Avmagrande 22-årig islandshäst

Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

När jag läser dina inlägg så tycker jag det verkar som att du inte ens vill försöka göra hästen bättre.
OM du inte har råd med att låta veterinären kolla tänder, ta analys på höet osv så tycker jag att du ska sälja hästen.
Kan hända att det bara behövs raspning av tänderna, analys på höet så du vet vad du stoppar i hästen och sedan ge en foderstat som passar höet och hästen så kanske den är fin nästa vår.
Det måste vara så eftersom den blir fin på betet. En del islänningar behöver extra i foderstaten och allra helst en äldre häst. 21 år är ju knappt någon ålder på en islänning eg.
Mer hö, lusern, ev soja i, Krafft nya groov, matolja ger nog susen ska du se.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

gejsa skrev:
När jag läser dina inlägg så tycker jag det verkar som att du inte ens vill försöka göra hästen bättre.
OM du inte har råd med att låta veterinären kolla tänder, ta analys på höet osv så tycker jag att du ska sälja hästen.

Detta inlägg är ju knappt värt att besvara. Du kan inte ana vad jag har gjort och gör för denna häst. Var har jag skrivit att jag inte har råd att kolla tänderna? För det första skulle jag inte låta en veterinär raspa tänderna. Jag har med jämna mellanrum åkt med mina hästar till hästtandläkare 40 mil tur och retur som ren rutinkontroll. Har alltid fått beröm från alltifrån massörer, equterapeuter, tränare, veterinärer, tandläkare för att denna häst är i så fint skick. Hästen har haft ett jobbigt förflutet och gnistrar av livskraft.

Han borde förmodligen gå på fri tillgång på grovfoder, men då har jag varit tvungen att ha honom i en separat hage (eftersom det är otänkbart att ha de andra hästarna på fri tillgång), vilket inte skulle vara bra för hans mentala hälsa. Så alternativet är att mata honom separat så fort jag får tillfälle.

Syftet med mitt inlägg var att få höra lite om hur det har varit med hullet för andra hästar som kommit lite i åren. Han äter ju med mycket god aptit, så det är ju bara att öka fodermängden fram till betet om det är det helt naturligt att det blir så här med åren. Jag vill inte utsätta honom för en massa utredningar i onödan.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Madick skrev:
Var har du hittat de här rekommendationerna?

Dubbel dos Banminth tar visserligen en viss del bandmask, de vuxna, men inte alla. Äldre hästar är också känsligare för blodmaskinfektion, har ni alltid gett Banminth varje år så är det nog läge för ett träckprov för att kolla maskstatusen. Banminth tar bra vuxna maskar av blodmasken också.

Men i det stora hela tror jag på att han får för lite mat. Har ni kanske möjlighet att ge t.ex lusern och olja för att komprimera näringen, och ge ett par-tre ggr/dag? Och inte ge bara hack, utan uppluckrade pellets som blir lättare att äta och går snabbare att äta om ni har ont om tid.


Det jag skrev om dubbel dos Banmint gäller bandmask. Blodmasken tar ju tydligen både Banmint och Ivomec. Rekommendationerna finns bl a i Apotekets "Hälsoråd för häst". Det är ju inte omöjligt att han skulle ha mask iallafall, så jag får skicka in ett träckprov.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

har läst i islandshästen om en person som hade flera äldre hästar runt 30.
hon hade kompletterat med nån typ av grisfoder då hästarna inte kunde tillgodgöra sig hö längre.
varför låsa fast sig i vad man ger hästen, tycker det är bättre och ta reda på hur saker och ting fungerar i stället för att förkasta det som en dålig idé.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Tala med din veterinär om ett blodprov för bandmask - effektivare prov jämfört med träckprov när det gäller bandmask. Träckprovet fungerar alldeles utmärkt för blodmask.

Sveipur skrev:
Det jag skrev om dubbel dos Banmint gäller bandmask. Blodmasken tar ju tydligen både Banmint och Ivomec. Rekommendationerna finns bl a i Apotekets "Hälsoråd för häst". Det är ju inte omöjligt att han skulle ha mask iallafall, så jag får skicka in ett träckprov.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Har ridit en 22 åring som var pigg (gillade galopprace) och han gick även några lektioner i veckan. Han var inte fullt lika rund som de andra men i gott skick.

Här är han på bild (dock ingen höjdar bild men man ser hullet i mitten av maj)
mokkur.jpg
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Sveipur skrev:
Det jag skrev om dubbel dos Banmint gäller bandmask. Blodmasken tar ju tydligen både Banmint och Ivomec. Rekommendationerna finns bl a i Apotekets "Hälsoråd för häst". Det är ju inte omöjligt att han skulle ha mask iallafall, så jag får skicka in ett träckprov.
Hur gammal är det häftet? Kolla tryckdatum.

Både B och I tar blodmasken, men olika stadier. Banminth tar bara vuxna maskar, dvs håller smittan borta i 4v. Ivomec tar vuxna och ett stadie innan och håller smittan borta i 8v. Dessutom lär det stå i senare upplagor av häftet att det är viktigt att hålla sig till samma medel en-två säsonger i taget och växla därefter, undantaget om man har styngfluga.

Samma med dubbel dos Banminth, tar vuxna bandmaskar, medan prazikvantel (receptbelagt) tar fler stadier.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Hej
var inte rädd för kraftfoder..det är tydligt att han behöver mer..
Har han svårt att tugga-blötlägg, rekommenderar Krafft "Ponny"det har mycket fett och mindre protein om det är det du är rädd för.
Prova att ge honom ponny ett tag, öka långsamt för att se eventuella reaktioner. Olja är bra tillägg också om man snabbt vill öka vikt. Lucern rekommenderar jag inte då det är högprotein foder som man bör vara försiktig med till ponny.
Havre, gammal klassiker funkar väldigt bra...protein känsliga ska man
inte ge för mycket. Det finns även högfetts havre att köpa på Lantmännen (Granngården) Krafft det med..
Lycka till !!
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Lucern rekommenderar jag inte då det är högprotein foder som man bör vara försiktig med till ponny.
Det är en gammal häst med högre näringsbehov än han får tillfredsställt, då ingår proteinet. Dessutom, blandar du lusern och olja får du samma totalvärden som ett välbärgat hö, eller ett kraftfoder för den delen.

Krafft ponny är verkligen slöseri med pengar. Varför betala så dyra pengar för att de TAGIT BORT saker som hästen behöver.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Jag har fått lära mig att en äldre häst behöver mer protein

Här är ett klipp från Kraffts hemsida:
Många äldre hästar får problem när det gäller upptagningen av protein - ett problem som förvärras om hästen dessutom utsätts för parasitangrepp. En framskridande minskning av muskelmassan är vanlig hos äldre hästar, och om tillräckliga mängder protein inte tillförs kommer den processen att gå mycket snabbt. Följden blir ofta minskad användbarhet och minskad vitalitet hos hästen. Äldre hästar behöver således ofta en relativt hög giva av fullvärdigt protein.

Här är länken till artikeln om den äldre hästens utfodring
http://www.krafft.nu/krafftskolan/18.asp
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Givetvis behöver han protein...massor !!
men många är rädda för kraftfoder eftersom hästen blir "pigg"...:eek:
jag har sett många fall av utsvultna hästar som ryttaren hellre "svälter" än lär sig rida....
Ponny krafft innehåller en lite mindre mängd protein som är lämpad till ponnyer då dessa är /kan vara känsliga..och då denna ponny inte fått något nämnvärt med kraftfoder kan det vara lämpligt att starta med för att undvika fång mm. och eftersom han är blank i päls och mår bra i övrigt kan Ponny vara lagomt tillägg, mineraler och allt ingår..det blir inte så dyrt om man ska köpa alla ingredienser löst.
Min lilla gubbe (B) får per dag 3-4 kg havre+3-4 kg ponny krafft+
3 dl (torr) betfor+ Linfröpellets+ 4 kg morötter samt fri tillgång på bra hö...och han behöver allt detta..så jag är defintivt inte rädd för PROTEINER !!!
...han är inte övergödd...och han är avmaskad nogrannt.
Jag tycker hellre övergöda lite grann än ta bort kraftfoder om hästen är pigg, mätta hästar är ofta lugna och tillfreds...
gissningsvis är det nog många som kan hålla med om att man inte är jätte trevlig när man är hungrig ??? :o
men det ska vara balans i allt och alla är olika och kräver olika

jag är inte något "foderproffs" men jag ser till att lära mig hela tiden och framför allt jag är väldigt noga med hur mina hästar ser ut och dom mår
men som sagt alla kräver och bör ha "personlig" matsedel..

MATA PÅ !!! :banana:
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Har också en kille som lätt magrar på vintern, dock ej islänning.
Vad jag finner bäst är lusern pellet som blötlagts. Har hjälpt jätte mkt. han håller vikten bättre. I övrigt så är det inget speciellt med min foderstat, bara havre, kornkross och betfor+mineraler och så lusernen som han får tillsammans med kraft fodret, och så då hö. Han får heller inte fri tillgång på hö pga att det går helt inte med de andra hästarna och deras ägare och jag tänker heller inte ställa honom ensam i en egen hage.
Därför finner jag att blötlagd lusern pellet har funkat bra, dels som kompensation och dels som ett extra näring och protein tillskott. Dessutom har jag fått för mig att blötad lusernpellet är både mer lätttuggat och lättsmält, men ändå ger en massa bra fiber.

Man kan ju då även ge det bara mitt på dagen också när man kommer till hästen så blir det lite extra. (Vissa hästar är dock inte så förtjusta i det så man kan behöva blanda ut det med nåt annat gott)
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Äldre hästar får svårare att tillgodogöra sig grövre foder och behöver näringstät mat. På en del hästar börjar åldrandet strax efter 20.

Mina gamlingar 28-31 år i 400 kg klassen får ett par kg betfor = lättsmälta fibrer och flera kg lusern=bra, snällt protein. Dessutom fri tillgång på hö men de äter inte många strån.

Skulle dock inte förspilla deras begränsade ätförmåga på K¤Tponny. HH
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Kan du byta höet mot lucern eller hippo alfa?

Mina gamlingar håller sig fina på fri tillgång på hippo alfa (som lucern fast små mer lätt-tuggade pellets med melass och nyttigheter i).

Som mest har de ätit 7 kg och då bara haft höet att peta runt i för sysselsättning.

Oftast kan man ge alfat som det är för det är lättätet, om tänderna är dåliga kan man blöta det till gröt men det brukar inte behövas i första taget.

Om han är ranghögst kan det funka att ge honom det i hagen när de andra får hö, kanske i en liten "fålla" där de andra inte tar sig in.

Om han ägnar sin ät-tid åt att äta alfat istället för hö vet du att han får lika mycket strå men betydligt mer näringstät mat :idea:

Precis som HH säger ovan måste man prioritera vad gamla hästar som har urfallningstendenser erbjuds, de har inte "råd" med annat än energi- och proteintät mat.

Kolla Piltur här: http://www.silverkedjan.se/Artiklar/Artikel_2.html han fick mer och mer grönmix (föregångaren till hippo alfa) tills han åt 5 kg /dag och då bara ville ha 2 kg hö.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Tack för alla svar i tråden. Så här har det gått. Hästarna går på "deltidslösdrift" (sover hemma istallet då och då) så det har varit lite pyssel med matningen. Det bästa alternativet hade varit att ha honom på fri tillgång med grovfoder, men det var uteslutet för mina andra två hästar (en rund och en kraftigt överviktig). Jag la ned mycket tid på att försöka särutforda den magra hästen, genom att ge honom extra mål enskilt, plus att han fick en hel krubba lusern per dag. På detta sätt lyckades jag stoppa avmagringen.

Vi har tagit en mängd blodprov och allt ser bra ut. Jag hade själv starka funderingar över att han hade mask, men träckprovet visade 0 på träckprovet på alla tre hästarna :).

Gräs har de ju knaprat på sen slutet av april och nu ser han jättefin ut :). Blank i pälsen och inte längre mager.

Trots att de är islandshästar alla tre är det bara att inse att han behöver lika mycket hö per dag som de andra två tillsammans. Om det går att lösa får han gå på fri tillgång grovfoder till vintern.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 414
Senast: kryddelydd
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp