sluta stressa

Seabaz

Trådstartare
hur ska jag få min häst att sluta stressa omkring och börja jobba istället?
Främst i galoppen!

Just nu så håller jag på och bygga upp galoppen och konditionen på honom först så han orkar inte jobba, men han springer och springer i alla fall, även när han är fit liksom...

Och har man en gång fattat galopp under ett ridpass så tror han att så fort en skänkel läggs på så är det galopp igen!
Jag rider honom mycket med sätet och vikthjälper. Jag behöver oftast bara "tänka öppna eller sluta" tex, för att han ska göra det.

Men allt blir så jobbigt när han flygger i luften för att jag råkar peta på honom efter en galopp....

Sv: sluta stressa

Känner igen de där, min blir oxå alldeles till sig efter första galoppen.
Bara jag kortar upp tyglarna eller lägger till en skänkel så vill han rusa iväg.:bump:
Har tyvärr inga råd för hur man råder bot på det.. men skulle behöva råd jag oxå.

Seabaz skrev:
hur ska jag få min häst att sluta stressa omkring och börja jobba istället?
Främst i galoppen!

Just nu så håller jag på och bygga upp galoppen och konditionen på honom först så han orkar inte jobba, men han springer och springer i alla fall, även när han är fit liksom...

Och har man en gång fattat galopp under ett ridpass så tror han att så fort en skänkel läggs på så är det galopp igen!
Jag rider honom mycket med sätet och vikthjälper. Jag behöver oftast bara "tänka öppna eller sluta" tex, för att han ska göra det.

Men allt blir så jobbigt när han flygger i luften för att jag råkar peta på honom efter en galopp....

Jag har också problem med att hästen hetsar iväg ibland. Jag insåg (tack vare att jag börjat ta lektioner) att jag har min egen tyngdpunkt alldeles för högt upp. Jag lutar mig lätt lite framåt, och då vill hästen springa ifatt varpå det går fortare och fortare.

Att koncentrera mig på att sitta rakt och centrerat lugnar ned hästen, likaså att fatta galopp när jag sitter ordentligt i sadeln, och lugnt verkligen fattar galoppen istället för att stå beredd i fältsits när jag ger galopphjälper och vet att det kan komma att gå fort. Rida lätt i otakt fungerar också skitbra, det är svårt tycker jag, men effektivt. Man rider helt sonika lätt i den takt man vill att hästen skall gå oavsett hur skumpigt och djävligt det blir. Hästen rättar sig till sist.

Att tänka på min andning hjälper också till. Ofta håller jag andan när hästen hetsar upp sig och steppar sidledes. För att inte glömma bort att andas öht kan man vissla. :) När det fungerar kan man övergå til det lite vettigare alternativet att andas djupt och lugnt med magen.

Känner igen detta bekymmer med min unghäst. Jag vill inte sitta för tungt och djupt för jag vill avlasta henne. Men det kanske är därför hon blir "springig". Ska testa denna variant när hon har för bråttom.
Och andningen är nog viktig att tänka på.
Bra tips !! :bump: - Så blir nog ridningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
556
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama