Små barn och raggarbilar...

Sv: Små barn och raggarbilar...

Jag skulle INTE chansa, jag skulle tvinga gubben att lägga några timmar extra och montera bälterna. Sedan skulle jag kunna med gott samvete cruisa på...:D

Men jag förstår inte hur en bilbarnstol sitter osäkrare med ett spännband som man fäster stolen på precis samma sätt som ett bilbälte. Enda skillnaden på ett spännband och ett bilbälte är i princip namnet!

Jag har åkt buss med Sam en gång, stadstrafik i Malmö, dvs väldigt sakta. Jag håller med Björk i det hon skriver.

Hur fäster du spännbandet när du inte kan fästa det där bältet borde vara fäst? Alltså i golvet på bilen? Jag fattar inte men ibland är jag lite trög. Bältet sitter ju i en bultad grej i en stålbalk i golvet. Om du sätter spännband t ex runt bilsätet och krockar kan ju hela stolen åka ut!

Hur fäster du spännbandet när du inte kan fästa det där bältet borde vara fäst? Alltså i golvet på bilen? Jag fattar inte men ibland är jag lite trög. Bältet sitter ju i en bultad grej i en stålbalk i golvet. Om du sätter spännband t ex runt bilsätet och krockar kan ju hela stolen åka ut!

Och vad tror du stolen sitter fast i då? Jo, den sitter med bult i golvet. Precis som bältet gör. Skillnaden är att bältet sitter med en bult i varje ände och stolen med minst 4. ;)
En stol i en raggarbil är dessutom byggd på en tämligen gedigen stålkonstruktion och lossnar/går inte sönder i första taget. Jag tror dock inte att en modern bilstol är så mycket svagare den heller. :)

Sambon är mycket bilkunnig och jag tämligen. Båda två vet vi av erfarenhet hur mycket spännband pallar för. Jag skulle nog hellre sitta fast(/sätta fast mitt barn) med nya spännband i en (40 år gammal) bil som jag vet att min sambo själv skruvat ihop än sitta i en (gammal) bil där jag inte vet vad bältena/bilen utsatts för. Tex. många av importbilarna från Tyskland är krockade och därmed olagliga på tyska vägar. De lagas, ibland undermåligt, putsats och säljs till snåla svenskar som tror sig göra en hacka.
Frågan är ju vad som är säkrast...

Mrs LunaTanten; om dygnet hade 64 timmar och veckan hade 12 dagar kanske de extra timmarna skulle finnas men som det är nu är jag glad om jag hinner se sambon och få i honom lite mat mellan jobbet, bilen och sängen. ;) Han har gått ner 6 kilo under våren för att han stressat/jobbat som en tok för att få ut bilen. Detta då på en karl som från början hade ett bmi på 19,4....

Senast ändrad:

Jag har en BeSafe Izi Kid och den fäster man med både bilens bälte och spännband i stolen framför och har man stolen i framsätet får man om det inte redan finns, bulta egna öglor fram i golvet och fästa spännbanden.

Midjebälte finns i de flesta lantortsbussar och de körs i 70-90 km/h. Stolen Rasmus hade som bebis måste man ha 3 punktsbälte och när jag åkte till stan, hur skulle jag få med mig bilbarnstol, barn + vagn till bussen (1 km) och vart skulle jag gjort av stolen när jag kom fram?

Under en cruising så är vägarna avstängda och man kör i knappt gånghastighet. Enligt en miljölag är det olagligt att cruisa, för man måste alltid ha ett mål med sin biltur. Så det är inte bara att ordna en raggarträff och ut och åka runt runt på gatan, det är mer än 1 papper som måste skrivas under ;) Och jag vet att power big meet i västerås köpte utsläppsrättigheter förra året :bow:

MittNyaJag: Undra hur många som åker runt med fransiga bilbälten, och dessutom spänner fast sina bilbarnstolar med ett fransigt bilbälte!

*kl*

är också i "raggarsvängen" och har spänt fast barnen i sin stol med spännband runt förarstolen. Det är minst lika stabilt om inte bättre än vanliga bältesinfästningen. Det är liksom inget "peckel" ömtåligt utan rejäla grejer det handlar om i gammelbilarna.

Dessutom, visst KAN olyckor ske, men som någon länkade till ovan, det är extremt få veteranbilar inblandade i några incidenter öht. Jag har ca 20 år i svängen och har nog aldrig hört talas om nån som ens krockat! Möjligen att någon touchat ihop i 15 knyck på en cruising.. aldrig att jag hört någon som skadat sig i en raggarbil i en krock.

Jag är mer rädd om hälsan i en svenssonbil på E4 i 110.. det går liksom inte att jämföra på samma dag. Den risken utsätter sig de flesta för regelbundet utan att reflektera över det och dessutom är det skrämmande många som inte vet hur man spänner fast bilstolarna som man ska..

"Bilfolk" vet oftast vad de pysslar med och kör man ibland race med bilen så är säkerhetstänket garanterat högt.

Däremot håller jag med om att det inte är hälsosamt att knata runt med barnvagn i precis fel höjd på cruisingar timme in o timme ut..

Senast ändrad:

Med den tid och dom pengarna man lägger ut så vill man dessutom varken riskera att ens egen bil krockar eller att man krockar i någon annan. Det är ju inte direkt så att man kan svänga förbi biltema och köpa en ny kromad kofågare till sin +500.000kr cheva bel air ;)

Vi har en plyma -57 hgv.
och vi har löst det så att vi har satt spännband under sätet i själva "soffan" och sätter fast basen till bilstolen där.
funkar bra, den sitter faktiskt bättre i jänken än i vår vanliga bruksbil. ;)

Om man inte vill borra och förstöra sin bil så är detta ett bra sätt att sätta fast barnstolen.

Ja, nu har vi fnulat lite mer och sambon hittade en tidning på jobbet där det passande nog var ett helt reportage om barn och bälten och så vidare i veteranbilar!

Tanken är nu att leta reda på ett tvåpunktsbälte och bulta i golvet på passagerarsätet fram och sätta basen till stolen där. Där finns ju redan bulthålen färdiga så de ska bara letas reda på under mattan och det borde inte ta allt för lång tid! :D
I reportaget stod att Akta Gracos stolar är "särskilt" lämpade för detta då de är utvecklade i USA där det är vanligt med bara midjebälten. Gissa vad vi har för märke på babyskyddet. ;)

Idag har jag monterat i gummilisterna runt dörrarna så nu har jag ju "tjänat" en timma åt honom som han kan lägga på bältena sen. ;)

Och sen, HELT KLART som pmm säger, man vill ju inte direkt krocka med någon efter det arbete som är nedlagt på bilen. Nu sitter inte allt krom på då klarlacken ska få en chans att härda ordentligt först men det som sitter där det ska är ju inte direkt någonting man vill ha en repa på i första taget... Varenda pryl på hela bilen mer eller mindre är ny och direktimporterad från staterna. Jätteroligt förra sommaren när dollarn låg på typ 6 kronor. Mindre roligt nu.. Då är ändå chevellen en ganska lätt bil att hitta eftermarknadsprudukter till... Fast nu halkade jag lite OT. Men det är ju min tråd iaf. ;) :P

Låter som det kommer bli en helt underbar sommar för er! Vi smygstartar med att dra husvagnen till västerås på fredag och väderprognosen nu säger strålande sol = en super massa dragracing hela helgen :love:

Sen får vi vänta länge så blir det veidec på fredagen då min pappa ska få åka dubbeldragster! Direkt efter det åker vi upp till rättvik och CCW. Men vi har ju ingen raggarbil, men svärfar såg väl inte helt omöjlig ut när vi fint sa att Rasmus måste ju ha en jänkare att åka i uppe i Rättvik :angel:

Vi kör Big Lake Run på lördag och hoppas på att komma runt siljan i samma skick som vi började. :D

Och sambon har för ovanlighetens skull semester under CCW! Drive-in-bio here we come! :bump:

Coolt med dubbeldragster. Det hade varit någonting någon att prova på någon gång!

Vi åker nog hem på onsdag så de blir ingen bio för oss men vi har varit på de alla tidigare år. Supermysigt!

Vad bra att ni kom fram till en sån bra lösning! Visst känns det bättre när man vet att det är säkert? Ha så trevligt på rundan!

Tycker det låter rent förjävligt att ni ens tänker tanken att åka utan riktig godkänt monterad barnstol... varför jag skriver så är för att en arbetskamrat jag hade för 9 år sedan var med i bilolycka med sina 3 barn i raggarbilen där den yngsta var 4 år och vart väldigt skadad. Och ja dom cruisade bara, bara för att ni tar det lugnt i trafiken betyder det inte att andra gör det. Det är alla andra man ska vara rädd för ;)

Vi har oxå Akta Gracos bilstol. :)
Är så himla nöjd med den efter som den funkar både med bas och utan.
Men i jänken använder vi alltid basen för det blir krångligt med fastsättningen utan den.

Vilken tur ni har som kan hitta delar till er bil, vi har enda exet i Sverige och det finns ingen som har delar här och i USA är det jätte svårt att få tag i något oxå.
Vi hittar alltid saker till sedanmodellen men de passar självkart inte på vår hgv... så jobbigt men man vet ju att man är ensam på crusingarna om vår bil!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka