23-årig häst med tuggbesvär

Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Skulle du det?

En gammal pensionerad häst utan uppgift som sjunker i rang i hagen och är för stel för att vilja röra sig, absolut inte vill bli lastad och nu inte kan tugga.

Alldeles oavsett orsak ser jag inte att det är i hästens bästa att driva en utredning, mycket mer ansvarsfullt att låta den somna in.

För tänderna ja. Sett till hela bilden - nej. Där är jag helt enig med dig, att låta den somna som tack för lång och trogen tjänst. Men eftersom TS pratar om just att ta ut någon, dvs gå vidare med tanddelen, så då anser jag den bör in på klinik, hellre än ta ut någon (oavsett vem).

Man kan ju tyvärr inte alltid tala om för andra vad de ska välja.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Men det skall ju finnas en fortbildning för humantandläkare så att de blir hästtandläkare också.
Läste jag på SJV.se

Den är sammanlagt 7 dagar!!!!!! Vilken otrolig kunskap man måste besitta efter en sådan fortbildning, och vad har humantandläkare för övrig kompetens på hästar????
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Här är ett exempel på skola. Du kan ju själv se vad studenten kan (?) utföra efter endast 4 veckors utbildning, inga förkunskaper. Den här utbildningen kanske vore bra för t ex humantandläkare eller veterinärer, jag dömer inte ut den i sig.

http://www.americanschoolofequineden...m/program.html

Om man läser lite mer står det: Upon completion of the course, an apprenticeship program with a certified equine dental technician is highly recommended. Placement of the apprentice with a mentor can be arranged by the school, and extended enrollment programs are available for advanced study and more hands-on experience.

Jag känner inte till alla 20 hästtandvårdare som har åkt över till USA el Australien och gått utbildningarna. De 3-4 st jag känner till har vidareutbildat sig ca 1år och är extremt skickliga. Det är betydligt mer än vad vetrinärer får på 5,5 år. En gammal arbetskompis till mig blev nyligen klar som vet och hon sa att hon läste om hästars tänder en fm, dvs 4 timmar. Därefter får hon göra vad hon vill i en hästmun. Det känns väl ändå inte bra.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Vidareutbildat sig är ett luddigt begrepp. Hos vem och med vilken kompetens?
Och "highly recommended" är inte ett måste.

Att påstå att en lekman som gått en 4 veckors utbildning skulle ha samma kompetens som en utbildad veterinär är löjeväckande. Om min vän, som är utbildad inom elektonik, skulle gå en fortbildningskurs på 2 dagar så är det självklart att han skulle tillgodogöra sig den utbildningen på ett helt annat sätt än vad jag skulle kunna göra. Trots att jag kan både tända och släcka lyset och till och med skarva en sladd skulle jag inte fatta ett skit. För jag saknar den rätta bakgrundskunskapen.

Sedan tycker jag att kunskapen brister hos många veterinärer också. Hästens tänder har länge varit ett styvmoderligt behandlat kapitel, men det har skett och sker stora förändringar på den punkten.

Jag ska inte säga att alla hästtandtekniker saknar kunskaper, för så är det säkert inte. Många, eller iallafall vissa, har säkert tillskansat sig stora kunskaper genom egna studier och, förhoppningsvis, auskultation hos kunniga veterinärer. Man kan bli duktig utan utbildning, så länge man är ambitiös och har ett brinnande intresse. Men - hur ska hästägaren kunna avgöa vem som är vem utan någon sorts legitmation eller certifiering? Vem ska ersätta felbehandlingar? Jag tycker, och hoppas, att det skulle starta en flerårig utbildning för hästtandtekniker/hästtandläkare i Sverige.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Den är sammanlagt 7 dagar!!!!!!

Varifrån har du fått det?
Jag tror att den är längre från vad jag läste på SJV.se.

Tandläkare har 5 års heltidsstudier och är nästan läkare också då de skall kunna operera i käkar och bota infektioner.
Så de behöver inte så mycket för att även kunna häst-tänder.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Varifrån har du fått det?
Jag tror att den är längre från vad jag läste på SJV.se.

Tandläkare har 5 års heltidsstudier och är nästan läkare också då de skall kunna operera i käkar och bota infektioner.
Så de behöver inte så mycket för att även kunna häst-tänder.

Om det är det du tror tandVÅRD går ut på; operera käkar och bota infektioner så blir jag bara jäkligt trött.
Tandvård är underhåll och balansering så hästen kan fungera i vardagen, låt oss lämna över tandfickor och extraktioner till tand(läkarna)/veterinärerna där deras medicinska kompetens kommer till nytta. Fyllningar av hästtänder anser jag vara ett slöseri med hästägarnas pengar. Försäkringsbolagen skriker i högan sky. Premierna går upp, och vilka drabbas? Hästägarna och deras hästar.
För att svara på din fråga om hur jag vet hur många dagar fortbildningen är så är det rätt enkelt - Från hästens mun: SLU ! !
7 dagar uppdelat på 3 kurstillfällen...
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

"Yrken för vård av människor godkänns också för djur

Sjuksköterskor, sjukgymnaster och tandläkare som är legitimerade inom den vanliga sjukvården kan få godkännande för att arbeta med sitt yrke även på djur efter att ha gått en tilläggsutbildning på universitetsnivå om djur."

Från http://www.jordbruksverket.se/amnes...vardpadjur.5.72e5f95412548d58c2c80002877.html

Det är nog mera än en 7-dagars kurs tror jag.

Tror, det gör man i kyrkan. 7 dagar uppdelat på 3 tillfällen.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

kl,

min 28år gamla ponny har börjat samla mat i kinderna och spotta ut tuggat hö, försöker spara ihop till vet tandläkare undersökning. men finns det ngt jag kan göra som gör att han kan tugga höet lättare? har hösilage och ger honom ljumet uppblöt musli och lusern som jag mosar ihop så gått det. han klarar av att beta i hagen så vitt jag sett.

hur mycket kan det kosta med en tandläkar undersökning? (tar vet med tand inriktning) är det bäst att ta ut vet eller åka till klinik? ponnyn är rädd för släp och då jag har 3 hästar som inte vill vara ensamma så blir det svårt att åka både ensam och med sällskap(onödigt att ta med 3 hästar till klinik).
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Det finns veterinärer med utbildning på häst-tänder.
Och dem kan man få att komma hem till det egna stallet.
De kan åtgärda en hel del.
T.ex. tandfickor.

Precis, det finns vad jag vet minst en leg veterinär i Skåne som också har en gedigen utbildning som hästtandläkare som han läst i USA.

Mycket bra veterinär fö. Han hade hand om vårat gamla russ tänder när Bracke fortfarande levde. ( Bracke blev över 32 år).
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

kl,

min 28år gamla ponny har börjat samla mat i kinderna och spotta ut tuggat hö, försöker spara ihop till vet tandläkare undersökning. men finns det ngt jag kan göra som gör att han kan tugga höet lättare? har hösilage och ger honom ljumet uppblöt musli och lusern som jag mosar ihop så gått det. han klarar av att beta i hagen så vitt jag sett.

hur mycket kan det kosta med en tandläkar undersökning? (tar vet med tand inriktning) är det bäst att ta ut vet eller åka till klinik? ponnyn är rädd för släp och då jag har 3 hästar som inte vill vara ensamma så blir det svårt att åka både ensam och med sällskap(onödigt att ta med 3 hästar till klinik).

En rejäl genomgång idag kostar antagligen mellan 1500 och 3000:- lite beroende på vad som behöver fixas hos "vår" tandläkare.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

okej tack:)
det är svårt att hitta priser då alla tar olika. men vem har du som tandläkare?? du bor i sjöbo eller? pma! letar efter tandläkare i närheten av hörby/sjöbo
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Om det är det du tror tandVÅRD går ut på; operera käkar och bota infektioner så blir jag bara jäkligt trött.

Nej men jag anser att för at tbörja peta i en hästmun så skall man kunna det om det går på tok.
Man skall kunna stoppa en blödning, ge anestesi, och operera en skada som kan bli.
Om man inte kan det så anser jag att man inte har i en hästmun att göra utom om en veterinär har delegerat en viss specifik underhållande behandling.

För att börja peta i hästmunnar så måste man ha den medicinska kompetensen att avgöra hur hästmunnar med vidhängade djur fungerar.
Och för det skall man ha en Med.kand eller vet.med.kand i botten.
D.v.s. 3 års medicinska studier på universitet.

Allt annat är direkt vansinne.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

hej jag tycker att du ska ta å kolla så det inte har blivit en inflamation i käken eller någon nerv i kläm, hade en häst i stallet med liknande symptom som din. och det visade sig att han hade en inflamation i käken, uppe vid tinningen. han fick kortison sprutor på stället där han hade ont och efter några dagar va han helt normal igen. Men han hade ju gått med detta i ca 1 år då han varit på bete i England så det syntes väldigt tydligt.

Hoppas du hittar vad det är som är fel.
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Jag ville bara säga att jag har en fjording som blir 30 år i år, han är pigg men har lite svårt med o tugga hö/ensilage då tänderna är nerslitna o några fattas, han får "gröt " 3 ggr /dag som komplement lusern,kornkross,havre o grov blandat med betfor, jag försökte med vetekli men då blev han för hård i magen, betfor får han bara för o hålla igång magen, förra vintern var han lite stel men i år har han täcke o har inte alls varit så stel,kan va så att han har lite svårare o hålla värmen nu på gamla dagar, han är skodd fram då han ömmar annars. Jag har inga problem med o ta bort honom om han blir dålig men finner ingen anledning så länge han har gnistan kvar, han springer antingen i trav eller galopp in från hagen o igår när min man skulle hålla kvar honom så jag kunde ta bort klampar , fick han åka efter honom då han inte hadde några planer på o stanna där o tramsa, han går med på skogsturer ibland iaf ett par ggr/månad , jag vill bara säga att jag tycker att vi pensionerar hästarna för tidigt många gånger , dom vill gärna va med o man kan ju korta ner turerna, de går ju bedriva lite åldringsvård i stallet som min vetrenär sa, ge han "gröt o bädda lite tjockare med halm", men när livsglädjen är slut då e det dax!! tack för ordet!!
 
Sv: 23-årig häst med tuggbesvär

Min gamling som inte reds längre brukade jag tömköra flera gånger/vecka, ofta på långa prommenader så hon fick komma ut och se sig omkring. Hon var alltid skodd eftersom hon ömmade barfota och stelheten försvann om hon gick med ett BoT-täcke på sig istället för ett vanligt vintertäcken. Nu hade hon inga som helst tandproblem, men hade det inte varit för en gammal nackskada som en medryttare orsakade så hade hon kunnat varit med i många år till innan jag tvingades ta bort henne.

Jag är förvånad över vilken skillnad det gjorde att lägga på henne ett BoT jämfört med vanliga täcken, spelade ingen roll hur fodrade de var, hon var mycket rörligare och mjukare i hela kroppen + att jag alltid stretchade henne varje dag.

Får du hjälp med tänderna och har tid och ork att gå på prommenader, stretcha och skaffa ett BoT så tror jag att du kan få behålla henne några år till, men i annat fall så bör du överväga att ta bort henne innan hon tappar gnistan.

Älskade fick sluta sina dagar då skadan gjorde sig påmind allt oftare och jag ville inte se hennes livsglädje sakta dö bort innan hon gjorde det själv, jag tror inte på "en sista sommar", i en del fall så var den sista sommaren förra året och inte i år.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har en 22-årig islandsvalack som har magrat av ordentligt. Det började redan förra vintern. Jag var i kontakt med en veterinär...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Sveipur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp