Sluta rida

BernT

Trådstartare
Lägger den här och vill inte få den flyttad till Gnägg tack moderator :)

Iaf, jag har nog bestämt mig för att sluta rida iaf ett tag, pallar inte med, tycker inte att det är kul överhuvudtaget.
Ni som gjort det, hur sa ni till era föräldrar?
Jag har nämnt det lite i förbigående och de har vart helt oförstående, typ ''men du som är så ambitiös''. Det är just det som är så jobbigt, att jag är alldeles för ambitiös och inte kommer någon vart för hästen är ALLTID skadad på ett eller annat sätt.
Nu ska han dessutom vila aslänge så jag missar alla tävlingar fram till april så jag känner bara nej tack.
ÅÅÅÅH det är så ovärt att lägga ner all denna tid och bara bli ledsen och besviken jämt.
Vad jag ska göra med min häst däremot vet jag inte, men det är en annan sak.
 
Sv: Sluta rida

Lägg det på hyllan lite, skaffa en medryttare/halv/helfodervärd åt hästen sålänge. Du kanske ändrar dig senare, då är det dumt att sälja hästen.

Alla behöver en paus någongång, själv tog jag en paus på 5 månader. Men nu är jag fit for fight igen.
 
Sv: Sluta rida

Saken är den att vi har försökt låna ut/sälja hästen vilket är helt omöjligt för han är rätt knepig i huvudet.
Förhoppningsvis kan en kille som rider fälttävlan ta över honom ett tag.
Åh jag vill bara sluta åka till stallet, jag vill spy på alla andra där.
 
Sv: Sluta rida

Jag funderar också på att lägga av, helt.

Hästen åker ändå om några veckor, var meningen att jag skulle köpa en ny ponny och tävla med dom sista åren. Men jag tycker egentligen inte ens att det är lika roligt längre, och utan min nuvarande häst kommer allt ändå kännas meningslöst. Och jag är så sjukt trötta på alla i stallet.
Så fort jag säger till mina föräldrar att jag kanske borde vänta med att köpa en ny, tills jag har bestämt mig blir båda skitsura, för ingen av dom vill att jag ska sluta.
Speciellt inte mamma, då hon inte ens har tid att ha en egen häst själv, men inte vill sluta helt.

Men ibland behöver man helt enkelt en paus.
 
Sv: Sluta rida

Jag vill ta en paus till sommaren iaf och sen köpa unghäst och helst inte ha kvar min nuvarande häst.
Jag orkar inte med alla skador som han konstant har.
Men mina föräldrar blir typ också sura när jag nämner det :/
 
Sv: Sluta rida

Jag är med sjukt trött på alla i stallet. Det finns en person där jag gillar och det är mig själv.
Jag brukar ta min ipod och lyssna på hösta volym så ingen ska prata med mig och så låtsas jag att jag inte ser dem eller så :p
Trevligt jag vet, men palla med alla skitsnackar äckel.
 
Sv: Sluta rida

Jag kan spy på alla där.
Bara massa snack och gnäll överallt. Det är en som jag tycker om där, hon sköter sig själv och lägger sig inte i och håller på. Och så mig själv då! :angel:

Jag gör samma sak, högsta volym och pratar helst inte med någon! ;)
 
Sv: Sluta rida

Haha står vi i samma stall? ;)
Bara massa gnäll gnäll här med. Och flytta går inte för det finns inga andra stall med ridhus som är lediga.
Jag brukar inte ens hälsa på folket, kanske man ska göra egentligen? :p
 
Sv: Sluta rida

haha ursäkta hoppar in från ÄU, men jag känner verkligen igen mig med iPoden^^

tycker du det är pest i stallet tycker jag du ska ta en paus, både du o hästen mår dåligt av det i längden. men till er båda, kanske ni ska fundera på om det kan bli roligare med annan stallplats? i ett stall där man trivs?
 
Sv: Sluta rida

Jag tog ett break förra året, hade foderhäst februari ut. Slutade mycket pga kompisen jag hade hästen tillsammans med hade så mkt annat jämt så vi hade inte samma tid tillsammans längre, var även väldigt mkt i skolan och ingen av oss mådde på topp direkt.

Blev snart ganska galen av att gå hemma och saknade hästarna mkt så började hjälpa en annan tjej två dagar i veckan. Det gick bra till en början men kände rätt snart att den pållen och jag inte alls passade ihop. Kom då tillbaks till gamla stallet igen och red en häst som ligger mig oerhört varmt om hjärtat. Men så kom hösten och jag skulle behöva ha henne på halvfoder om jag skulle fortsätta. Men tiden för så mycket häst fanns där inte då. Jag "tvingades" ta ett beslut om att sluta igen.
Det var jobbigt, men någonstans kändes det ändå rätt.
Hösten blev hemsk så det var nog tur det blev som det blev, hade aldrig orkat.
Under hösten dog även hästen jag tidigare ridit under fem år, då blev jag så fruktansvärt ledsen att det helt enkelt inte kändes lika kul med hästar längre. Inte när jag inte kunna få träffa henne lite då och då längre.

Visst saknar jag det. Jag har inte så mkt som petat på en häst sen i september nu. Det känns konstigt!
Men ändå känner jag att just nu finns varken tid eller ork. Är så himla mycket annat just nu.
Men jag tror att jag en dag kommer ta upp hästarna igen, för jag älskar dem där djuren!
 
Sv: Sluta rida

Du är i samma sits som en tjej i min klass, fast för henne gäller det fotboll. Hon har alltid spelat men nu är hon less och tycker inte det är kul, men alla i hennes omgivning tror hon skämtar när hon säger att hon vill lägga av. "nää men Malin inte ska du sluta med fotbollen".. De tar henne inte på allvar.

Jag säger åt henne: Du spelar ju inte fotboll för deras skull, utan för din egen! Vill du inte spela så ska du inte göra det. Du ska inte tvinga dig att gå på träningar och matcher om du inte vill det. Gör något roligare istället! Strunta i vad folk runtomkring dig tycker, för det är ju DU som spelar.

Skulle ge samma råd till dig. Det är DITT val, strunta i vad andra tycker. Du kan inte rida för någon annans skull! Du ska ju inte rida bara för att du "alltid har gjort det".

Det är ju bara att börja om igen om lusten faller på!
Jag började rida i april efter ca 3 års uppehåll från ridningen, eftersom att jag var less och hade för lite tid. Nu känns det som att jag aldrig varit borta från hästarna, och ridningen har aldrig varit så rolig som nu!

Som sagt, gör som DU vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta rida

Lyssa på Ecentric :D

Jag var fruktansvärt häst-less större delar av förra året, så min kära mamma ställde upp och tog hand om honom åt mig några dagar i veckan. Det var lite fram och tillbaka fram tills slutet på sommaren, för då gick det så himla bra :love: På hösten for han iväg för försäljning och jag var hästlös i två veckor, har aldrig varit så rastlös och uttråkad. Var otroligt less på kompisarna efter de veckorna :angel:
Sen kom ungponnyn och nu vill jag aldrig pausa :love:

Så mitt råd är, ta en paus, skicka iväg hästen eller om du inte alls trivs med den - sälj den. Sedan, när du känner hur det kliar i hela kroppen efter att få rida igen, så köper du en ny häst/börjar rida på ridskola. Du ska inte göra något som du känner dig tvingad till och inte tycker är roligt. Att rida ska vara kul, annars är det ingen mening.
 
Sv: Sluta rida

Jag berättade att jag hade tröttnat, ville göra andra saker m.m. först skaffade vi medryttare, när jag fortfarande inte längtade dit de dagar jag hade lämnade vi ut henne på foder 1 år och sedan sålde henne.. Nu ångrar jag mig som fan! :cry: och har börjat med hästar igen.

Men sätt dig ner med dina föräldrar och prata i lugn och ro.
Berätta exakt hur du känner och hur du har tänkt dig, om du vill lämna på foder/sälja eller vad du nu vill göra. Det är ditt liv & ditt beslut.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta rida

Jag ska sluta rida. Mest för att jag tycker att det är omotiverande, vill jag rida vill jag ha en bra häst som jag kan tävla mycket och ofta på, men det går tyvärr inte. Sen är jag less på allt ansvar som kommer, och vill testa hur det är att inte alltid varje dag behöva åka till stallet. Dock är jag JÄVLIGT rädd för att jag kommer ångra mig, för då kan jag inte köpa en ny häst igen för det har jag inte råd med.

Sen ska jag plugga och då vill jag inte ha häst. En i stallet hade häst hela tiden hon pluggade, och hon sa att det var väldigt jobbigt att behöva vända på varje krona hela tiden. För jag förväntar mig inte att mamma ska betala för min häst när jag är vuxen. Och ska jag plugga på annan ort vill jag inte dra med mig honom, för då kan jag inte ge honom all den uppmärksamhet som han kräver främst för att jag är just studerande.

Hur jag sa det till mina föräldrar var väl mest att mamma sa att hon ville ha en annan häst, och då sa jag att jag ville inte ha någon alls.
 
Sv: Sluta rida

Jag blev otroligt less på ridning, men inte på hästarna. Tyckte det var tråkigt och det kändes inte som att jag riktigt passade in i stallet bland ridfolket. Min mamma är mkt mån om mitt eget bästa och hon förstod mig till 100%.
Så jag bestämde mig för att sluta rida och försöka pyssla med annat. Men min vän lyckades släpa med mig till stallet till hennes ridtravare och jag fick följa med ut några ggr när hon körde, och vips så blev jag fast vid travet.
Efter att jag hållt på med trav och kört några ggr i veckan ett antal månader fick jag äran att rida igen. Och så skoj de va :p Så nu jag både rider och kör, för omväxling skull så jag inte tappar intresset för nått av de båda.
 
Sv: Sluta rida

Jag är "ponnymamma" och jag förstår hur du känner! Jag har ofta funderat hur min dotter skulle känna inför situationen om hon ville sluta eller pausa. Jag hoppas hon INTE skulle känna som du - utan förutsätta att vi stöttar henne i det hon vill! Livet är mer än hästar!

Jag tror att du kan utgå från det också. Det viktigaste för dina föräldrar är att du har det bra! Säg hur du vill ha det, du trivs ju inte nu!
 
Sv: Sluta rida

Jag ska sluta rida. Mest för att jag tycker att det är omotiverande, vill jag rida vill jag ha en bra häst som jag kan tävla mycket och ofta på, men det går tyvärr inte. Sen är jag less på allt ansvar som kommer, och vill testa hur det är att inte alltid varje dag behöva åka till stallet. Dock är jag JÄVLIGT rädd för att jag kommer ångra mig, för då kan jag inte köpa en ny häst igen för det har jag inte råd med.

Hur jag sa det till mina föräldrar var väl mest att mamma sa att hon ville ha en annan häst, och då sa jag att jag ville inte ha någon alls.


Jo, jag känner med att det är omotiverande, samtidigt älskar man ju sin häst.
Men jag vill kunna träna och tävla seriöst, annars kan det lika gärna vara.
Fast jag har ju en riktigt bra häst, på träning, men som typ dör och blir skitkass när jag tävlar, iofs kan det ha vart för att han visat sig vart skadad typ hela förra säsongen, men jag har en känsla av att i år blir likadant.
Och för mig är det allt eller inget, jag kan inte tänka mig att rida om jag inte får/kan tävla, och då vill jag tävla högre klasser. minst 120 i år.
Jag veeet att jag måste rida lokala/regionala hela våren för att liksom få rutin så jag tror ju inte att jag ska rida 140 imorrn direkt :p.
Men vi har tittat på nya hästar och vi snackar ju minst 2-300 000 för de hästarna så det är rätt kört.
 
Sv: Sluta rida

Jag har egentligen aldrig varit ponnymamma. Mina barn har ridit en del men de har aldrig varit jätteintresserade. Jag har insett för länge sedan att hästarna är min grej och nu när barnen är stora är jag helt nöjd med att hålla på med ridningen i lugn och ro.

till ts
Nu vet jag inte hur gammal du är. Men egentligen hör det inte hit. Det är klart att du gör som du vill. Det är väl inte dina föräldrar som ska bestämma vad du är intresserad av. Jag har sett flera familjer där föräldrarna (oftast mamman) nog är den som varit mest intresserad. jag har aldrig förstått varför de inte har ridit själva i så fall.

Jag gjorde ett långt uppehåll med hästar när jag var ung och hade fullt upp först med studier och sedan med småbarn och jobb. Jag var inte i närheten av en häst på tretton år. Att hålla på med hästar är ju som vi alla vet oerhört tids och pengakrävande. Det kanske inte passar alla i alla stadier i livet.
Nu får jag nästan ångest bara vid tanken på att var utan hästarna några dagar men det gick utmärkt under alla de åren.
 
Sv: Sluta rida

Jag är 18 år snart.
Min mamma är typ hästrädd, det är pappa som är mest delaktig och lägger ner mest tid i det hela. Pengamässigt delar de ansvaret.
Jag VILL ju rida, jag älskar det, det är det roligaste jag vet (jag vet att jag skrev i mitt första inlägg att jag inte tycker det är kul alls, men efter att ha tänkt idag så kom jag fram till att så är det inte alls). Men jag är så oerhört ambitiös och självkritisk, inget jag gör duger för mig själv.
Jag VILL komma någonstans, jag vill en vacker dag kunna leva på att rida (haha :p).
Men när man har en häst som är konstant skadad och är i min ålder så går tiden himla fort och man kommer ingen vart. I år är mitt sista junior-år.
Samtidigt är det så mkt annat i mitt liv, kompisar skola mm.
Jag får ju ''offra'' en del av det för att hinna med min häst och när det sen inte ger något så frågar jag ju mig själv om det är värt det.
Åh jag är så vilsen :p
 
Sv: Sluta rida

Känner man som du gör tycker jag absolut att du ska ge upp ridningen ett tag. Varken du eller hästen mår bra av att arbeta ihop om du inte tycker det är roligt.

Jag sålde min första häst för några år sedan och tog ett uppehåll från hästar på 6 månader. Red min pappas hästar ibland, men var annars helt hästfri. Det var jätteskönt! Sedan började jag sakna ridningen och lånade en av pappas hästar i omkring ett år. Efter det köpte jag hästen jag har nu och jag har fortfarande inte tappat gnistan. Hade jag fortsatt tvinga mig själv att rida när jag tröttnade hade jag antagligen inte hållit på med hästar idag.

Om du inte kan sälja eller låna ut hästen tycker jag ändå det är bättre att du låter den få semester än att du tvingar dig själv att rida trots att du inte trivs med det. En ryttare som vantrivs i sadeln blir en dåligt ryttare förr eller senare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 821
Senast: Riru
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 732
Senast: Got2Be
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp