Små barn och raggarbilar...

Sv: Små barn och raggarbilar...

Ingen möjlighet till bälte bak. Iallafall inte utan åverkan på bilen. Barnstolen får åka passagerarsäte fram.

Jaja, vi får se hur det blir. Bältena ska ju i bilen i vilket fall.

Ett spännband är starkare än ett bilbälte och risken att ett spännband brister är lika liten som ett bilbälte brister. Precis som bilbälten testas så testas spännband oxå.

Tycker man Co-halten är farlig för alla barn (och vuxna) så undrar jag hur alla stadsbor överlever? Eller sitter alla föräldrar högst upp i någon lägenhet och går ut på natten?

Sökte lite på nätet.
Vägverket har undersökt hur många döds- och svårskadeolyckor som äldre fordon har varit inblandade i. Uttaget har gjorts i STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) som bygger på uppgifter ifrån polisen och sjukvården. Uppgifterna i tabellen nedan gäller polisrapporterade olyckor inträffade åren 2003 – 2006 och i de fall där årsmodell/tillverkningsmånad är känd.

Av uppgifter hämtade från SIKA framgår det att det finns ca 4,2 miljoner personbilar i trafik. Av dessa är ca 2,5 % av 1977 års modell eller äldre. Av ovanstående tabell framgår det att dessa äldre personbilar har en lägre inblandning i trafikolyckor, i jämförelse med samtliga personbilar.

Ovanstående siffror kan även vara något lägre, då olyckorna omfattar även övriga fordon t ex motorcyklar och lastbilar. Att äldre fordon har en lägre inblandning i trafikolyckor torde kunna förklaras av fordonens ringa användning i trafik samt förarnas trafikbeteende.

Kommentar: Det här är hedrande för fordonshobbyn! Fordon med årsmodeller upp t o m 1977 utgör 2,5% av fordonsbeståndet men står för bara 0,01% avd dödsolyckor resp. andra svåra olyckor.

Senast ändrad:

Fast om man satt spännbandet på ett ställe där det inte borde sitta varken spännband eller bälte så vet man ju inte hur starkt det stället är. Det var mer så jag menade.

TS om ni ändå ska sätta in bälte fram hade jag väntat. Du kan ju faktiskt stanna hemma. Men någon av er får sitta bak utan bälte då eller?

Precis så menade jag också :/

Är det lagligt att spänna fast babyskyddet så öht ?

Har aldrig kollat under baksätet på en jänkare, men det vore väl inte helt omöjligt att det finns fästöglor där som det gör i dagens bilar?
Annars är det ju bara att fästa ett midjebälte där när man ändå är där och bökar :idea:

Det är inte lag på att alla gamla bilar måste ha bälte, tror det är från typ 68-69 som de började med bälte i fram. Är bilen registrerad utan bälte så får man åka utan bälte och man får såklart sätta i bälten. Men är bilen registrerad med bälten får man inte plocka bort dem, även om bilen har rätt ålder för att köras utan bälte. (*hrm* undra om någon förstår vad jag skrev...)

Fast får man verkligen spänna fast babyskydd i spännband, att man får åka lagligt som vuxen i sådana bilar vet jag men att man får färdas så med barn i babyskydd är jag tveksam till ?!

Tror faktiskt det.

Källa: http://smartson.se/test/barn/bilbarnstolar-stora-starka-och-sakra.htm

Monteringen av de bakre spännbanden sker enklast genom snabbfästen och befintliga öglor under bilsätet, men spännbanden är onödigt korta.

Eftersom stolen är framtagen för bilar med isofix-fästen är det enkelt att montera stolen med sådana. Måste man använda bilbältet är det inte lika enkelt, men man slipper i alla fall spännbanden bakom stolen.

Är inte medlem på raggarportalen men där har en användare länkat till en annan sida på forumet och tipsar om fästen man använder när det inte finns bälten och man vill fästa en bilbarnstol.

Jo men har bilen MittNyaJag ska åka med isofix så är det ju lugnt absolut, vi sätter våran bas med isofix.

Befintliga öglor = "isofixöglor"

Men man använder ju både spännband som följer med stolen och bältet? Eller bälte eller Isofix. Men har så gamla bilar isofixfästen?

Eftersom hon ändå ska montera in bälte fram hade jag väntat. Jag hade aldrig vågat chansa.

Vi disskuterade saken här hemma och resultatet blev att vi spände fast stolen runt passsagerarstolen med ett två tons spännband. Det mest dramatiska med resan var att vi körde soppatorsk... :angel:

Vi stod och funderade och tänkte kolla upp möjligheten att sätta in ett tvåpunktsbälte i baksätet och då kunna montera stolen med basen, det borde vara ganska enkelt och gå att göra snyggt.

Från -70 ska det finnas bälten fram. Sen tror jag det är från -71 eller -72 som det ska finnas bälten även bak.
Vår bil är ju precis på skarven så den har under alla år gått igenom besiktningen även utan bälten fram.

Isofix kom väl inte förrens typ sent 90-tal?

Nu är iallafall alla delar till bilen hemma och nu står bältena i princip högst upp på priolistan!

:)

Ah det ante mig, men eftersom pmm la in text som handlade om isofix så blev jag lite fundersam ( kan ju inget om raggarbilar haha )

:)

Jag hade inte åkt med bebisen i bilen förrän jag kunde spänna fast bilstolen i riktigt bälte. Men det är ju jag det.

Isofix är nytt, men någon form av öglor under baksätet kan det ju finnas ändå även om bilen är asgammal!

Björk: Du åker aldrig buss va? ;)

När lillan var liten ställde vi helt sonika in babyliften på golvet mot torpedväggen med nät över. Där låg lillan säkert i pickupen.

I corvette med 454 som gjorde 9or på strippen var det hörselskydd och samma lift med nät, fast fastkrokad i störtbågen.

När hon blev större ville hon inte med så då löste det sig automatiskt. Det var lixom bara att fixa barnvakt.

//Waern

kl

Jag hade aldrig vågat köra barn i en bil utan bälte. TÄNK om det faktiskt skulle hända något, jag hade aldrig förlåtit mig själv! Även om man själv kör lugnt så kan man aldrig lita på hur andra kör... och viltolyckor förekommer ju också rätt ofta. Nä fy, skulle aldrig våga, men det är ju jag det och alla gör ju sina egna val! :laugh:

//Julia

Björk: Du åker aldrig buss va? ;)

Nej, faktiskt inte. Jo, vi åkte buss när vi var till Cypern. Och i konsekvensens namn så hade jag ju önskat att vi kunnat spänna fast honom även i den. Men; tja; i vissa lägen är det bara att inse att man får antingen välja att "stanna hemma" tills barnet är 18 (och får välja att själv vilka risker denne vill ta) eller att åka och chansa. Här hemma åker jag dock aldrig buss (men det gjorde jag inte heller före barnet just på denna ort där jag bor nu).

Jag förstår var du vill komma och du har en poäng med det såklart! MEN, för mig är det dels viss skillnad på buss och bil (det finns ju en orsak att vi har bältesregler för bilar... antar jag i alla fall? Det börjar ju dock komma mer i bussar också). Dels så är det också (för mig) skillnad att t ex bo i större stad och behöva ta bussen för att ta sig från punkt A till B och att vilja göra en mer konkret nöjesåkning med sin raggarbil.

Jag skulle helt enkelt välja bort raggarbilen (hur kul jag än tycker det vore. För jag kan förstå nöjet med det helt klart!) tills bälten är isatta. Det är ju ändå TS plan att just sätta i bälten så det handlar ju inte om att avstå tills barnet fyllt 18 utan om en begränsad tid.

Barnvagnen spänner man ju fast med bara ett litet spännband (som dessutom inte alls har den fastlåsningsgrejjen som ett spännband för flera ton..) när man åker buss. Och då åker barnet i sidled och har man en lift så ligger dessutom barnet löst! Fastspänd med vagnens sele så stannar väl förhoppningvis barnet kvar i vagnen vid en olycka :crazy: men har ju inte alls de skydd som man använder bilbarnstolen till. Dvs nacken.

På tåget jag åker som går mellan upplandsväsby - gävle finns det ingenting man kan spänna fast vagnen i. De kör ändå i 160km/h och kan faktiskt behöva tvärnita eller kör på något vilt.

Bilbarnstolen är ju exakt lika säker även om den är fäst med ett spännband eller ett bilbälte.

Men jag förstår inte hur en bilbarnstol sitter osäkrare med ett spännband som man fäster stolen på precis samma sätt som ett bilbälte. Enda skillnaden på ett spännband och ett bilbälte är i princip namnet!

Jag åker aldrig buss. Skulle jag göra det så hade jag nog haft henne i bilbarnstolen och spänt fast henne mot ryggstödet framför (det ska ju finnas bälten på bussar nu väl?). Man borde väl kunna göra något liknande på tåget med spännband? Eller jag vet inte..., jag vill iaf känna att jag har mitt barn så säkert som möjligt.

Sen kanske man får göra andra val när man är utomlands och/eller när barnen är äldre, men som det känns nu hade jag inte åkt med bebis "lös". hade det dessutom bara handlat om en kort period i väntan på bilbälten, så hade jag nog tagit det säkra före det osäkra och stannat hemma med bebisen tills det fanns säkerhetsbälten i bilen.

//Julia

Men jag förstår inte hur en bilbarnstol sitter osäkrare med ett spännband som man fäster stolen på precis samma sätt som ett bilbälte. Enda skillnaden på ett spännband och ett bilbälte är i princip namnet!

Tja, själv har jag inte uttalat mig om spännbandsfrågan och heller inte läst på om ämnet. Om det nu är lika bra som ett bälte så kunde det ju räcka med "spännbandskrav" i alla bilar. ;)
Skoja bara!

Jag uttalade mig bara om hur jag skulle välja att göra. Jag skulle inte lita på att jag själv kan avgöra var spännbanden bör sitta för att verkligen hålla emot på bästa sätt. Därför skulle jag välja att inte köra med barnet i bilen förrän jag satt in riktiga bälten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka