hög och lång manke, bomlöst?

Sv: hög och lång manke, bomlöst?

Förstår hur du menar.. Det är ju alltid svårt det där med bom eller ej. Det måste vara sjukt jobbigt att hon ändrar sig så mycket. Men funkar inte en vanlig bomsadel med utbytbart koppjärn som du kan ändra hela tiden? Eller är det något annat som gör att du inte vill ha bom alls?

Hon är väldigt rörlig i ryggen. Ryggprofilen är inte ens i närheten av samma när vi skrittar som när vi galopperar samlat. Hon kan nästan vara ganska svängd i skritt, medans hon nästan är svängd åt andra hållet i samlad galopp :p (känns ju så tydligt när man har bomlöst)

Och de flesta sadelutprovare lägger ju på en sadel som passar när hon står still...

Vidare så är hon väldigt rörlig i sidled, rider man på volt eller liknande så böjer hon hela kroppen, verkligen hela kroppen, och jag har svårt att tänka mig en helt stel sadel då.

Vidare så blir ju bomsadlarna mer svängda när man sätter i bredare koppjärn.

Jo det är ju det som är nackdelen med utbytbara koppjärn, att bommen rör sig lite för mycket om man ska spela på många vidder.
Känns ju dom att bemlös blir bra ja. :) Hoppas bara du hittar en som funkar. Men ST är som sagt väldigt bra uppbyggd fram så du iafl har en liten chans att få plats med en manke. Annars brukar ju bomlösa och mankar vara en dålig komb tyvärr. Jobbigt läge!

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 435
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 431
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 587
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar