SLUTDEBATTEN 2014

Överhuvudtaget så vill jag också att man ska lägga av med den där fåniga och idiotiska blockpolitiken, blir så arg (:o) och frustrerad när jag tänker på den :arghh: Hur svårt kan det vara att det största PARTIET vinner valet, och inte det största blocket?

Skulle faktiskt vara intressant att tex se C (dock kanske inte med just Lööf för min egen del :angel:) samarbeta och komma överens med MP i vissa frågor. Ingen kan ju hålla med varandra i alla frågor men säkert finns det frågor där partier från olika block skulle kunna komma överens? Kanske t.o.m (:eek:) M och S..?
Det behöver ju inte vara så mycket mera märkligt än att det finns frågor som flera eller vissa är överens om. Just nu känns det mera som att om man är röd så röstar man ibland av ren princip på motsatsen till vad blå vill, och tvärtom. Det går ju ut över de viktiga frågorna!

Jag antar att du menar att då kommer det ju finnas en som jobbar sex timmar på typ förmiddagen och sen en som jobbar sex timmar på eftermiddagen så blir det 12 timmar istället för åtta?

Ja isåfall tycker jag också att det låter som en bra idé - det är väl mera en fråga om (de giriga) företagen vill betala arbetarna utan att det går ut för mycket över lönen att arbetarna jobbar 2 timmar mindre :meh:

Inom tex äldreomsorgen, vården och personlig assistans jobbar folk 24 h om dygnet. Det kommer de inte sluta med för att man jobbar kortare dagar. Istället för att man jobbar 8 h x 3 personer så kommer det bli 6 h x 4 personer.
Sen tycker jag personligen inte att vi ska dra ner arbetstiden men blir så trött på Jan att han inte fattar vad det handlar om överhuvudtaget

Inom tex äldreomsorgen, vården och personlig assistans jobbar folk 24 h om dygnet. Det kommer de inte sluta med för att man jobbar kortare dagar. Istället för att man jobbar 8 h x 3 personer så kommer det bli 6 h x 4 personer.
Sen tycker jag personligen inte att vi ska dra ner arbetstiden men blir så trött på Jan att han inte fattar vad det handlar om överhuvudtaget
Aha! Nu förstår jag hur du menade, tack :)

Undrar dock fortfarande om det inte mest beror på att företagen inte vill behöva betala en till persons lön :grin:

Aha! Nu förstår jag hur du menade, tack :)

Undrar dock fortfarande om det inte mest beror på att företagen inte vill behöva betala en till persons lön :grin:

Jo det är klart att det är så. Fattar alla att företagen inte vill betala för 4 personer när det nu går med 3. Det finns mycket att lösa innan/om man kan ändra detta, men att Jan säger att om det blir sextimmars arbetstid så kommer inte barnen ha några lärare efter kl 13, då kan man fundera på vilken intelligensnivå man vill ha de som bestämmer i Sverige.

Jag hoppas innerligt, innerligt på ett regeringsskifte :D
Men jag vet inte vad jag vågar tro på :nailbiting:

Drömmer fortfarande om en mittenregering med Fp, C och Mp. Men det är ju en dröm.

Näst bästa är en allians med svaga kristdemokrater och moderater. Också en dröm tyvärr.

Katastrofscenariot är om V eller för den delen SD får avgörande inflytande i en ny regering.

Jo det är klart att det är så. Fattar alla att företagen inte vill betala för 4 personer när det nu går med 3. Det finns mycket att lösa innan/om man kan ändra detta, men att Jan säger att om det blir sextimmars arbetstid så kommer inte barnen ha några lärare efter kl 13, då kan man fundera på vilken intelligensnivå man vill ha de som bestämmer i Sverige.
Vore dock skönt för skolbarnen att få sluta efter kl 13 ;):D

*halv-kl ... typ*
Apropå detta så dök det upp en liten spontan allmän tanke just nu, man pratar ju om att lärare får hela tiden mera pappersarbete så de får mindre tid över till eleverna. Men om det var en till lärare pga sex timmars pass, alltså typ en lärare på förmiddagen och en annan på eftermiddagen, då skulle de ju ha mera tid över till pappersarbete medan den andra läraren tar hand om undervisningen under just den tiden? Vad säger ni, rätta mig gärna om jag tänker fel?

Alldeles nyss visade de en statistik över antalet angrepp under diskussionen nu ikväll på tv. Intressant att det är de röda som har blivit mest angripna :meh: Man kan ju undra vilka det är som mest snackar skit under de här debatterna..!

Vore dock skönt för skolbarnen att få sluta efter kl 13 ;):D

*halv-kl ... typ*
Apropå detta så dök det upp en liten spontan allmän tanke just nu, man pratar ju om att lärare får hela tiden mera pappersarbete så de får mindre tid över till eleverna. Men om det var en till lärare pga sex timmars pass, alltså typ en lärare på förmiddagen och en annan på eftermiddagen, då skulle de ju ha mera tid över till pappersarbete medan den andra läraren tar hand om undervisningen under just den tiden? Vad säger ni, rätta mig gärna om jag tänker fel?

Det baseras på att det helt plötsligt finns dubbelt så mycket pengar för skolan. Och det finns inte.

6h arbetsdag är inte prio ett i ett yrke som måste uppvärderas.

Det baseras på att det helt plötsligt finns dubbelt så mycket pengar för skolan. Och det finns inte.

6h arbetsdag är inte prio ett i ett yrke som måste uppvärderas.
Det har du förstås rätt i att de pengarna skulle ju isåfall behövas komma från någonstans. Men samtidigt - det skulle kunna innebära en rejäl minskning i arbetslösheten, att eleverna känner att de får mera tid med läraren, kanske t.o.m göra yrket mera attraktivt och andra möjliga bra konsekvenser som jag inte känner till just nu ... man kanske får fråga sig om man tycker att det är värt de dubbla pengarna eller inte?

Men alltså hur kan Björklund inte fatta!!!!
Om man minskar arbetstiden till sex timmar kommer det inte göra att de äldre inte har någon som tar hand om den efter dessa sex timmar. Märks att han jobbar 7-16 mån till fredag.

eeh, kanske finns tre sextimmarspass på ett dygn , eller fyra ..

Men alltså hur kan Björklund inte fatta!!!!
Om man minskar arbetstiden till sex timmar kommer det inte göra att de äldre inte har någon som tar hand om den efter dessa sex timmar. Märks att han jobbar 7-16 mån till fredag.

Det var väl ändå skolelever och inte folk på äldreboenden han talade om? Även om jag inte tycker att han fick in någon poäng. Det är ju inte det som är problemet med 6 timmars arbetsdag.

Däremot jobbar nog Jan Björklund (precis som samtliga partiledare) allt annat än 7-16 måndag till fredag.

Alltså - Sverige är inte direkt konkurrenskraftigt som det är idag. Med dagens löneläge är det många branscher där det inte lönar sig att bedriva tillverkningen i Sverige. De kläder som kunde sytts och gett arbetstillfällen i Borås görs istället i Bangladesh. Och om det helt plötsligt blir ytterligare 25% dyrare med personal lär ännu fler branscher vinka adjö till Sverige. Med färre jobb, lägre löner och mindre skatteintäkter som följd.

Gällande äldreriksdagen och skola så har SKL räknat ut att det krävs en skattehöjning på 13 kr för att ha god kvalitet inom vård och omsorg 2030. Och det utan att personalstyrkan behöver ökas med 25%. Samtidigt som man spår att färre kommer vilja jobba inom vård och omsorg. Dvs det kommer bli svårt att täcka upp personalstyrkan även med 8 timmars arbetsdag.

Jag bara undrar hur de räknat på detta.

Jag önskar, i en vacker drömvärld, att man i politikdebatter kunde rabbla upp vad man själv och det egna partiet vill göra åt saker utan att börja prata om hur dåliga den andra sidan är :grin:

Tåls att sägas igen. Har ärligt talar inte orkat följa debatterna just för all pajkastning.. Tycker de är lika goda kålsupare allihop.

Nej, jag nöjer mej med att läsa på partiernas hemsidor och bilda mej en uppfattning där.
Och diskutera med en tjej i stallet, 15 år och så sjukt påläst och intresserad! Det finns hopp för framtiden ändå :love:

Gällande äldreriksdagen och skola så har SKL räknat ut att det krävs en skattehöjning på 13 kr för att ha god kvalitet inom vård och omsorg 2030. Och det utan att personalstyrkan behöver ökas med 25%. Samtidigt som man spår att färre kommer vilja jobba inom vård och omsorg. Dvs det kommer bli svårt att täcka upp personalstyrkan även med 8 timmars arbetsdag.

Fast då är ju frågan VARFÖR folk inte vill jobba inom vården. Kan det ha att göra med att arbetspassen blir för långa och jobbiga och framförallt att de blir för långa och jobbiga i förhållande till lönen den anställda får? Läser man i tidningar m.m. om hur det är att jobba inom vården så är det ju fullt förståeligt att folk inte vill jobba där med tanke på hur stressigt, jobbigt, tungt och dåligt betalt det framstår som många gånger.

Jag önskar, i en vacker drömvärld, att man i politikdebatter kunde rabbla upp vad man själv och det egna partiet vill göra åt saker utan att börja prata om hur dåliga den andra sidan är :grin:
Det är väl regel nr ett för en seriös säljare. Den att inte snacka skit om de andras produkter utan att istället framhålla sin egen..

Jag har aldrig känt mig så förvirrad någonsin inför ett val. Jag får nog helt enkelt rösta blankt för inget av partierna tilltalar mig. Hade två som jag kände kanske, men nu efter diverse grodor och beteende så känner jag bara "NEJ TACK".

Jag har aldrig känt mig så förvirrad någonsin inför ett val. Jag får nog helt enkelt rösta blankt för inget av partierna tilltalar mig. Hade två som jag kände kanske, men nu efter diverse grodor och beteende så känner jag bara "NEJ TACK".

Tänk bara på att blankt är helt utan effekt. Det är lika mycket en röst på SvP och SD som på något annat parti. Bättre att utnyttja sin demokratiska makt till att motrösta om man inte kan hitta ett parti att rösta för.

För nog finns det massor av skillnader mellan alternativen allt.

Överhuvudtaget så vill jag också att man ska lägga av med den där fåniga och idiotiska blockpolitiken, blir så arg (:o) och frustrerad när jag tänker på den :arghh: Hur svårt kan det vara att det största PARTIET vinner valet, och inte det största blocket?

Det där har fått mig att gå i spinn också! Det har nästan gjort att jag inte vill rösta överhuvudtaget för om jag röstar på "mitt parti" så kommer jag per automatik rösta på en massa andra tomtar som jag absolut inte vill ska få någon makt... :arghh:
:rage::wtf:

Liknande trådar

Relationer Jo ja tackar ja, sa Jimmie o SD :bow:. Först var det Ebba som hade vikt ner sig och då undrade jag vilken partiledare som stod härnest...
Svar
2
· Visningar
318
Senast: Gammeln
·
Äldre Ja ni har väl inte missat att de har börjat visa "inför-programmen" på svt nu? Där vi får höra alla deltagare i Eurovision song contest...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama