små hundraser.

attempt

Trådstartare
Jag ska ev skaffa mig en liten vovve, och letar efter en liten ras(dvärg-storlek) som är ganska snäll mot plånboken.

Vet ni kanske några?
Gärna bilder.
 
Sv: små hundraser.

köpet.
underhållet är väl nästan samma för alla?

Det är olika för alla. Stor hund äter mer än en mindre. Men mindre hund kan bli mer sjuk än stor hund och vice versa. Är man tveksam på om man har råd att ha hund, så har man nog inte det.

Du kanske kan skriva lite mer vad du söker och inte söker i din kommande vän?
 
Sv: små hundraser.

Det Aliide nog menar är vad du vill ha för sorts hund i psyke, användningsområde, osv.
Inte vad du vill ha för storlek på hunden.
 
Sv: små hundraser.

Vaddå, är det inte bara att köpa en hund man tycker är söt i en bekväm storlek???? :confused:







:angel:
Förlåt, kunde inte låta bli
 
Sv: små hundraser.

Dvärgtaxar är mina favoriter, min kompis har en underbart söt. :)

vad kostar dom ungefär?
 
Sv: små hundraser.

Dvärgtaxar är mina favoriter, min kompis har en underbart söt. :)

vad kostar dom ungefär?

Varför frågar du om du redan bestämt dig? :angel:

Jag har alltid haft ett ont öga för taxar. Har mött 95% vidriga. Kanske för att dom tvingas gå koppelpromenader runt kvarteret istället för att användas till det dom är till för.

Nu vet jag inte hur dvärgtaxen är dock.
 
Sv: små hundraser.

köpet.
underhållet är väl nästan samma för alla?

Jag fattar inte... vad menar du? Vill du alltså ha en hund som är billig att köpa? "Underhållet" är verkligen inte samma för alla hundar, en liten hund kräver kanske 2-3 dl foder om dan medan en stor kanske ska ha 1 kg eller mer... Avmaskning är mkt billigare med en liten hund än en stor eftersom doseringen är baserad på hundens vikt. Vaccinering och röntgen är samma för alla, likaså försäkring, med vissa undantag för raser som är högt representerade i försäkringsstatistiken.
Vill du ha en "billig" hund får du väl köpa en blandras (ps. ingen rekommendation).
 
Sv: små hundraser.

En dvärghund är i dagsläget ofta ganska dyra i inköp.
Men de äter inte så ofta men det blir ändå lite pengar som går.
Dessutom kostar försäkringen ca 2000 kronor per år.

Min lilla phaléne-grabb, kostade som 1 åring 7500 kronor. Då såldes han billigt pga bettfel! Hans försäkring kostar 1800 kronor per år och han äter väl för drygt 150 kronor i månaden. Sen kommer kurser, veterinärbesök mm...

Om jag ska försöka avrunda vad jag lagt ut på min älskling sen jag köpte honom i juni så har jag väl lagt ut ca 12.000 kronor... Det kostar även fast det är en liten hund. Och köper man en valp som kostar ca 10 000 kronor så slutar väl allt på ca 15.000 kronor eller mer, med vaccineringar eller så. För hittills har inte jag varit hos veterinären med min hund.

Men snart ska han kastreras och då går 3000-4000 kronor till. Och jag betalar allt själv, jag är 16 år...

Vill bara varna lite. För att köpa hund är ingen dans på rosor. Det är pengar, tid och kärlek i överflöd.
 
Sv: små hundraser.

Papillon, en energisk ras som gärna är med överallt. En stor hund i litet format. De som inte är rastypiska, för hög osv säljs billigare. Jag hade en som var kryptocid och en som hade underbett och de var lika underbara ändå.
 
Sv: små hundraser.

Svårt att hitta en hundras för under 9000:- om den är reggad.

Så en ras som är "snäll mot plånboken" i inköpspris finns egentligen inte.

Har du tur knaske du hitter någon som har en valp över som de vill bli av med till ett lägre pris, men chansen för det är väl kanske inte jättestor.
 
Sv: små hundraser.

Ha vuxit upp med taxar (normalstor långhårig :love: )
Taxar använder mestadels som grythund men nu mest som spårhund.
Strävhåriga taxar är offtast lite mer reserverade är långhåriga och korthåriga. Om du vill ha en familjetax så rekomenderar jag långhårig dvärg ellr normal då kanintaxarna är offtast mer nervösa än dom större.

En långhåring normal ligger i pris på 8-9000:- men för det priset får du en stor hund i litet format om du fattar vad jag menar.

Kom ihåg att en tax behöver en sräng uppfostran det första levnadsåret då den annars blir väääääääldigt envis. Som sagt Taxen är en stor hund i litet format.

En bra länk: http://zoonen.com/artikel.asp?oid=704947

Lycka till :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: små hundraser.

Västgötaspetsen kräver rejält med tålamod och en del aktivering, men det är en liten, frisk ras (låg försäkringspremie). Inköpspriset ligger runt 9000 kr.
 
Sv: små hundraser.

Dvärgtaxar är mina favoriter, min kompis har en underbart söt. :)

vad kostar dom ungefär?

Min dvärgtax kostade 6.500..dom kostar runt 7000.
Men passa dig för oseriösa uppfödare med spec strävhåren.
Vissa kennlar skiter i att avla på mentalitet= mycket dominanta hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 139
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 245
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 159
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp