sluta på unghäst?

Sv: sluta på unghäst?

Jag håller med dej i att det finns god ridning och det finns mindre god ridning, oavsett etiketten. Det vill säga - det tjänar inget till att placera folk i fack, för det säger egentligen ingenting om ifall det är god ridning eller inte de pysslar med (man måste gå djupare än så).

Så därför känns diskussionen tröttsam när den kommer upp ständigt och jämt, generaliseringar där alla som är intresserade av AR klumpas ihop till en grupp som givetvis tycker bra om dålig ridning och dåligt om bra ridning.

Men det är lugnt, "vi" är vana (vilka är vi?)... :D

Dreamer skrev:
Enkelt; för att hästen inte KAN göra samling förrän den har flera andra saker på plats först!
Det enda som händer om du försöker rida skolor på en häst som inte har rakriktningen, styrkan och balansen är att den vurpar, faller på ytterbogen, går av i halsen (så att kroppen gör en pinne och halsen en och däremellan är det ett gångjärn).

En riktigt förberedd häst reagerar inte på det sättet, anser jag. Om du upplever detta fram till 3-4 års träning av en häst så kanske det är dags att fundera på ditt träningsupplägg..?

Dreamer skrev:
Just nu här på Barock finns det en annan tråd som heter Akademiska Ridskolor. I den tråden har jag klickat på varenda akademisk ridskola och den ger mig precis de exemplen jag behöver på hur det ser ut när man försöker göra saker som hästen inte är klar för.
Det är INTE snyggt! Ingen som kan nåt blir imponerad.
Inte ens när hästen stegrar sig.

Varför inte lägga mer energi på att leta efter någon som inspirerar dig än efter sådant som avskräcker dig?

Hej!

Ville bara säja att anledningen till att jag frågade var att jag inte uppfattat AR riktigt så som att man tar en häst och "tömkör"/arbetar vid hand och går slutor innan hästen kan gå rakt fram. Jag ville bara veta om jag uppfattat fel.. Men nu vet jag och det känns ju skönt. Synd bara att alla måste ta en enkel fråga så personligt... Bra tankten i mitt stall gör inte som hon borde, hon går för fort fram och det vara bara det jag ville veta, inte huruvida homlen trillar ner för att alla anser olika. Nu struntar jag i detta och frågar vidare frågor på dressyr där de oftast inte tar i så de spricker av en fråga i all välmening../ Lavinia,

japp, jag och alla andra tränare som går efter klassiska principer. Vi är dumma i huvudet hela högen.

2. Jag lägger ner en hel del energi på det som "inspirerar" mig, var inte orolig :)

För mig är "ni" de som tycker att all annan dressyr är fel, "ni" som tar avstånd och tycker att ni är hästvänligare och mer eftertänksamma i er ridning än andra. (AR fanns liksom inte som begrepp i det här landet för ett par 10 år sen. Eller det var väl då det började komma. ) Det är väldigt provocerande för många, särkilt då det visar sig att VÄLDIGT mycket i "er" ridning och era ideal inte alls är särskilt bra för hästen.
OBS; ej personligt till dig. Därav "" tecknen runt ordet NI.

Jag håller med.

Vill inte påstå att det gäller ngn speciell användare heller då jag inte träfaft ngn av dem.

Jag upplever samma fenomen - fast en miljard resor värre hos barfotaverkarna.
De är de som är snälla och alla andra är dumma och elaka.
Allt ont som hänt en häst någonsinn i livet ä hovslagarnas och veterinärenras fel.

Samtidigt som det de själva gör - får den som har lite anatomisk kunskap att få hjärtattack av förskräckelse.:cry:
Och smärtan negligeras totalt av utövarna trots att det strider mot djuskyddslagen. Hästar tar så allvarlig skada att de får avlivas.

I england har det gått så långt att det numer är föbjudet för icke utbidlad hovslagare att göra något med hästars fötter annat än i rent kosmetiskt syfte.
Även i Sverige är båda metoderna anmälda.....

Det är en miljon gånger värre detta med barfotaverkarna.

Men det är ändå samma stil på en del NI.
Man hittar på helt egna teorier som skanar förankring i anatomi och fysiologi, och så marknadsför man dem genom att säga att de är mycket bättre och den enda rätta.
Man pekar ut syndare ( hovslgare el. Dressyrryttare) som är dåliga.

OBS jag beskriver ett fenomen en attityd, och ingen enskild person...

Vilka är Ni då? Alltså vilka placerar du in i facket "Ni"?

(obs mina inlägg har absolut nada med trådskaparens inlägg i sej att göra)

Äsch det där med att marknadsföra eller framföra något som det enda rätta är inte barfotaverkare ensamma om. (problemet är ju bara att kunskapen är för låg och självtänkandet inte existerar)
Fenomenet syns ganska väl här på Barock-forumet också - till och med i den här tråden :D

Om jag tillhör nån kategori så är det nog klassisk, gammal hederlig välbeprövad, inte alls exotisk eller speciellt upphetsande, dressyr.
En ridstil som är uppfunnen för att göra hästen mer hållbar, istället för att slita på den.

En ridstil som utvecklats länge nu, som gick genom stadiet under 1700-talet som den Akademiska Ridkonsten försöker återskapa/återskapar, som sedan omvandlades i och med att militärens krigsföring ändrades.

Your point?
Det är inte så att AR, eller barock ridning bara har uppkommit out of the blue hips om haps.
Sen att det inte alltd blir rätt är en annan femma.

Skit finns överallt så är det bara.

Fattar inte att vi (då syftade på de flesta här inne) orkar hålla på att "masa" om detta om och om igen. Fattar inte att jag orkade svara heller för den delen. :crazy:

Jag menade inte dej - jag är inte intresserad av att placera in någon i fack av anledning som jag skrivit ovan (det hjälper ändå inte, du skriver att du pysslar med gammal hederlig klassisk ridning, det låter jättebra men jag har ingen aning om det just du pysslar med är vad jag skulle kalla god ridning eller inte - dvs vad jag tycker är god ridning, oavsett vad du väljer att kalla det = meningslöst att placera in i fack).

Var nog otydlig i min fråga -
jag menar vilka du menar passar in på ditt "Ni" i inlägget ovan? Alltså vilka menar du att Vi är? :D Vilka passar in under "Ni" från din sida? Alla som är intresserade av AR?
Alla som varit på BB-kurs? Alla som förböjer, rider snigeltempo med krokiga kroppar, eller piafferar och gör skolsprång hejvilt innan ens de enklaste skolor funkar? Eller vilka?
Nån sorts fack verkar du ju ha i alla fall, vore intressant att se hur många som passar in där - det vill säga, vem (vilka) det är du riktar dina inlägg till egentligen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar