Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
japp.. travare vågade inte säga travarsprinter eftersom jag inte visste rasen, vissa tar det ju förolämpande
Jag håller fullständigt med om haserna såg inte dem, så jag håller med...
när jag skrev dom prickiga så hade jag brottom, skulle på en träning så kollade mest på helheten. Men nu ser jag saken också
bra att du rättade
Japp jag känner alla hästarna, alla utom två är mina nuvarande eller gamla medryttarhästar, den ena har jag ridit varje sommar i fem år och den sista står på mitt stall. Din analys är väldigt korrekt Hästen är definitift byggd för myrsteg, allt hos den hästen är liksom kort...
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783716.jpg
Det här är nog det mesta den längt i steget såvitt jag vet, men eftersom den inte tränas för att länga så vet jag ingenting om kapacitet för mer... Plus att den alltid är tjock = svårt att komma upp från marken
Jo den bruna har ett ganska långt snabbt steg i traven, det är en kallblodstravare
Araben Tror jag har det bästa steget av alla de där hästarna, men jag är inte hundra. Fuxponnyn kan vara bättre. Araben har inte världens kapacitet till längning, men det är lite svårt att veta eftersom sadeln den rids med inte passar och den har lite ont i ryggen... Det blev mkt bättre när jag slängde på en bomlös, men vid det tillfället var hästen så hoppig att travökningar inte stod på listan direkt
*kl*
Intressant tråd, man lär sig mycket av sånt här!
Hur se då den idealiska "dressyrbogen" ut? Alltså den som gör hästen rörlig och frigjord och inte bara sprattlar, om ni förstår vad jag menar. Jag förstår att det hänger ihop med hästens övriga exteriör, men om man nu bara ska titta på bogen...
Ju mer liggande, desto bättre!
Stora, långa skuldror och liggande bogar ger ett vägvinnande steg och förmåga att lyfta frambenen.
precis det jag sa. Läs igen!
Ingen av hästarna ser ut att ha en ultimat exteriör för dressyr.
Däremot så kan man ju påverka dem "muskelmässig". Ingen av hästarna på bilderna har en bra överlinje och det går ju att ordna! Med en riktigt bra överlinje skulle de se mer ut som dressyrhästar, även om de har exteriören mot sig.
Bara ett tillägg:
Om man tänker efter själv är det logiskt att hästen m liggande skuldror rent fysiskt har lättare att få fram benen
*kl*
Hur se då den idealiska "dressyrbogen" ut? Alltså den som gör hästen rörlig och frigjord och inte bara sprattlar, om ni förstår vad jag menar. Jag förstår att det hänger ihop med hästens övriga exteriör, men om man nu bara ska titta på bogen...
Håller inte riktigt med där. Ett kort kors är och förblir kort. Det kan man inte ändra på. Ett muskelfattigt, långt kors har bättre odds. En tunn bakdel kan bli större med muskler, men öppna benvinklar kan man inte ändra på. Pricken tror jag det är kört för.
Läs!!!Med en riktigt bra överlinje skulle de se mer ut som dressyrhästar, även om de har exteriören mot sig.
Varför är folk inte läskunniga på detta forum? Självklart förstår jag att man inte kan ändra på en dålig exteriör, om man inte går loss med kniv och yxa möjligtvis :smirk:
Jag citerar mig själv:
Läs!!!
Det jag menar är alltså: Välmusklad och med en bra överlinje så kan även en häst med inte alltför bra exteriör se rätt ok ut. Typ
Tack för att du läste mitt inlägg!
Jag håller med dig. Skulle inte satsa på någon av hästarna som trådskaparen visade om jag ville rida dressyr. MEN jag tror att hästarna skulle se bra mkt finare ut med lite muskler på rätt ställe och lite överlinje. Dock går det ju inte att trolla...
*kl*
Synnerligen bra iaktagelse......ger bogen ett rörelsemönster med mkt frambenssprattel eller kan man rida med en *ärligt* genomarbetad häst där rörelsen hänger ihop med resterande kropp ?
Vad anses mest värt i en domares ögon ......en häst som sitter *ihop* med resterande kropp i rörelsemönstret eller en häst som är *bogfri* och som frambenen verkar ha ett eget liv i uppåtgående rörelsemönster ?
Vad är önskvärt för en dressyrhäst ??????