Sly till häst

Susan

Trådstartare
Min häst har tråkigt på sin konvalescens i sjukhage. jag vill ge den något att pilla på

fick äppelkvistar av grannen - men efter tips här så kollade jag med giftinformationscentralen och de visade sig innehålla cyanväte :eek: Även äppelkärnor gjorde det :eek:

Nu visste de ju inte i vilken dos - men i alla fall

Vilken sly är ofarlig? Förr gav man ju asp - finns det mer man kan slappna av med.

Syren vet jag att de gärna äter - men då blir kanske grannen ledsen:angel:

Tips?

Sv: Sly till häst

Tur att de inte kommer åt den då

Snälla kan ni ge ngt tips på något som inte är giftigt

Varför inte såga ned vanliga björkar och ge den? Hela träd eller kvistar brukar de tycka om. Det är dessutom nyttigt för dem!

Jag brukar tänka mig att dels sånt som hamlades till djurfoder förut bör funka, samt sånt som viltet gillar.

Träd som hamlades för i tiden är t.ex. ask, lind, pil (och lönn)

Viltbegärliga träd: asp, rönn, sälg.

Mina hästar äter gärna följande: gran, ask, asp, sälg och bok. Däremot har jag aldrig sett hästarna äta björk trots att det är gott om sådana också.

Våra kalasar på riset från storbjörken vi fällde på försommaren. Dom verkar f ö knapra på det mesta av växter dom hittar i hagen. Asp är dock favoriten.

Till TS. Våra hästar käkar kvistar från äppelträn, och inte kärnar vi ur äpplena dom får. Trots det blir dom inte sjuka. :) Det är väl som vanligt, för mycket av det goda är inte bra. Oavsett vad!

LIA

Mina äter väldigt gärna lönn, det är favoriten. Asp är tvåa. Sen går det mesta ner, alm är hyfsat poppis med.

Nuvarande har inte haft det (den hagen har vilat i två år), men tidigare hästar hade flertalet äppelträd i hagen (och även körsbärs- och plommonträd iofs) - de var inte direkt förtjusta i att äta på själva träden, för grova och gamla tror jag, men äpplena däremot. De hade fri tillgång på fallfrukt, och vissa mer engagerade plockade själv från träden. Aldrig något problem, dock åt de ganska 'moderat', inget vräka i sig hysteriskt. Dock brukade de i slutet av säsongen vara kräkless på äpplen.

Men som sagt, här är LÖNN största favoriten, och lönn utrotas effektivt ur hagarna. Och när de kommer tillbaka t ex till vinterhage och det vuxit upp små lönnskott där under sommaren är det det första som går åt, trots gräs.

Nej det sa hon på giftinformtionen också - de vet att det finns i - men inte hur mycket

de hade inte hört om någon som blivit förgiftad.

Fick bara nojjan där

salix av alla sorter är mina hästars absoluta favorit! or är också gott. björkar har vi i massor men dom är inte så populära, har hagarna fulla men det är mkt mkt sällan att dom äter på träden.

öht gillar hästar träd med mjuk bark, dvs gammla äppelträd od med knotig mossig bark och torr ved är inget dom uppskattar.

2 av våra hästar får inte gå på bete, men då har vi sån tur att ena grannen har ett kalhygge som är några år där det växer en heldel sly av lövträd. Får ta hur mkt vi vill, och våra äter då alla sorter, just nu är det rönn :d, Det ligger oftast bara en naken trädstump kvar i hagen efter några timmar. Så ja, tycker gott och väl du kan ge lite sly som sysselsättning :)

Liknande trådar

Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: pinky
·
Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
3 008
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar