Sluttande bogar

Sv: Sluttande bogar

Du menar att bogens lutning kan ge sken av ärlig bjudning, eftergift m m bara för att hästen kan lyfta på benen? Det har jag svårt att tänka mig. Att bogen är liggande innebär inte automatiskt fria rörelser. De måste fortfarande ridas fram. I alla fall på min häst! ;) Däremot *hindrar* inte bogen rörelsen från att bli lätt och luftig. Det finns dock många hästar med liggande bogar som trots det inte rör sig bra alls, tex bland hopphästarna. Men om den *inte* har det har en hyfsat lutning har den ingen chans. Det är för övrigt mkt sällsynt med liggande bogar bland svenska halvblod, möjlighen är det vanligare bland de tyska.

precis det jag sa. Läs igen!

Ingen av hästarna ser ut att ha en ultimat exteriör för dressyr.
Däremot så kan man ju påverka dem "muskelmässig". Ingen av hästarna på bilderna har en bra överlinje och det går ju att ordna! Med en riktigt bra överlinje skulle de se mer ut som dressyrhästar, även om de har exteriören mot sig.

Jag är läskunnig.... Ingenting av det där har ju med ämnet att göra, så varför kommentera om det:confused: Det här är inte en tråd för en exteriörbedömning av "mina" hästar, i såna fall skulle den ligga på gnägg. Det här handlar om bogarna i förhållande till dressyrarbete. Jag valde bilder på de där hästarna eftersom 1: de visade ganska bra hur bogarna ligger och 2: Alla hästarna är av olika raser. Mkt intressantare än fem halvblod tex;)

tycker också alla hoppar iväg lite :rofl:

Anar att du inte sattsar på gp med någon av hästarna så... :crazy:

Om man tänker ponnytävlingar så skulle en häst som den prickiga komma långt ändå om den är lösgjord och har vikt på bakbenen hela programmet, eftersom detta är lite för sällsynt. Den skulle kunna starta i FEI. Men hur lång tid det tar för att komma så långt är en annan sak.

Man kan rida dressyr på alla hästarna du har visat. Tävla också om du vill. Gångarter är ju långt ifrån allt

Liknande trådar

Utrustning Jag tröttnade på att stjäla alla trådar, så nu gör jag en egen :devil: Bilder på manken: Hästen i fråga har stora bogar...
2
Svar
24
· Visningar
3 327
Senast: Nominous
·
M
Utrustning Ännu en sadeljakts tråd... Jag funderade på om en griffin Cob dressyr kunde passa på min dam. Den är ju tydligen lite kortare och annan...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: TinyWiny
·
M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
983
Senast: -moa-
·
Dressyr Satt och tänkte på en sak idag. Får man tävla dressyr i en bomlös som liknar en engelsk sadel? som tex star treeks dressyr sadel den...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Kansi bansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka