Sluta rida

Sv: Sluta rida

du ska nog ta och fundera ordentligt på dt där nu. tror du inte att du vid nått tillfälle kommer att ångra dig om du säljer hästen. och dessutom så ta och fundera lite på den också, om den alltid har nått fel, så för det första , vem sku villa hyra en sån häst, eller köpa för den delen, om inte den säljs billigt, då kanniske nån slaktare tar den. och i såna fall kan du ju ta och skicka den till slakt själv, då vet du ju vad som har hänt den i allafall.

sen för det andra så tror jag att alltför många mänskor glömmer bort att häst ägande/ skötande inte bara går ut på att prestera bra på tävlingar. när tog du senast dig tid att bara pyssla om din häst, utan att kräva nått tillbaks, och nu snackar vi inte bara en halvtimmes rykt, utan all vård och träningar/lekar från marken, en tur i skogen? utan att snurra runt på samma gamla bana o se på samma gamla saker. inte menat som kritik åt dig nu, men jag tror att alla vi som lever med hästar nångång glömmer vad det igentligen handlar om... allt gott, och hoppas att det löser sig.
 
Sv: Sluta rida

Men jag är så oerhört ambitiös och självkritisk, inget jag gör duger för mig själv.
Jag VILL komma någonstans, jag vill en vacker dag kunna leva på att rida (haha :p).

Om du skulle sänka ambitionsnivån liite och inse att du duger som du är, så tror jag din ridning skulle bli väldigt mycket roligare och mer givande. Dessutom skulle du få ut mer av ridningen, och därigenom bli bättre.
Man kan inte stressa sig till framgång!
 
Sv: Sluta rida

Frågan är alltså inte hur du ska prata med dina föräldrar utan hur du hanterar din (höga) ambitionsnivå med en häst som inte håller och andra saker som drar. Jag tycker det verkar som det är din häst som är största problemet (?).

Låter kanske ologiskt med tanke på att tråden gäller "sluta rida" - men ett tips är att jobba på ngt "tävlingsstall" under sässongen. Slitigt och dåligt betalt, men lärorikt och ger dig troligen möjlighet att rida & tävla bra unghästar på hyfsad nivå. Din häst kan vila & gå igång lugnt när det blir dags - och du får ändå "utlopp för dina ambitioner", och lite omväxling................. Då kanske det blir kul igen?
 
Sv: Sluta rida

sen för det andra så tror jag att alltför många mänskor glömmer bort att häst ägande/ skötande inte bara går ut på att prestera bra på tävlingar. när tog du senast dig tid att bara pyssla om din häst, utan att kräva nått tillbaks, och nu snackar vi inte bara en halvtimmes rykt, utan all vård och träningar/lekar från marken, en tur i skogen? utan att snurra runt på samma gamla bana o se på samma gamla saker. inte menat som kritik åt dig nu, men jag tror att alla vi som lever med hästar nångång glömmer vad det igentligen handlar om... allt gott, och hoppas att det löser sig.

:bow::bow:
 
Sv: Sluta rida

Jag har ridit sen jag var 3 år och är nu snart 15. Min mamma lever för hästarna och gör allt för att pengar/träningar/tävlingar ska gå ihop sig. Jag har hört att hon tkr det är jätte jobbigt att gå ut till stallet för båda våra hästar skadar sig konstant... Jag har börjat tvivla på att det är meningen att jag ska rida, för så fort jag kmr igång med träning så blir det ngt på fel på pollen lr mej.. Men jag skulle nästan aldrig våga säga detta till min mamma.., hon kämpar ju såå hårt för att båda ska få ha kvar våra hästar! Det känns som inte jag uppskattar detta., men klart jag gör! Just nu skulle jag bara vilja koncentrera mig på skola/kompisar osv.. Och en sak till vad f***n gör man om man inte har häst igentligen? Kmr ju bli en soffpotatis :S
 
Sv: Sluta rida

Haha står vi i samma stall? ;)
Bara massa gnäll gnäll här med. Och flytta går inte för det finns inga andra stall med ridhus som är lediga.
Jag brukar inte ens hälsa på folket, kanske man ska göra egentligen? :p

Det kan ju underlätta för en trevligare relation... :smirk: Jag skulle inte vilja ha er som stallkompisar. Sura, hälsar inte, lyssnar på mp3 för att ni tycker ni är bättre än alla andra. Konstigt att folk snackar om er, eller...?
 
Sv: Sluta rida

Mm, känner just nu likadant. Min häst avlivades i november förra året och jag tänkte ta paus till sommaren. Men så började jag ändå söka häst och hittade en och köpte han. Och nu vill jag verkligen ha paus, livet bara snurrar kring hästar, orkar inte men så fort jag bara säger lite om saken till morsan börjar hon skrika så de är bara att fortsätta..
Tror att de här "inte orka" atityden har kommit för att de har varit jobbigt att börja med en ny häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta rida

jag gav upp min ridning när jag var femton år jag tyckte allt var tråkigt å jobbigt. kändes mer som ett jobb att gå till å inte en hobby....fem år senare köpte jag häst igen. nu kan jag inte tänka mig ett liv utan hästar!

mitt råd till dig är att ta en paus, men du vet bäst hur det känns just för dig!
 
Jag känner likadant att jag vill sluta, men vågar inte berätta det för pappa för det känns som han kommer bli jätte arg och inte acceptera det. Har gått och grumlat på det länge men idag insåg jag att sluta/ta en paus var rätt. Så hur ska jag berätta detta och vart ska jag börja? Tacksam för svar :heart
 
Jag känner likadant att jag vill sluta, men vågar inte berätta det för pappa för det känns som han kommer bli jätte arg och inte acceptera det. Har gått och grumlat på det länge men idag insåg jag att sluta/ta en paus var rätt. Så hur ska jag berätta detta och vart ska jag börja? Tacksam för svar :heart

"Du pappa, jag tycker inte att det är roligt att rida längre så jag tänker sluta."
 
Jag har haft min häst i ett år, tror ni de gör någon skillnad. Alltså att jag haft henne länge eller är ett år en kort period. Jag är liksom rädd för att säga de för jag vet inte vad konsekvenserna blir liksom. Men de kanske är bättre att bara säga de rakt ut om du skrev lil-sis?
 
Jag har haft min häst i ett år, tror ni de gör någon skillnad. Alltså att jag haft henne länge eller är ett år en kort period. Jag är liksom rädd för att säga de för jag vet inte vad konsekvenserna blir liksom. Men de kanske är bättre att bara säga de rakt ut om du skrev lil-sis?

Det är ju bättre att säga som det är än att ledsna helt.

Jag vill sluta rida, det känns inte kul längre.
Jag är jätteglad att jag fick min häst, men det hjälper inte.
 
Det är ju bättre att säga som det är än att ledsna helt.

Jag vill sluta rida, det känns inte kul längre.
Jag är jätteglad att jag fick min häst, men det hjälper inte.


Jo de blir nog bäst att säga så, tack så mkt. Jag undrar dock om man kommer ångra sig. Tänkte på det här med fodervärd, Hur hittar man en fodervärd som sköter hästen i princip på heltid och att jag bara rider kanske 1-2ggr i veckan?
 
Jo de blir nog bäst att säga så, tack så mkt. Jag undrar dock om man kommer ångra sig. Tänkte på det här med fodervärd, Hur hittar man en fodervärd som sköter hästen i princip på heltid och att jag bara rider kanske 1-2ggr i veckan?

Jag skulle annonsera efter en medryttare istället.
Då har du fortfarande koll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 821
Senast: Riru
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 732
Senast: Got2Be
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp