Slutmätt ponny

J

Jenni73

Hej,

Vi har en D-ponny i stallet som är slutmätt till 141 cm, hon är 10 år. När hon slutmättes så mättes hon till exakt 141 cm och enligt vad vi hört drog dom inte av något för skorna eftersom tjejen som hade henne ville ha en D-ponny. Nu är frågan går det att mäta om henne och få henne till C-ponny som hon egentligen är?

//Jenni

Det går att mäta om. om en kontrollmätning visar att ponnyn är felmätt.

1 cm höga skor är ovanligt så ponnyn är nog en D-ponny och inget annat.

11. Privatperson kan begära kontrollmätning av annans ponny. Skriftlig begäran ställd till GMK skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition av 1000 kronor, Sådan begäran kan av GMK avslås om kontrollmätning redan skett eller begäran bedömes oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätfunktionärernas kostnad. Visar det sig att det tidigare mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen, stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.
Kontrollmätning enligt denna punkt kan icke begäras senare än ett år efter slutmätning av ponny.

allt detta om mäta ner ponnyer gör mig arg!
Varför fuska med nåt som inte kommer att göra nån skillnad ändå???

vaddå ingen skillnad?? det gör det ju visst om man tävlar. Att tävla mot c och d ponnyer är stor skillnad!

Detta handlar faktiskt inte om att vilja fuska.

Faktum är att detta skulle göra skillnad. 10 cm skillnad i höjd i dom olika klasserna är en hel del. Framförallt i huvudet på ryttaren.

Som jag ser det så ska en häst mätas in i den kategorin som den passar in i. Att använda metoder som är mer eller mindre djurplågeri däremot är totalt oseriöst och dom som gör det borde få förbud att hålla djur.

Jenni

Fusk är det om man har en häst (eller ponny) precis över en kategorigräns och sen mäter ner den. Punkt slut.

Sen är det självklart 10 cm skillnad på hindren. Men för en ponny som har kapacitet så spelar det rätt liten roll - titta tex på Queen, hon är väl inte högre än 141. Sen om ryttaren har problem så är det ju just ryttarens problem - det skall väl inte behöva drabba andra ?

Sv: Re: Slutmätt ponny

Visst slutsmät dom vi 8-års ålder?
Jag har en 6- årig ponny och det är så många som säger olika så jag måste ju checka så jag inte missar.
Och ringer man till vetrinären och bokar en vetrinär tid?

Sv: Re: Slutmätt ponny

Ja men jag har för mig att du behöver ett årsintyg i år.

Börja med att ringa din närmsta mätman, de har ofta kontakt med "egen" veterinär.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 673
Senast: Jadzia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve