små bulor på kroppen(bilder)

I

ida.kar

hjälp! igår på dan när jag tog in min häst för att rida så såg jag att han hade hela kroppen full med små ganska hårda bulor. det är mest runt strupen och under magen, men han har dom över hela kroppen förutom under has och under framknäet.. dom kliar också. loppor?
svårt att tänka mig att det kan bero på foder, då jag inte har ändrat något förutom att han börjat få linförolja för ca 10-12 dagar sen.(har slutat med det nu).
"vårbulor"? det var kring 0grader igår, kan han ha blivit för varm? (var -20 vid 7 på morgon så han gick ut med dubbla täcken)
någon som sett detta förut?
Nykamera121.jpg

Nykamera136.jpg
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

:eek: :confused: Ser ju nästan ut som när Römppä hade nässelfeber ju! Skumt värre... är dom kvar ännu? Inte borde det ha ngt med värme att göra, här har alla minst 2 täcken ute, med hals o allt oavsett + eller - grader o ingen ser ut på det där viset.
vad är vårbulor förresten?
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

ida.kar skrev:
hjälp! igår på dan när jag tog in min häst för att rida så såg jag att han hade hela kroppen full med små ganska hårda bulor. det är mest runt strupen och under magen, men han har dom över hela kroppen förutom under has och under framknäet.. dom kliar också. loppor?
svårt att tänka mig att det kan bero på foder, då jag inte har ändrat något förutom att han börjat få linförolja för ca 10-12 dagar sen.(har slutat med det nu).
"vårbulor"? det var kring 0grader igår, kan han ha blivit för varm? (var -20 vid 7 på morgon så han gick ut med dubbla täcken)
någon som sett detta förut?
Nykamera121.jpg

Nykamera136.jpg

Sådär såg min häst ut när han hade fått ekollonförgiftning. Men det kan vara reaktion på vad som helst som hästen inte tål. Som sagt, ut med vet. på direkten!
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Hej! Jag har sett det ett par ggr. 2 ggr vid "proteinchock" o foder allergi, det ena fallet var vetekli(jättekonstigt) o det andra vid soja till en 1 -åring, har för mig att han fått det i en vecka minst innan det hände.Ägaren fick vet. rådet då att ta bort sojan kvickt.
Och en gång var det knutor under vojlocken som var i fårskinn o det blev som en värme reaktion.

Det kan ju vara antingen linfröoljan eller helt enkelt för varma täcken, (som många har) tycker nog du ska kolla med din vetrinär för säkerhetsskull. Är det nån allergireaktion av nåt slag kan ju hästen behöva nån medicin.
LYCKA TILL
mvh prillan
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Min häst såg ut så när han fick nässelutslag. Pratade med vetr. då och hon sa bara att så länge de inte är påverkade av det, hängiga eller feber så var det bara att vänta tills de försvunnit igen, alltså behöver du inte dra ut vetr. där om hästen e pigg o kry i övrigt! Hon trodde han ätit något som han inte tålt men vi kom aldrig fram till vad då han inte fått något annorlunda men hon sa att de kunde kommit med nån växt i höet eller i hagen som utlöst denna reaktionen. Min häst blev av med dem på några dagar o har inte fått tillbaka de fler gånger sen. Hoppas din pålle snart e bra igen!
Mvh Malin
 
Senast ändrad:
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

allergiskt reaktion, skulle tippa på foder??
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Verkar vara någon allergisk reaktion när hästen fick det så plötsligt. Jag skulle åtminstone ringa och rådfråga veterinär.

MVH M
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Jo ett samtal till vetr. är juh aldrig fel och hellre ett för mkt än ett för lite såklart! :idea: Men jag tycker många stressar upp sig för mkt och drar ut vetr. ibland i onödan. Visst jag ringde min vetr. oxå när min häst fick sina utslag men inte för att hon skulle komma utan för o rådfråga bara då min häst mådde precis som vanligt förutom utslagen då...
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

tack alla ni som svarat hittills!

ja, nu har jag pratat med vet. hon sa att jag skulle ta bort oljan och låta han gå utan täcke så mycket som möjligt.. om det inte skulle gå över så blir det cortison behandling..

hon hade haft ett liknande fall tidigare, den hästen hade till och från fått bulor på kroppen. det visade sig att hästen åt krafft, och hade reagerat på olika sändningar..

men min pålle äter inget kraftfoder, bara grovfoder och mineraler. så tippar på att det är oljan och ev. att han reagerat på värmen..

det känns bara lite jobbigt när man inte kan göra något, bara hjälpa honom att klia..:(
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Våran fick precis sådär. Vi tog ut veterinären direkt, för han var irriterad o ville lägga sig. Sen var det mycket kring halsen.
Han hade förmodligen nypt i sig något han inte tålde under ridning. Det gick ner på några dagar.
Men vi fick medicin till honom.
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

kommer inte ihåg när hon hade det..
men han har haft "värmeutslag" tidigare. men det är flera år sen, då gick jag ut och promenerade över 1 h i ca -30, och utslagen var borta när vi kom tillbaka efter promenaden. tänkte eftersom det blev sån stor temperatur skillnad på bara ett par timmar..
suppan såg iallafall glad ut när han kompis var "naken":D
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

min är inte riktigt så irriterad, han vill bara att man kliar på dom.
pratade med vet och hon sa att så länge han mådde bra annars så var det inte akut. men att jag skulle höra av mig om det blev värre..
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Jag tycker det ser ut som kraftiga regnskållor, alltså hästen fått det för att han varit fuktig.
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

brukar inte regnskållor sitta i mer i huden? bulorna är som under huden. det kan ju vara så att han har svettats eftersom det var så varmt på dan och då blivit fuktig. men täckena var helt torra. vi får vänta och se!
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

ida.kar skrev:
kommer inte ihåg när hon hade det..
men han har haft "värmeutslag" tidigare. men det är flera år sen, då gick jag ut och promenerade över 1 h i ca -30, och utslagen var borta när vi kom tillbaka efter promenaden. tänkte eftersom det blev sån stor temperatur skillnad på bara ett par timmar..
suppan såg iallafall glad ut när han kompis var "naken":D

Hon hade nässelfeber o såg nästan nästan exakt ut sådär, lite "bredare" bulor bara.det var på sommaren så hon hade säkert fått i sig ngt på betet. kommer inte ihåg om hon fick medicin, står säkert i ngn gammal kalender på stallet.

Jasså, tänk om det är värmen då? Hjälp, måste skaffa ett tunnare innetäcke. (det där lät illa, men hon är ju tróts allt klippt:o )

Nu kan ju suppe iaf inte förstöra täcken vilket jag hörde att han försökt med, eh:crazy: .

hur ser han ut nu? efetrsom jag vet var du bor så förstår jag verkligen att du inte ringde ut vet på dirkekten, iaf inte så vida det inte är tisdag ;)
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Men jag hoppas att du har ringt ut vet. Detta ser ut som nässelfeber och är det de så måste hästen få hjälp, hjälpen är i form av en kortison spruta. När häste fått sprutan så är bulorna borta på ca 1h... Om den inte får sprutan så kan det "mura" igen både ögon mun och näsa (har sett flertalet få så) och dessutom klia sönder sig!
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

Hej, jag har en fjording (oklippt mucket långhårig) som fick bulor (ärtstora).Vi fick ett licenspreparat att sätta på i några dagar men det hjälpte inte. Han trodde att det var av fukt. det har gått över ett år och knutorna är kvar och ökar nu (under sadeln mest). Då undrar man är det sadeln eller fukt?
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

ja, nu har jag pratat med vet. hon sa att jag skulle ta bort oljan och låta han gå utan täcke så mycket som möjligt.. om det inte skulle gå över så blir det cortison behandling..

som jag skrev tidigare så har jag pratat med vet och hon tyckte inte att det var akut.
 
Sv: små bulor på kroppen(bilder)

uppdatering av problemet!

:( bulorna är fortfarande kvar, men dom har koncentrerats till bakdelen. på övriga kroppen har dom blivit mindre. ingen feber och han mår bra annars. bulorna på ganascherna har försvunnit.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Hästvård Mitt halvblod har fått fång. Stod på bete i ca 3 veckor och en kväll såg hon lite stel ut när hon skrittade. Kände lite puls vid kotan...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: Kaeela
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp