Sluttande bogar

Gwaeron

Trådstartare
Hur är det med sluttande bogar och dressyr, vilket vill man helst ha? Och var går gränserna till när det blir för mkt / för lite lutning? Hur påverkar mycket eller lite lutning hästen i gångarter och hållbarhet? Lägger in några bilder på olika hästar där man rätt tydligt ser lutningen. Jag skulle nog säga att den vita araben och det bruna kallblodet har bäst lutning för dressyrridning, har jag fel?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783756.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/04810000-04819999/640x480/4813192.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783768.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00870000-00879999/640x480/873656.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_8/04810000-04819999/640x480/4813206.jpg

Sv: Sluttande bogar

Jag håller med. De andra såg lite väl branta ut, inget som man önskar sig i alla fall. Ju mer liggande bog, desto bättre steg kan man förvänta sig. Andra faktorer spelar givetvis in också, men med en brant/stupande bog är det praktiskt taget omöjligt för hästen att få bogfria rörelser. Den hindras av sin konstruktion. Som jag uppfattar det kan en något brant bog accepteras, men helst ska den vara välliggande eller näst bäst, sluttande. Jag tittar alltid mycket noga på sådant vid hästköp.

Bogen är så mycket mer än bara stupande eller liggande.

Bogen är längd, lutning och fasthet. Också om hästen har en framskjuten eller tillbakaskjuten bog. Jag kan försöka göra en bedömning på hästarna du plockat fram

Jag börjar med araben:

Bilden är egentligen inte rätt för att bedömma ifrån men jag gör ett försök, Bogen lång och framskjuten dvs. boglederna är ngt framför bröstbensspetsen. bogen är åt de liggande och ganska lång. Troligen ligger bogbladet nära manke och bröstkorg

"pricken":

Har en sluttande och fast bog. Boglederna är normala och (Annars är hästens modell ganska tilltalande för dressyrridning, giller den;) )

Kallblodet:
har ett bra lokläge vilket innebär att bogarna är avsatta från hals. Eftersom hästens huvud skymmer så är det svårt att bedömma, men då kollar jag på frambenen istället, hur den står. Hästen står med frambenen under sig vilket i nästan alla lägen tyder på en stupande och tillbakaskjuten bog, vilket ger en överhängande bringa och ofta underställda framben.

Fuxen:
ganska kort och kraftig bog, har ett bra sadelläge om man ser på muskelattur vid bogen. bogen är sluttande men åt de stupande hållet. (annars har den fin bak/bakben:p )

Mörkbrun:
Stupande bog med lång överarm, typisk för "sprinter löpare"

Araben tilltalar mest, annars den prickiga.

Utförligt värre :) Så om jag vill träna dressyr ska jag rida helst araben, sen prickiga, sen fuxponnyn, kallblodet och travaren? Hur kommer det sig att travhästar ofta har stupande bog (svitt jag sett), man tycker det borde vara svårare med långa kliv då. Hörde nån "dressyrtant" prata om att man vill ha liggande bogar på dressyrhästar så de får upp frambenen bra. Men jag vet inte riktigt hur bra belägg det har, den tanten var enbart intresserad av frambenssprattel...:angel:

Ingen av dessa hästar ser väl ut att ha nån vidare exteriör för dressyr?
Ser ut som vanliga, dock omusklade hobbyhästar...

Senast ändrad av en moderator:

Utförligt värre :) Så om jag vill träna dressyr ska jag rida helst araben, sen prickiga, sen fuxponnyn, kallblodet och travaren? Hur kommer det sig att travhästar ofta har stupande bog (svitt jag sett), man tycker det borde vara svårare med långa kliv då. Hörde nån "dressyrtant" prata om att man vill ha liggande bogar på dressyrhästar så de får upp frambenen bra. Men jag vet inte riktigt hur bra belägg det har, den tanten var enbart intresserad av frambenssprattel...:angel:

Ja alltså travhästar vill man ju inte ha så luftiga och uppåt i steget då dom inte färdas lika långt alltså dom vinner inte så mkt mark.

En väl liggande bog är ett måste för en bogfri rörelse.

Jo jag vet, jag med. Dressyrmässigt i övrigt ligger den prickiga faktiskt sist på listan...;)

japp.. travare:D vågade inte säga travarsprinter eftersom jag inte visste rasen, vissa tar det ju förolämpande

Men när går en liggande bog för långt? För det måste väl gå det med?

Nja, det är knappast något problem. En stor majoritet av de svenska halvbloden har alldeles för brant bog, så några sådana avvikelser (ingen lutning alls) finns nog inte.

Bra analys, men när det gäller den prickiga går våra bedömningar i sär. Bogen är alldeles för brant och kort, vilket för övrigt gäller alla linjer hos hästen. Den är byggd för myrsteg och utan att ha sett den i rörelse kan jag våga mitt huvud på att den inte kan gå i ökad trav ens med Minna Telde på ryggen. Den är inte avlad för det och den raka hasen gör det ännu svårare att få någon som helst elasticitet och power. Däremot är den säkert hållbar och sund.

Bland kallbloden har jag upptäckt att de ofta har en mycket bra, välliggande bog. Inte för att få luftiga rörelser som vi vill ha i dressyren, men för att få ett långt, vägvinnande steg (och bra lokläge). Där är den gemensamma beröringspunkten, har jag räknat ut :p
Min gissning är att den bruna hästen har ett långt, snabbt steg i trav.

Araben har den bästa bogen för dressyr, men även den har en relativt korta linjer i övrigt som inte balanserar bogbladets längd och lutning. Tippningsvis har den därför inte lika god steglängd som en dressyrryttare skulle önska sig.

Känner TS hästarna och stämmer mina gissningar?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag tröttnade på att stjäla alla trådar, så nu gör jag en egen :devil: Bilder på manken: Hästen i fråga har stora bogar...
2
Svar
24
· Visningar
3 327
Senast: Nominous
·
M
Utrustning Ännu en sadeljakts tråd... Jag funderade på om en griffin Cob dressyr kunde passa på min dam. Den är ju tydligen lite kortare och annan...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: TinyWiny
·
M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
983
Senast: -moa-
·
Dressyr Satt och tänkte på en sak idag. Får man tävla dressyr i en bomlös som liknar en engelsk sadel? som tex star treeks dressyr sadel den...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Kansi bansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka