Små hjälper?

B

Beauty_Boss

Några tips om hur man ska göra för att använda så små hjälper som möjligt i galoppfattningen? :)

Sv: Små hjälper?

Nu är ju jag ingen tävlingsryttare utan mest hobbyryttare,men jag brukar skjuta fram innerhöft en aning och titta utåt; dvs åt yttersidan.

Många gånger så använder man mycket större hjälper från början än vad som behövs.

När du ska fatta galopp så använd minimala hjälper (utnyttja inner höft som majblomma säger men skippa titta utåt). Funkar inte fattningen öka hjälerna lite med betoning på lite. Gör man detta varje gång så räcker det snart med att du tänker galopp så blir det galopp. Detta gäller för övrigt alla hjälper.

Med andra ord, börja litet och öka istället för att börja stort och minska.

Mvh//LG

Varför inte titta utåt? Att titta utåt är samma som att placera vikten på yttersittben och det är där du ska ha vikten när du ska galoppera! Om du inte ska rida i förvänd galopp dvs. Så är man inte helt hundra på att man använder rätt sittben så tycker jag titta utåt e ett alldeles utmärkt hjälpmedel!

Självklart kan man titta utåt om det känns bra och det förenklar. Finns egentligen inget fel i det utan att jag tycker åter igen att man använder för stora hjälper då. De flesta av oss klarar att skjuta fram höften utan att titta ut. Vidare bör man ju inte glo i väggen vid tävlingar så är man intresserad av det är det dumt att sätta beteenden som kan vara svåra att få bort.

Mvh//LG

Precis som Jojo54 skriver så hjälper det ju till att titta utåt eftersom man då placerar något mer vikt på det yttre bakbenet vilket man vill göra.

Genom att belasta det yttre bakbenet något mera, skjuta fram höften för att ge mera plats åt det yttre bakbenet och ge en eftergift på den inre tygeln kommer hästen automatiskt att vilja fatta galopp. Hästar eftersträvar ju jämnvikt. :idea: Det är detta vi utnyttjar när vi rider med små hjälper, i stället för att lära in reflexer vilket vi gör när vi montont för fram den inre skänkeln och bak med den yttre!

Hej, jag gör precis tvärtom när jag ska lära in något nytt på mina unga hästar...
Jag börjar alltid stort så att jag är säker på att de förstår och sen minskar jag efter hand och till slut är det förhoppningsvis osynligt för den som står bredvid!
Men vi gör alla på olika sätt...:bump:

När man tittar utåt flyttas vikten till det INRE sittbenet, inte till det yttra, testa själva på stolen ni sitter på nu får ni se.

Nu utgick jag från att hästen i tråden var en häst som redan kunde galopp (fel av mig kanske). Ofta fortsätter man med mycket större hälper än vad hästen faktiskt behöver. Om jag ber min häst att trava lägger jag omärklgt till hjälperna och ökar endast om hon inte svarar. Samma filosofi för mig när det gäller galoppen.

Jag håller dock med om att en unghäst eller när man lär en häst något nytt behöver tydliga hjälper.

Mvh//LG

Innerhöft fram, eller som det räcker på min häst, trampa ner ytter häl lite. Då hamnar vikten lite emr utåt och han är kittlad i sidan, snyggt, osynligt och lättförståligt.

Okejokej, bra tips allihopa :) Ska testa nästa gång jag tränar :p Ja, han är 15 år, så han kan galoppfattning :p

ja flyttar bara höfterna då fattar min ponny galopp. det är väl bara att träna :)

Red dressyr idag och fan fattade ju jättebra :love: Minns inte vad jag gjorde, men han fattade direkt och kom igång direkt :love: kanske för att jag red på honom hela tiden så att han inte fick "somna till"? :D Nöjd iaf :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fryser väldigt mycket när jag är i badhuset med barnen och badar, så pass att jag idag har ont i kroppen efter gårdagens besök på...
Svar
15
· Visningar
615
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
450
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
653
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar