Sluttande bogar

Sv: Sluttande bogar

Jag håller fullständigt med om haserna:bow: såg inte dem, så jag håller med...

när jag skrev dom prickiga så hade jag brottom, skulle på en träning så kollade mest på helheten. Men nu ser jag saken också :bow:

bra att du rättade

Vad är en framskjuten och tillbakaskjuten bog? Hur ser det ut? Har aldrig hört talas om någon av dem. :o

Japp jag känner alla hästarna, alla utom två är mina nuvarande eller gamla medryttarhästar, den ena har jag ridit varje sommar i fem år och den sista står på mitt stall. Din analys är väldigt korrekt:bow: Hästen är definitift byggd för myrsteg, allt hos den hästen är liksom kort...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783716.jpg
Det här är nog det mesta den längt i steget såvitt jag vet, men eftersom den inte tränas för att länga så vet jag ingenting om kapacitet för mer... Plus att den alltid är tjock = svårt att komma upp från marken:angel:

Jo den bruna har ett ganska långt snabbt steg i traven, det är en kallblodstravare;)

Araben Tror jag har det bästa steget av alla de där hästarna, men jag är inte hundra. Fuxponnyn kan vara bättre. Araben har inte världens kapacitet till längning, men det är lite svårt att veta eftersom sadeln den rids med inte passar och den har lite ont i ryggen... Det blev mkt bättre när jag slängde på en bomlös, men vid det tillfället var hästen så hoppig att travökningar inte stod på listan direkt:crazy:

japp.. travare:D vågade inte säga travarsprinter eftersom jag inte visste rasen, vissa tar det ju förolämpande

Äsh då, säg travare du bara! För det första är det ju knappast en förolämpning och för det andra är ju hästen faktiskt det :D Och änsålänge syns det tydligt... Den har kvar dra-sulky-kroppsbyggnaden...

Jag håller fullständigt med om haserna:bow: såg inte dem, så jag håller med...

när jag skrev dom prickiga så hade jag brottom, skulle på en träning så kollade mest på helheten. Men nu ser jag saken också :bow:

bra att du rättade

Asch då... :o :D

Japp jag känner alla hästarna, alla utom två är mina nuvarande eller gamla medryttarhästar, den ena har jag ridit varje sommar i fem år och den sista står på mitt stall. Din analys är väldigt korrekt:bow: Hästen är definitift byggd för myrsteg, allt hos den hästen är liksom kort...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783716.jpg
Det här är nog det mesta den längt i steget såvitt jag vet, men eftersom den inte tränas för att länga så vet jag ingenting om kapacitet för mer... Plus att den alltid är tjock = svårt att komma upp från marken:angel:

Jo den bruna har ett ganska långt snabbt steg i traven, det är en kallblodstravare;)

Araben Tror jag har det bästa steget av alla de där hästarna, men jag är inte hundra. Fuxponnyn kan vara bättre. Araben har inte världens kapacitet till längning, men det är lite svårt att veta eftersom sadeln den rids med inte passar och den har lite ont i ryggen... Det blev mkt bättre när jag slängde på en bomlös, men vid det tillfället var hästen så hoppig att travökningar inte stod på listan direkt:crazy:

Kul att något stämde! :D
Det där med kallblodstravare har jag funderat på... När man ser dem på bild har de ofta ett väldigt kraftfullt steg, antagligen på grund av bogbladets lutning. Alla har förstås inte det, men många av de bästa.

Araben är egentligen inte byggd för dressyr heller, bogen är visserligen djup och lång och med bra lutning, men bakdelen är förhållandevis liten och hasvinkeln stor, ett vanligt fenomen hos rasen. Ingen power alltså som utgår från bakbenen och mynnar ut i en kraftfull gest fram. Hade hästen dock haft bättre vinklar och proportioner hade den - rent teoretiskt - sett fått en betydligt kraftfullare gångarter. :p

*kl*
Intressant tråd, man lär sig mycket av sånt här!

Hur se då den idealiska "dressyrbogen" ut? Alltså den som gör hästen rörlig och frigjord och inte bara sprattlar, om ni förstår vad jag menar. Jag förstår att det hänger ihop med hästens övriga exteriör, men om man nu bara ska titta på bogen...

precis det jag sa. Läs igen!

Ingen av hästarna ser ut att ha en ultimat exteriör för dressyr.
Däremot så kan man ju påverka dem "muskelmässig". Ingen av hästarna på bilderna har en bra överlinje och det går ju att ordna! Med en riktigt bra överlinje skulle de se mer ut som dressyrhästar, även om de har exteriören mot sig.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hur se då den idealiska "dressyrbogen" ut? Alltså den som gör hästen rörlig och frigjord och inte bara sprattlar, om ni förstår vad jag menar. Jag förstår att det hänger ihop med hästens övriga exteriör, men om man nu bara ska titta på bogen...

Ju mer liggande, desto bättre!

Stora, långa skuldror och liggande bogar ger ett vägvinnande steg och förmåga att lyfta frambenen.

Ju mer liggande, desto bättre!

Stora, långa skuldror och liggande bogar ger ett vägvinnande steg och förmåga att lyfta frambenen.

Bara ett tillägg:

Om man tänker efter själv är det logiskt att hästen m liggande skuldror rent fysiskt har lättare att få fram benen:idea:

precis det jag sa. Läs igen!

Ingen av hästarna ser ut att ha en ultimat exteriör för dressyr.
Däremot så kan man ju påverka dem "muskelmässig". Ingen av hästarna på bilderna har en bra överlinje och det går ju att ordna! Med en riktigt bra överlinje skulle de se mer ut som dressyrhästar, även om de har exteriören mot sig.

Håller inte riktigt med där. Ett kort kors är och förblir kort. Det kan man inte ändra på. Ett muskelfattigt, långt kors har bättre odds. En tunn bakdel kan bli större med muskler, men öppna benvinklar kan man inte ändra på. Pricken tror jag det är kört för.

Bara ett tillägg:

Om man tänker efter själv är det logiskt att hästen m liggande skuldror rent fysiskt har lättare att få fram benen:idea:

Absolut!
De hästar jag har haft med brant bog har aldrig lyckats få till bra längningar, oavsett hur länge man tränat dem. Den hästen jag har nu har en bra bog och kunde göra travökningar från dag ett som 3-åring.

*kl*

Måste lägga till en sak till: "bensprattel" har inget med bogen att göra, utan brist på energi och tryck bakifrån. Det beror mer på hur hästen rids än hur den ser ut exteriört.

Håller inte riktigt med där. Ett kort kors är och förblir kort. Det kan man inte ändra på. Ett muskelfattigt, långt kors har bättre odds. En tunn bakdel kan bli större med muskler, men öppna benvinklar kan man inte ändra på. Pricken tror jag det är kört för.

Varför är folk inte läskunniga på detta forum? Självklart förstår jag att man inte kan ändra på en dålig exteriör, om man inte går loss med kniv och yxa möjligtvis :smirk:
Jag citerar mig själv:
Med en riktigt bra överlinje skulle de se mer ut som dressyrhästar, även om de har exteriören mot sig.
Läs!!!
Det jag menar är alltså: Välmusklad och med en bra överlinje så kan även en häst med inte alltför bra exteriör se rätt ok ut. Typ

Varför är folk inte läskunniga på detta forum? Självklart förstår jag att man inte kan ändra på en dålig exteriör, om man inte går loss med kniv och yxa möjligtvis :smirk:
Jag citerar mig själv:
Läs!!!
Det jag menar är alltså: Välmusklad och med en bra överlinje så kan även en häst med inte alltför bra exteriör se rätt ok ut. Typ

Lugn och fin, jag är läskunnig! Jag bara menar att ibland har vi för höga förväntningar på vad vi kan göra med hästarna. Bättre att satsa på individerna med goda förutsättningar än att kämpa och kämpa med dem som aldrig kommer att nå dit vi vill. Jag har sett många sådana exempel. Visst, hos vissa individer är det värt besväret. Andra kan du knappt påverka alls, och det bör man vara på det klara med från början. Det beror helt på.

Tack för att du läste mitt inlägg! :idea: ;)
Jag håller med dig. Skulle inte satsa på någon av hästarna som trådskaparen visade om jag ville rida dressyr. MEN jag tror att hästarna skulle se bra mkt finare ut med lite muskler på rätt ställe och lite överlinje. Dock går det ju inte att trolla...

Tack för att du läste mitt inlägg! :idea: ;)
Jag håller med dig. Skulle inte satsa på någon av hästarna som trådskaparen visade om jag ville rida dressyr. MEN jag tror att hästarna skulle se bra mkt finare ut med lite muskler på rätt ställe och lite överlinje. Dock går det ju inte att trolla...

:bow: :bow:

*kl*

:bow:

Synnerligen bra iaktagelse......ger bogen ett rörelsemönster med mkt frambenssprattel eller kan man rida med en *ärligt* genomarbetad häst där rörelsen hänger ihop med resterande kropp ?

Vad anses mest värt i en domares ögon ......en häst som sitter *ihop* med resterande kropp i rörelsemönstret eller en häst som är *bogfri* och som frambenen verkar ha ett eget liv i uppåtgående rörelsemönster ?

Vad är önskvärt för en dressyrhäst ??????

:bow:

Synnerligen bra iaktagelse......ger bogen ett rörelsemönster med mkt frambenssprattel eller kan man rida med en *ärligt* genomarbetad häst där rörelsen hänger ihop med resterande kropp ?

Vad anses mest värt i en domares ögon ......en häst som sitter *ihop* med resterande kropp i rörelsemönstret eller en häst som är *bogfri* och som frambenen verkar ha ett eget liv i uppåtgående rörelsemönster ?

Vad är önskvärt för en dressyrhäst ??????

Fast jag förstår inte... varför skulle det vara ett motsatsförhållande? Idealet är väl att hästen ska jobba aktivt och undersatt baktill och lätta i framdelen? Är den inte bogfri får man egentligen en häst som i grunden har svårt för alla delar av den mera avancerade dressyren, dvs längning i alla gångarter, passage och piaff, mm.

Men om man utgår från idialet med den djup o lutning som ni har diskuterat tycker jag att man kan få en avart i framdelens rörelse utan att för den delens skull ha en häst som jobbar igenom kroppen och bär sig bak.

Likväl som man genom bra ridning kan påverka och väl kunna rida både längningar och samla en häst korrekt till passage/piaff utan idialiska extriöra förutsättningar.

Det blir lätt ett generalisering som jag ej tycker om för att vi glömmer bort att vi är två individer som tillsammans ska utföra rörelser.
Du kan ha en häst med idialiska extriöra drag men en ryttare som ej kommit så långt i utbildningsstegen som gör att hästens förmågor orättvisa.

Liknande trådar

Utrustning Jag tröttnade på att stjäla alla trådar, så nu gör jag en egen :devil: Bilder på manken: Hästen i fråga har stora bogar...
2
Svar
24
· Visningar
3 327
Senast: Nominous
·
M
Utrustning Ännu en sadeljakts tråd... Jag funderade på om en griffin Cob dressyr kunde passa på min dam. Den är ju tydligen lite kortare och annan...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: TinyWiny
·
M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
983
Senast: -moa-
·
Dressyr Satt och tänkte på en sak idag. Får man tävla dressyr i en bomlös som liknar en engelsk sadel? som tex star treeks dressyr sadel den...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Kansi bansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka