Små hovar?

Sv: Små hovar?

Mitt nuvarande varmblod på 172 cm har förvisso 3or, men för massa år sen hade jag ett vbl på 160 cm som hade 3x0 :D kändes konstigt när hovis skulle sko hästen första gången och sa att han hade inga så små skor med sig, haha. Men inte tycker väl jag att han såg oproportionerlig ut för det ;)

Hästen skos ju efter egen fysisk förutsättning, en bra verkad och skodd häst går bra och sliter inte onödigt på sina leder och ligament. Medan en häst skodd med inriktning på ryttarens önskemål efter den egna svagheten, får kanske problem beroende på hur den har verkats.

Annars finns det en tydlig beskrivning i domarhandledningen om hur en normalskodd häst bör se ut, vilken hovvinkel vilken förstås har en viss variation. Hur lång hoven får vara osv. Allt detta är framtaget just pga det som i regel finns någon som måste tänja lite extra på alla gränser.

Mitt varmblod körs, betyder det att hon inte ska ha ridskor? Hon ska ridas också (under utbildning). Hon kom i aluminiumskor (strl 2) och är numera då skodd med järnskor och med kortare tår för att passa mer som ridhäst.

Mitt varmblod körs, betyder det att hon inte ska ha ridskor? Hon ska ridas också (under utbildning). Hon kom i aluminiumskor (strl 2) och är numera då skodd med järnskor och med kortare tår för att passa mer som ridhäst.

Nej hon är ju en hobbyhäst och körs ju inte för att vinna v75 då kan man sko normalt.
Vilket redan sagts i tråden.
Det är ljusår i skillnad på en hobbyhäst som körs och rids och en körhäst som ska prestera max för att kunna vinna lopp.

Vad hästen ska ha på hovarna beror på vad den ska användas till och på vilket underlag men även beroende på hästens exteriör och tidigare skade historik om det finns.

Inga av mina 3 har samma typ av skor då det jag skrev ovanför skiljer dom åt.

Hur gamal är hästen, hur hög är hästen?
Ett varmblod kan ju vara allt mellan en liten skit på 150 och en jätte på 170

Min häst SWB hade 00 or till hon var ca 5år, sen gick hon upp på 0 or som hon har fortfarande nu vid 8 år och ca 165cm.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 784
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 042
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka