling ville få det utrett av veterinär så jag fick göra detta med hjälp av alternativmedicinare. Han hade haft dessa bölder i 1 år och när de sprack upp gjorde det väldigt ont på honom. Vet behandlade med antibiotika utan resultat vilket i slutändan visade sig kunnat förvärra det hela.

Jag är tveksam på om det är likadana bölder som dina hästar har, dessa var stora. Men är det en försvagning av ngt inre organ, eller en inre reaktion, så kan de ju se olika ut från fall till fall. Ngt som jag upplevde dämpade bölderna lite i perioder innan vi hittat orsaken var zinkpasta. När vi använde det dagligen blev böldernam inte lika ofta inflammerade. Det kanske kan vara värt att prova om hästen har problem.

Jag tycker inte att man ska nonchalera såna här symptom bara för att veterinärerna inte vet vad de beror på. Man behöver inte jaga upp sig om hästen inte verkar ha problem av dem, men jag hade antecknat detta och haft det med mig om ngt annat sen inträffade eller om jag senare kom över information som kan vara vesentlig.

Örterna min häst fick var helt enkelt för att störka hans njurar och hjälpa dem att rensa ut de gifter han troligen hade i sig. Ev kan detta ha startat pga försvagade njurar i samband med att han tex fått i sig ngt giftigt som en häst i regel klarar av. Såsom smörblommor eller liknande.

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt... 2
Svar
31
· Visningar
3 457
D
Hästvård Hej, Min 23-åriga pålla (vbl som jag haft i 11 år) har plötsligt fått besvär att tugga. Hon spottar ut hötussar, tuggar på sidan... 2
Svar
35
· Visningar
4 271
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag... 2
Svar
34
· Visningar
4 347
Senast: Gnist
·
L
Hästvård Hej! Jag har problem med min häst, en 14 årig valack. Han har så konstig åkomma: hårda knölar under huden som kommer och går som de...
Svar
14
· Visningar
2 799
Senast: Lomir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka