SM Strömsholm!

Sv: SM Strömsholm!

Att rida en rid up är inte (inbillar jag mig) inte riktigt samma sak som att rida en riktig tävlig utan mer som en träning.

Fast det vet i sjutton. Du har dina konkurenter som tittar på och lagledare som studerar allt du gör, som ser ALLA dina misstag. Du filmas och tittas på i lupp. Tiden tas etc.

Nja det är en stressande och nervös start, trots att det "bara" är en ride up.
Jag lovar att även de mer rutinerade i gängen ser nervösa ut. :D

Ang TS fråga:
För YR och JR tycker jag att det är tidigt i början av juni. Du är inte Jr/YR så många år så det kan bli fler starter om det ligger senare. Steget upp från Jr til YR är ganska stort också. Är man inte uppe på Jr nivå tidigt som junior stressar man gärna som YR för att " nå" fram.
Om inget annat så tror jag att de blivit lite mindre "jagande" OM det ligger senare.

Nåja blir det 5 startande i varje klass kanske dom ändrar sig :angel:

Vi får hoppas det då jag för en gång skull ev. tänkte bege mig dit :D

Nyfiken fråga bara? Hur skall du hinna kvala till SM?? Med tanke på de få kval som finns?? Ska du ge dig utomlands och tävla i år :bump:

Eller det är kanske inte SM du menar ;)

Senast ändrad:

Nyfiken fråga bara? Hur skall du hinna kvala till SM?? Med tanke på de få kval som finns?? Ska du ge dig utomlands och tävla i år :bump:

Eller det är kanske inte SM du menar ;)

Jag hoppades ju att Strömsholm skulle ha öppna klasser skrev jag ju så jag skulle kunna vara med.
Jag har inte tänkt att kvala till SM iår utan hade tänkt rida ** där isåfall.
Jag har nog ev. tänkt att rida utomlands lite senare i år om jag får råd när jag har kommit igång lite bättre :-)
Jag planerar nog att rida *** igen först i Segersjö

Senast ändrad:

Ja det återstår ju att se om de har öppna eller inte. Tråkigt vore det ju om de stängde :crazy:

Så många tävlingar finns det ju inte i år

Vad jag menar är att det här med hoppkvalen är inte så lätt (kanske) inte ens för de som rider i trupperna "som ska vara de bästa". Att rida en rid up är inte (inbillar jag mig) inte riktigt samma sak som att rida en riktig tävlig utan mer som en träning. Men jag vet att flera resonerar att bara klara av kvalen för att sen träna mer på det man behöver inför säsongen. Sen är det så ju högre man kommer i klasserna ju mer vill man spara hästen(tävlingsmässigt). Titta bara på hoppryttarna de är inte ute och tävlar hästarna var och varannan helg innan säsongen sätter igång detta gäller även dressyr ryttarna. Men jag kanske är ute och cyklar:confused: men jag refererar till vad jag hör av andra både i trupperna och utanför.

Fast att jämföra 1,20 och någon 1.30 med hoppryttarnas högsta klasser är ju inte ens i närheten, så det tycker jag definitivt att de bästa fälttävlanshästarna ska klara av i typ 2-3 månader innan ft-säsongen drar igång. Många ft-ryttare är alldeles för bekväma, that's a fact. Det är ju det JJ & de andra har velat, ge ft-ryttarna en spark där bak för att de ska komma ut & tävla ordentligt även INNAN säsongen drar igång.

Så har jag också fått det framlagt

Så hur man tänkt (om man överhuvudtaget tänkt) vet jag inte :angel: Man kanske bara blev överlycklig över att få rida på slottsbanan och få komma med i TV :devil:

Jag vet hur de har tänkt, & på ett sätt kan jag förstå deras tanke. Men visst, varje tävlingstillfälle på den nivån (eller alla nivåer) som försvinner är ju helt klart trist.

Fast att jämföra 1,20 och någon 1.30 med hoppryttarnas högsta klasser är ju inte ens i närheten, så det tycker jag definitivt att de bästa fälttävlanshästarna ska klara av i typ 2-3 månader innan ft-säsongen drar igång. Många ft-ryttare är alldeles för bekväma, that's a fact. Det är ju det JJ & de andra har velat, ge ft-ryttarna en spark där bak för att de ska komma ut & tävla ordentligt även INNAN säsongen drar igång.

Jag tycker att det är jämförbart då dessa bara har en diciplin att fokusera på. Fltv ryttarna ska träna 3 discipliner för att bli så bra som möjligt. Jag har inte sagt att hoppkvalen är ngt dåligt jag tycker tvärt om, men förutsättningarna är olika runt om i landet. För ju längre du kommer upp i landet dessto glesare med tidiga hopptävlingar för att kvala på. Detta kan om du har otur innebära en bortlottning vilket jag känner till iaf 2 tävlingar som totalt tillsammans lottat bort nästan 200 ryttare. Varför kvalen kan bli ett problem om du blir bortlottad eller inte klarar dom på en gång då de tävlingar som finns om du har otur kolliderar med terrängträningar när dom kommer igång. Det här är inget problem för M som är i Skåne där tävlingarna duggar tätt och förutsättningarna är helt annars mot mellansverige. Men kan vara ett problem för JR och YR längre norrut och som inte tillhör trupperna och som vill starta SM som går tidigt i år som tråden handlar om. Man kan fråga sig varför SM ska 2 år i rad gå så tidigt.

Det är tråkigt att SM går så tidigt men jag vet att för några år sedan gick det i maj. Tror det var på Sämsholm eller Baldersnäs....

Kommittén vill ha stängda klasser, så om de får bestämma så blir det så.

Fast stängda klasser är helt ok. Blir lite dumt annars MEN de kan ju ha fler klasser :D

Vi vill också ha med fler hästar... Annars går liksom en hel vecka till en häst

men om jag nu tänker på juniorerna så går väl SM i 1.30. YR i 135.
Då är steget inte så långt. SR däremot är en annan sak.

:D

Vad jag menar är att det här med hoppkvalen är inte så lätt (kanske) inte ens för de som rider i trupperna "som ska vara de bästa". Att rida en rid up är inte (inbillar jag mig) inte riktigt samma sak som att rida en riktig tävlig utan mer som en träning. Men jag vet att flera resonerar att bara klara av kvalen för att sen träna mer på det man behöver inför säsongen. Sen är det så ju högre man kommer i klasserna ju mer vill man spara hästen(tävlingsmässigt). Titta bara på hoppryttarna de är inte ute och tävlar hästarna var och varannan helg innan säsongen sätter igång detta gäller även dressyr ryttarna. Men jag kanske är ute och cyklar:confused: men jag refererar till vad jag hör av andra både i trupperna och utanför.

Nej, jag håller med, det är inte så lätt att få till de där kvalen, jag har också tittat på resultaten på närmare bestämt 3 regionala upp till 130 och där har ju t ex en väldigt känd ung truppryttare inte så strålande resultat. Jag tror att det lätt "går troll" när man inte fixar kvalen så fort som man tänkt sig, även om man sen givetvis tänkt hoppa fler tävlingar. Då blir pressen helt plötsligt stor för man "måste" kvala och då blir det som i vanliga fall är lätt, helt plötsligt svårt. Sen är det inte försent än men om man tänkt kvala innan april så rinner veckorna iväg....:o

men om jag nu tänker på juniorerna så går väl SM i 1.30. YR i 135.
Då är steget inte så långt. SR däremot är en annan sak.

:D

Jag undrar vilken värld ni lever i därnere i skåne egentligen :angel:
Läs det här så förstår du att steget är stooooort ;)
Regler från förra årets SM

För ryttare till och med 18 år.
För att få starta JSM i hoppning skall ekipage under föregående eller samma år vid Elit eller Nationell tävling ha varit placerad eller erhållit minst en felfri grundhoppning i 1.40 hoppning eller högre. Resultatet skall ha uppnåtts senast helgen före Mästerskapet.

Omgång 1 = utomhus: 1.35 hoppning. Vattengrav längd 3.50 m. Tempo 350 m/min.

Omgång 2 = utomhus: 1.40 hoppning. Tempo 375 m/min.

Omgång 3 = utomhus: 1.40 hoppning. Tempo 375m/min

Omgång 1 = inomhus: 1.35 hoppning. Tempo 350 m/min.

Omgång 2 = inomhus: 1.40 hoppning. Tempo 350 m/min.

För ryttare 16-21 år.
För att få starta SMUR i hoppning skall ekipaget under föregående eller samma år vid Elit eller Nationell tävling ha erhållit minst två placeringar i 1.40 hoppning eller minst en placering i 1.50 hoppning. Resultatet skall ha uppnåtts senast helgen före Mästerskapet.

Omgång 1 = utomhus: 1.40 hoppning. Vattengrav längd 3.80 m. Tempo 375 m/min.

Omgång 2 = utomhus: 1.45. hoppning. Tempo 400 m/min

Omgång 3 = utomhus: 1.50-hoppning. Tempo 400m/min

Omgång 1 = inomhus: 1.40 hoppning. Tempo 350 m/min..

Omgång 2 = inomhus: 1.45 hoppning. Tempo 350 m/min.

Det är tråkigt att SM går så tidigt men jag vet att för några år sedan gick det i maj. Tror det var på Sämsholm eller Baldersnäs....

Att det varit ännu sämre nåt år är väl ändå en dålig ursäkt för att göra dålig planering igen :angel:

:angel:Men så tänkte de inte...utan tanken är att YR skall om möjligt rida SM:angel:

*kl*
Det bästa vore ju ändå om det kunde anordnas en öppen ** klass iallafall för det är ju den klassen som behövs mest, det vore ju vansinnigt att inte göra det när allting annat redan finns på plats.

ja det är bara att beklaga som det ser ut för dagen är klasserna stängda.

jag tycker SM går för tidigt.. Är det inte roligare att få med så många som möjligt (fler som hinner kvala) och kanske få bättre resultat från fler?!

Liknande trådar

B
Islandshäst Jag har ganska nyligen blivit hästägare till en jättefin häst. Han är fullt tränad tävlingshäst som bla tävlade SM tidigare i år. Men...
Svar
19
· Visningar
2 291
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?