små bulor på kroppen(bilder)

Sv: små bulor på kroppen(bilder)

ja, nu har jag pratat med vet. hon sa att jag skulle ta bort oljan och låta han gå utan täcke så mycket som möjligt.. om det inte skulle gå över så blir det cortison behandling..

ida.kar skrev:
som jag skrev tidigare så har jag pratat med vet och hon tyckte inte att det var akut.

NU har du nog QUOTAT fel person?? Jag har inte skrivit nått sånt!
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Halloj!
Så där har jag sett min häst ett flertal ggr, nässelfeber..
Så länge hästen inte är allmänpåverkad och eller har feber så är det inget att oroa sig för, utslagen bör försvinna helt inom ett par dagar.
kan vara att den fått i sig något olämpligt via sitt hö, för det är då vad som hänt då min häst fått det.

Har man otur kan man få upphöjdnader som är hanflatestora oxå, det har jag oxå varit med om och det var inte speciellt roligt men även det gav med sig och försvann efter ett par dagar helt och hållet.

låt han gå utan täcke så långt det är möjligt, håll igång honom och avvakta, det förvinner nog av sig själv och gör det inte det så brukar man få kortisontabletter.

min häst har haft det fyra ggr och jag har aldrig behövt ta ut veterinär eftersom hon varit pigg i övrigt...
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

nej, jag quotade mig själv. du skrev att jag skulle ringa ut vet, men som jag skrivit tidigare så hade jag pratat med vet.
tänkte att det framgick av texten att jag quotade mig själv. men ojdå..:crazy:
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

som jag skrivit tidigare så har jag tagit kontakt med vet.
bläddra upp,jag har skrivit vad hon trodde det var..
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

hm.. om jag skulle finna min häst i det skicket som du har din häst, så skulle jag bums ringa ut en vet. skulle då vet. säga att vi ska avvakta så skulle jag ringa till någon annan! Jag har sett flertalet hästar som fått Nässelfeber och jag skulle inte vänta med att de ev. går bort! De kliar och hästen kan klia sönder sig i ONÖDAN. De svullnar upp och det kan sätta sig över ögonen och i öronen och över mule och nosparti och då blir det stora konsikvenser! Om man väntar så blir det värre.. MEN det är jag det.. jag skulle inte förlänga hästens lidande! Bums!
Du gör naturligtvis som du själv vill! MEN som hästägare så har man ansvarsplikt att sörja för god hästhållning och vård!
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

ja, första dan var det som på bilderna, små bulor. men nu tredje dan har bulorna gått ner på kroppen, förutom på baken. där har bulorna blivit "bredare" och sitter nästan ihop och ovanpå varandra. men dom verkar vara på väg bort.
han är klippt så jag vill inte ha han helt utan täcke i hagen, men istället för vintertäcket så har han haft regntäcke.
tack för svaret..
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

JAG HAR LÄST, men jag skrev även att

"så skulle jag bums ringa ut en vet. skulle då vet. säga att vi ska avvakta så skulle jag ringa till någon annan!"

HAR DU LÄST?
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

visst kan jag säga åt distriktsvet. (som jag varit i kontakt med) att hon ska komma hit, men hon hade ändå inte behandlat.
jag vet två andra som periodvis bor här men jobbar på annan ort, och just nu så jobbar dom borta.
alternativet är att åka 25 mil till atg, men på det här väglaget så är det inte värt att chansa.
och jag sörjer för god hästhållning och vård, lite väl att häva ur sig nått sånt.

nu kan vi väl lugna oss lite..
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Oj..här var det toner..

Min häst fått liknande.... inte ofta en veterinär behandlar.. Har dessutom långt till närmaste så....försök röna ut vad hästen fått i sig och ta bort det... Håller det dock i sig längre tid är veterinärdax.. har det redan börjat minska är det ju ett gott tecken!

Har själv extremt känslig häst...en näve korn exempelvis---Pang HELA kropen full med knutor.. ser läskigt ut.....men borta på 1-2 dagar om "uppkomstkällan" försvinner....
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

jo, det är inte så kul..

ja, min häst är också lite känslig av sig när det gäller mat. som sagt så tror jag att det är oljan som är orsaken, och den plockade jag bort samma dag som han fick bulorna. ja, det verkar ju vara på bättringsvägen iallafall.
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Min häst hade sånda där knutor när jag köpte henne fär 1 ½ år sedan, enligt evterinären på vet. besiktningen så va de en allergisk reaktion. Antagligen mot knott/mygg/flugorna då. Så hon fick någon spruta och bolev tvättat på hela kroppen med något medel (vad vet jag tyvärr inte) sedan fick ja någon salva som jag skulle smörja på vartenda! knuta. Dom blev till ruvor sen som man skulle pilla bort och smörja på. Penicillinsalva va de.

Hoppas de löser sig men du borde nog ta ut veterinären så de inte blir någon allergichok!!
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

uppdatering.

nu är bulorna nästan helt borta, bara lite kvar på baken. pratat med en vet. som sa att olja tar lite längre för kroppen att rensa bort, så det kan vara därför bulorna fortfarande känns..
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

ida.kar skrev:
uppdatering.

nu är bulorna nästan helt borta, bara lite kvar på baken. pratat med en vet. som sa att olja tar lite längre för kroppen att rensa bort, så det kan vara därför bulorna fortfarande känns..

Vad skönt! :)
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Colombia_Girl skrev:
Men jag hoppas att du har ringt ut vet. Detta ser ut som nässelfeber och är det de så måste hästen få hjälp, hjälpen är i form av en kortison spruta. När häste fått sprutan så är bulorna borta på ca 1h... Om den inte får sprutan så kan det "mura" igen både ögon mun och näsa (har sett flertalet få så) och dessutom klia sönder sig!

Min veterinär kom inte ut när min häst hade likadana bulor.så länge det inte sätter sig runt ögon och strupen så ärdet bara att vänta ut det.så slipper man pilla i hästen massa medicin med.efter en dag var min pålle okej.fast det måste ju vara olika från häst till häst.
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

skönt att det ordnade sig :)
är inne och busar lite :devil:
men du sitter nog på en barstol :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Hästvård Mitt halvblod har fått fång. Stod på bete i ca 3 veckor och en kväll såg hon lite stel ut när hon skrittade. Kände lite puls vid kotan...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: Kaeela
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp