Freyr

Trådstartare
Jag har bara läst infon och resultaten på Vaengurs hemsida och nu vill jag höra av er som var där! Hur var det! Vilka imponerade mest? Roligast? Tråkigast? Sorligast? Underbarast? Några skandaler eller annat roligt skvaller? Och så BILDER!!!

(Själv har jag varit på Finska Mästerskapen och om någon är intresserad kan en rapport därifrån följa.)

/Malin

jag var där lördag och söndag. Tyvärr är jag dålig på hästnamn och ryttare :angel:
Det som imponerar mej: hästar med mkt energi utstrålning med bra takt och sväv som rids av ryttare med små hjälper och bra inverkningar, där det ser harmonsikt ut och båda verkar trivas.
Det som inte imponerar, grov ridning i alla dess former, hästar som rids med höga händer och som har en kraftig underhals och sänkt rygg (inte vanligt men det förekommer).

Undomar och youngriders inmponerade också mej såg ffa b-finaler som jag tyckte höll hög kvalite, många yngre tycker jag ofta verkar tränat mer det där med korrekt hjälper och sits.

imponerad förstås av alla gångarter där hästen går bra, men får tårar i ögonen av en perfekr ökad tölt med lös kontakt med tygeln eller flygande pass där hästen verkar flyf´ga fram i ren energi, glädje utan en massa ryckande i tyglar :bow:

Förra året trodde man att nått hade hänt i Finland. Ett litet regn av fina hästar och ryttare som lärt sig rida gångarter bättre föll ner över FM och i viss mån över VM (Nicola och Brúni).
Så det var med spänning jag åkte till Finska Mästerskapen (som jag aldrig varit på utan häst/ar)! Men...hmmm...visst var det fina hästar, men det fanns fortfarande gott av dom man undrade över vad de gjorde på ett mästerskap. Men mycket få var ändå de som man satt och undrade över vilken gångart de försökt rida och det är ju nått positivt :)

Många av de fina hästar som kom fram förra året var ston som betäckts och alltså inte tävlade i år. Andra var sålda. och så fanns det några trevliga!

Anna Törrönen är en domare som mer har gått över till att tävla. Hennes finskfödda valack Hlutur frá Kulju har fått en snabb och säker ökad tölt och jobbar mycket trevligt genom hela kroppen i den korta tölten. Anna och Hlutur tog ett välförtjänt guld i fyrgången, via en vinst i b-finalen och i T.1. var det en otroligt spännande omridning om guldet mellan Anna/Hlutur och Katariina Koskela på inlånade hingsten Heidar frá Holtsmúla. Hlutur var helt klart den tröttare av de två och Katariina och Heidar tog hem guldet i T.1. och Anna/Hlutur tog hand om silvret.

Nicola Bergman-Kankaala och Brúni tog ett lättvunnet guld i femgången och en medalj av samma valör i T.2. Ett silver i stilpass tog Nicola och Brúni också med sig hem. Brúni verkade ta andan ur såväl publik som domare med sin enorma elasticitet i såväl tölt som skritt. Nicola har haft en jobbig vår, men virus i stallet, halt häst och pga det inte kunnat delta i tillräckligt med tävlingar och i femgångsuttagningen syntes det att Brúni inte helt var på samma sida som Niki, men i finalen och T.2. var allt som det brukade!

Linda Karlsson från Åland kom med i landslaget med sin Frosti och tog brons i femgång och guld i speedpass. Marica Westerholm från Åland kom även hon med i landslaget med pass-stoet Fluga.
Magnús Jónsson och Blakkur tog brons i såväl V.1. som T.1. och därmed även en landslagsplats. Blakkur har en underbar ökad tölt och traven och galoppen är fina. Skritten och den korta tölten lämnade däremot lite övrigt att önska.
Saija Lahtinen/Vegsemd frá Galtanesi var ett intressant ekipage. Sällan har någon sett så liten ut på en islandshäst. Vegsemd är en bestämd dam som inte alltid gjorde helt enligt boken, men onekligen ett flott sto. Skall bli kul att se dom på NM!
På ungdomssidan var det Jutta Mäntynen på hingsten Gáski (e:Thörstur frá Teigi) som tog sig till NM. Kraftfull herre är Gáski, men mer aktion skulle vara önskvärt på en hingst.
Katie Brumpton och Viljar frá Skardi (e: Ofeigur f. Flugumyri) kommer vi också att få sepå NM i ungdomsklasserna!

Nu måste jag rusa iväg, men håll till godo och om ni inte är intresseade så hoppa över detta inlägg!

/Malin

Skriver samma sak här som på SIFs forum så får vi se vilket du läser först.

Jag var där fre lunch till söndag em (missade finalerna i T1 och T2).
Berättar lite för varje dag:
FREDAG(kom ditt vid 13): Mest ungdomsklasser, blev lite långsamt i ungdomsfinalen, det var så många starter. Det fanns många fina hästar. Vädret var lite molningt och blåsigt så det var ganska kallt.

LÖRDAG: Soligt och varmt och eftersom solen låg på från vänster var det många människor med röda vänstersidor. Utagningar och B-finaler i T2 och T1. Många väldigt fina hästar, finast var Alexandra Montans Bragi och Maria Bergs Teitur i fyrgångs utagningen.
På kvällen var det maskerad tölt, där Ylva Hagander imponerade som Elvis. Hennes häst gick i klockren tölt på helt lösa tyglar medan Ylva använde båda händerna till att spela gitarr.

SÖNDAG: Ösregn på fm, men banan höll sig väldigt fin. Sluatde regna vid lunch men det var mullet. Nu inträffade det tråkiga Caroline Agerhil skulle ha vunnit fyrgångsfinalen, med en mkt imponernde ökad tölt. Vid hovbeslagskontrollen visade det sig att bootsen dragit åt sig för mkt vatten och var för tunga :( . Så Maria Berg vann och fick en betäckning med Kolgrimmur :rofl:
I T3 finalen blev en tjej diskad (kommer inte ihåg namet) pga av att nosgrimman var för hårt åtdagen och hästen hade sår i munnen. Även en varning utdelades pga av sår i munnen på hästen. Sofi Sandberg och Charlotta Nevander vann, men Sofi valde att inte rida om så Charlotta vann. Det var nog klokt gjort av Sofi att inte rida om då hennes häst gått mkt under helgen, vann dressyren, vann fyrgången red fört B-final i T3 (vann) och sedan A-final i T3.
Sedan åkte vi hem så vi missade Alexandra-Bragi i T1 finalen, men hon fick ju bla 9,5 i ökade tölten så det var nog häftigt att se. I övrigt verkade många hästar lite trötta och de flesta var finare på fredagens & lördagens utagningar.

Inga större incidenter inträffade, lite skador på ngr hästar (bla en som fastande i hönät på natten, en annan häst som fick en senskada). Allt sköttes jättebra och det var en fin bana, lite störade bara med en flyplats precis brevid.

Tackar och bockar för infot! :bow: :bow: :bow: Ska notera hur hästarna ser ut och åtminstone vilken frisyr ryttarna har så kanske man kan gissa vem som är vem! :D

så lite så!

Om du vill kan du gå in på www.islanninhevonen.net och klicka på kilpailusivut i menyn och sedan på maajoukkue PM-2004 och därefter på SUOMEN MAAJOUKKUE högst upp på sidan så kommer du till sidan med bilderna. Om det är nått mer om laget du undrar så hojta!

/Malin

En annan lite kul grej på FM var att det var en avkomma till Askur frá Hofstadaeli med! Birta frá Vatuleysu! Ett jättetrevligt skimmelsto med fina rörelser! Linda Karlosson som är med i landslaget har även hon en Askur-son: Frosti från Åker som godkändes för 10 ston i år!

/Malin

Åh, vad kul att få se honom! Har alldeles nyss hört talas om honom för första gången. Om jag fattade rätt, vilket jag inte kan garantera, har hans svenska uppfödare sålt ännu en Askur-avkomma till Finland - en hingst som är 1.50 :eek:.

mandalaki

Jag var där som funktionär och publik från torsdag till lördag, otur som jag hade kunde jag inte komma dit på söndagen.
Tog några bilder på lördagen från bl.a. F3, V1.

Tyvärr lägger jag in bilderna på Snyggast. Tycker själv det ser väldigt fult ut då det står högst upp på bilden. Någon annan som kanske vet var man kan lägga in bilderna?!

Alexandra och Bragi från V1 då de i uttagningen fick 7,03. T1 vann de däremot med överlägsna 8,50. De fick följande poäng för ökningar: 8,5, 9.0, 8.5, 9,5 och 9.0 :eek: :smirk:

2870054.jpg

Denna bilden är på Therese & Prinsessa. De fick i uttagningen de höga och välförtjänta poängen 6,33 :eek:
På bilden är Prinsessas otroliga tölt!

2870083.jpg

Prinsessas trav!

2870102.jpg

Prinsessas galopp!

2870119.jpg

Prinsessas pass!

2870127.jpg

Teiturs otroliga tölt :love:

2870134.jpg

Teiturs vackra trav!!! :bump:

2870145.jpg

Reynir och Blida! :love:

2870154.jpg

Ojojoj! Det var många bilder, men jag har hundratals till. Är det någon speciell bild ni vill se från F3 eller V1? Så kan jag lägga in dem om jag har dem.

Ha d!

/Niggi

------------------

"Iny weeny teeny weeny Shriveled little short dick man. Don't want no short dick man!"

Har du några bilder från Maskeradtölten? Annars ser jag hemskt gärna bilder på Ylva Hagander/ Assa/Vepja, Jexie Eriksson/Freydir/Gyllir och Marie Carlsson/Garpur!

/Malin

Frosti ær jættefin :)

Jag har också sålt en och gjort två Askurbarn till Finland ;)

Dær har de gått i topp på bedømningarna :)

Tror finnarna kanske har god smak och inte diskriminerar en vacker hæst bara før den har færg :angel:

Då kanske mina bilder inte var så mkt att komma med... :o
Men... Jaja

Andra otroligt fina bilder hittar ni på www.broncophoto.com

/Niggi

--------------

"Iny weeny teeny weeny Shriveled little short dick man. Don't want no short dick man!"

Har tyvärr inga bilder jag själv tagit från maskeradtölten, men här är några ändå![/i]

Jag bara undrar, Juvelflickan, med vilken rätt du tar MINA bilder från maskeradtölten och lägger ut, utan att ens fråga mig först? Copyright-lagen? Hört talas om den? Du kunde åtminståne skriva vilken hemsida du tagit bilderna ifrån eller så...

Jag har tagit bort inlägget med de "lånade" bilderna. Copyright lagen är visserligen inte entydig, men självklart ska man be om lov innan man länkar till bilder, det hör till god ton.

Lobelia//Moderator

Hejsan!

Jag ber så hemskt mkt om ursäkt för det.
Tyvärr har jag inte hört talas om den lagen, men borde vetat bättre.
Självklart borde jag ha skrivit vart jag tagit de från eller liknande. Förlåt mig så hemskt mycket.

Det var ju bra att inlägget togs bort då.

Förlåt!

/Niggi

------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Islandshäst Hej på er! Jag är inte så aktiv på det här forumet då jag varit hästlös i många år, men jag brukar tjuvkika lite på alla era fina...
Svar
18
· Visningar
2 348
Senast: Gullan86
·
Småbarn Nu är äldste sonen 4 år fyllda, alldeles nyss och de senaste månaderna har han fått starkare och starkare åsikter om allt. Det är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: lingonben
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar