sluttande kors

N

Nora

Vad är konsekvenserna av ett sluttande kors? Bra eller dåligt? Något speciellt man bör tänka på om hästen har det? Har hört både positiva och negativa saker om det men inte någon direkt förklaring...

Här är pållen i fråga. Vad tror ni om hans kors? Andra exteriöra kommentarer välkomnas också!

Sv: sluttande kors

Är verkligen alla lika okunniga som jag eller ligger tråden fel?

Jag har hört att sluttande kors ska va bra eftersom det då är lättare för dem att få in bakdelen och samla sig. Att man gärna inte ska ha för rakt kors.

Jag kan väl svara då... Fast du blir nog inte nöjd med svaret...
Saken är den, att det finns ytterst lite forskning på hur exteriöra avvikelser påverkar hållbarheten. De flesta har bildat sig en uppfattning från erfarenhet och utgår från den. Det finns vissa samband som är bevisade, t.ex. krokhas är kopplat till spatt, knipt under karpus ger mer skador i ytliga böjsenan, harhas kan ge harspatt...
Hittar inget om sluttande kors, så ingen hjälp just i ditt fall... Sorry.

Pålle ser ut som en Eng. import.
Har precis fångat in en sådan som hade rymt.
Hoppa kan den

Jag tycker din häst är jättefin, med kors å allt. Jag har ju islänning så jag är van vid att korset är mer vinklat. Tycker det ser starkt ut, jag reagerar mer på halvblod med väldigt raka kors...det tycker jag ser konstigt ut och lite vekt ut på nåt sätt! :p

Jag vet inte om detta bygger på bevisad fakta men vad jag har fått för mig så har hästen lättare för samling, om de inte har något större fel för övrigt. Jag tror oxo att hästen kan ha lättare för att hoppa...

Även jag är islandsryttare men jag är även ganska insatt i den andra hästvärlden. Jag tycker att hästar ser mer "snygga" ut om de har med sluttande kors... Det har jag alltid tyckt!
Jag trillade av för fyra år sedan och bröt armen... är därför lite rädd för att rida de där stora...:crazy: Men jag har kompisar som rider "vanlig" häst och hänger ibland med till stallet;)

Jag har för mig (liksom många andra) att de har lite lättare för samling med sluttande kors - om det blir extremt däremot så blir de lätt lite tupp-spatt-lika i rörelserna... Jag föredrar helt klart ett sluttande kort framför en häst som är spikrak mellan manke och svansrot. Rider INTE isis till skillnad från de föesta andra som svarat i tråden :D

Oh, såklart jättevackert :love: kors! ( en till insnöad islandshästryttare med selektivt seende)

svarar alla här

Det var en väldans massa islandshästryttare:D Är ni mer koncentrerade på kors än annat hästfolk? Hur kommer det sig? Men överlag verkar det ju vara en positiv egenskap. Jag minns när vi tittade på hästar och exteriöra detaljer att folk sa "sluttande kors" men det lät mest som en negativ egenskap då... Kanske uppfattade jag det fel. Så ni tycker inte att det är någon extremsluttning som skulle kunna påverka annat? Jag tycker den är ganska ordentlig men har dock inte så mycket erfarenhet att jämföra med. Hästen är en kbltravare och född i sverige:)

Gillar inte alls för sluttande kors, dessutom har din häst för raka hasor i min smak vilket resulterar i en låst länd och stark underlinje= Underhals och svår att få att slappna av, länga överlinjen och bygga magmuskler för att kunna slappna av i länden och aktivera hasorna.

Hästar som ser ut så här jobbar sällan i en konstruktiv form utan går o ljuger sig igenom sitt liv som ridhäst då ägaren/tränaren/ryttaren tror sig se en bra form och rätt arbetande häst.

Vad du kan göra är att för det första väcka liv i bakbenen på hästen, gärna med tömkörning! se till att den ärligt slappnar av i länden och vinklar sitt bäcken istället för att bara få långa bakben som trampar in mot centrum utan att bäckenet aktiveras.

Det är mkt jobb med en sådan häst!

Hmm.... jag har för mig tvärtom! Och kom nu inte och säg att jag är en inbiten islandshästfantast, för det är jag!:rofl:
Men jag har faktiskt också varit en inbiten hästfantast som inte kan en sockersmula av islandshästar!:rofl:

Jagtycker att den där pållen har jättefin exteriör och om man kollar på t.ex. Le*ade eller A*assionsata´s hästar så har majoriteten ett mer sluttande kors än exempelvis ett sv. halvblod.:banana:

det betyder väl bara en sak?

Min häst har slutande kors och det betyder att hästen har mycket muskler där och därav bra påskjut bakifrån.

Blir ganska tuffa gallopper:D

Hehe jooodå det var exakt det jag menade:devil:

Nejdå men allvar.... För vi var på a**assionata i vintras och då såg man tydlig skilland i hur hästarna arbetade på högre nivåer:) De med mer sluttande kors arbetade mkt bättre... även om de anra oxå arbetade extremt fint!:)

Nora skrev:
Vad är konsekvenserna av ett sluttande kors? Bra eller dåligt? Något speciellt man bör tänka på om hästen har det? Har hört både positiva och negativa saker om det men inte någon direkt förklaring...

Här är pållen i fråga. Vad tror ni om hans kors? Andra exteriöra kommentarer välkomnas också!

Gick in på tråden för att jag var nyfiken på svaren. Vet att jag har hört det här för länge sedan och tror mig minnas att ett sluttande kors är bra för draghästar och hopphästar. Men ingen här tycktes ju säga det.

Det var länge sedan jag hade funderingar rörande sluttande kors, då jag på senare tid mest hållt på med araber och araber har ju ofta inte ett sluttande utan ett väldigt rakt kors.

Slog upp det hela i en engelsk bok jag har "Horses" av J. Warren Evans. Där står att ett rakt kors ger ett längre mer flytande steg med fötterna närmre marken. Är det dock för rakt så hamnar benen för långt bakom hästen och det är inte bra för hållbarheten. Ett sluttande kors gör att bakbenen mer markant trampar ner i marken - bra för snabba starter för lopp på korta distanser.

Då drar jag slutsatsen av det hela att det måste ju då även betyda att sluttande kors är bra för avstamp vid hoppning och även vid körning, där hästen skall dra. Däremot så fungerar kanske en sådan häst mindre bra vid långdistans, då den har för mycket aktivitet i bakbenen. Hur det blir för dressyren vet jag inte? Många tycks dock vara av åsikten att det är bättre för samling. Har inte tänkt så mycket på det när det gäller araber dock. De flesta jag känner med araber rider inte dressyr utan distans så de är inte ofta när vi rider ihop som jag ser dessa hästar i samling. ;) Jag har haft araber både med lätthet för samling och svårt för det. De har haft liknande kors, något extremt rakt kors har jag inte haft på en häst.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

om jag har hört rätt så är det bara bra om hopphästar har sluttande kors:)

Tror nästan att det går o hitta mer om sluttande kors i avelsforumet, eftersom de som skriver där oftast går på utställningar osv. Men jag vet så är inte sluttande kors inte särskilt negativt enligt bedömniongarna, men det beror ju på rasen. Hur många poäng fick din häst på just den "kroppsliga delen" dvs resningen osv

(antar att du undrar om sluttande kosr för att du läst det i ett resultat(eller vad det nu heter) du fått av en domare. när jag premierade min häst så hade hon tappat muskler vid korset o fick 1 poäng mindre än vad hon hade fått på vsiningarnna innan. ( men poängmässigt gjorde det ju inte så mkt eftersom hon fick 1 p mer för skritten än vanligt)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 646
Senast: MiniLi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar