Sly och mossa

ylvaaskersund

Trådstartare
Min ena hage har blivit invaderad av sly och mossa:mad:

Finns det något giftfritt alternativ att få bort eländet, jag har tyvärr inga får att tillgå och behöver vartenda grässtrå till hästarna!

Tacksam för tips!:idea::bump:

Sv: Sly och mossa

Mossan kan du väl kalka bort, slyet röjer hästarna själv. :) Eller använd en röjsåg om det är väldigt mkt!

Mina hästar äter inte sly tyvärr och det är en hel del! Tar jag det med röjsågen så kommer det bara tiofaldt igen! Har nu börjat gräva upp varenda planta med en vass spade och drar av så många rötter jag kan!

Ska testa med kalk på mossan!

Det borde ju finnas något som tar död på sly åxå!:devil:

Roundup!
Annars går det att hålla slyet (dvs trädbarn :) ) tillbaka genom upprepad betesputsning så nära marken som möjligt.

LIA

Roundup!
Annars går det att hålla slyet (dvs trädbarn :) ) tillbaka genom upprepad betesputsning så nära marken som möjligt.

LIA

Har gjort det genom åren, slagit ner slyet men som jag skrev innan så kommer det bara upp tiofalt, jag måste ta livet av de små trädbarnen!:devil:

Ska testa med salt! Det kanske fungerar!:idea:

Tricket med röjsågen är att inte röja för hårt! Spara var femte var tionde sly pinne varje år, hästarna äter främst på de unga skotten, och då i savstigningen. Så en sak är att släppa på dem tidigare, här är måttat när vitsippan går i blom.

Nästa gång de gnager på slyt är till hösten.

Sen äter mina hästar rätt mycket av mossan! särskilt när det är fruset ute av nån anledning.

Ptr

Angående sly:

"Ringbarka"! Skär bort barken runt om ca fem-tio cm brett. Då torkar det uppifrån och rötterna dör. Om man bara skär ner sly, så finns rötterna kvar och det kommer upp igen.

Jag gjorde så och hagen blev mycket fin. Det tar visserligen ett tag, men det är värt att vänta på, för resultatet är beständigt. Jag sparade dock lite sly, så att hästarna skulle ha att äta av och klia sig med (under magen!)

Angående sly:

"Ringbarka"! Skär bort barken runt om ca fem-tio cm brett. Då torkar det uppifrån och rötterna dör. Om man bara skär ner sly, så finns rötterna kvar och det kommer upp igen.

Jag gjorde så och hagen blev mycket fin. Det tar visserligen ett tag, men det är värt att vänta på, för resultatet är beständigt. Jag sparade dock lite sly, så att hästarna skulle ha att äta av och klia sig med (under magen!)

:bow::bow:Ska genast ge mig ut i hagen med kniven i högsta hugg:D, det är ett sådant tips jag är ute efter!

Mina kräsna damer äter inte sly:mad:, vet inte varför! Det finns massor av träd i hagen och det kanske räcker åt dom?

Vill bara tillägga: Det är viktigt att du skär hela vägen runt. Barken får inte sitta ihop på något ställe i den 5-10 cm breda ringen.

Det du först kommer att märka är att bladen vissnar på slyet (säger man så?). Då vet du att det är på gång. Den torkar uppifrån och ner i rötterna sist.

Mossan brukar försvinna om man går mycket på den. Så om det inte är några enorma ytor kan det nog räcka med att gå en liten runda i hagen varje gång du tar in hästarna och/eller att du ser till att eventuellt foder som ges i hagen ges där det växer mossa.

Mossan brukar försvinna om man går mycket på den. Så om det inte är några enorma ytor kan det nog räcka med att gå en liten runda i hagen varje gång du tar in hästarna och/eller att du ser till att eventuellt foder som ges i hagen ges där det växer mossa.

Mossan växer i ena änden på en tre hektar stor hage! Men ide´n vad god!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 660
Senast: Krålus
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
672
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama