sluta på unghäst?

Sv: sluta på unghäst?

Det är väl med all säkerhet upp till var och precis som vanligt.

Men säger någon här inne att de rider AR förväntar jag mig, personligen, att det är Bents lära de talar om. Är det inte det kan väl personen vara vänlig att säga det annars blir det mycket förvirrande.

En sak jag inte kommer att göra med kommande unghästar, som jag gjort med den nuvarande då jag red in henne, är att såsa runt i en manege och öva på skolor (såsom jag blev instruerad av både en ocn annan mycket "känd" eller iaf omtalad barocktränare att göra). Jag tror helt enkelt inte att det är rätt sätt. Det förstör framåtbjudningen och lär hästen ingenting alls i det läget mer än att göra allt annat än gå rakt fram.
Jag vill väcka arbetsglädje i hästen först och främst, och framförallt få igång bjudningen i den. När jag har det, vill jag att börja med rakriktande och lösgörande arbete, utifrån den hästens förutsättningar och introducera samling först när den är 6-7 år. Då har den styrkan, konditionen och hjärnkapaciteten att klara av det. Innan dess blir det bara snett och krokigt och överbelastat i vissa ben och leder medan andra inte gör nånting alls...

en AR ryttare kan ju som tex en dressyr ryttare ha olika tolkningar på vad ar/dressyr egentligen är,har hon en äldre mer kunnig häst har hon nog inte gått igenom grunderna på den då den vart skolad när hon började.

även fast tränaren är godkänd riddare så betyder inte det att den är en bra tränare för det,nu har det blivit större krav på riddarna än innan.

jag tycker det är jobbigt att få behöva försvara AR hela tiden då det tycks skrämma många,jag lever efter min egna livsfilosefi och jag tar personligen hjälp av AR inspiration i mycket av mitt liv.

AR är ingen guda väg men det är vägen jag valt som stämmer överens med mitt leverne.

att ngn annan tränar sin häst dåligt är ju inte mitt fel eller ARs fel då tolkningar är från person till person.
allt är individuellt men här är det bara dom dåliga sidorna från ryttare som höres då ingen vågar lägga ut sig själv här då man blir kritiserad in till mickro kristaller.
:mad:

En elev ja, men vad har det med saken att göra.

Om en elev till en annan tränare går ut och undervisar så är det väl knappast dess tränarens fel om den är kass på att undervisa?

Men jag har inte sagt något om att den tränaren är kass på att undervisa. (Tvärtom verkar det inte särskilt unikt, tillvägagångssättet, jag vet många "AR-tränare" som gör som hon. Eller är dom då inte heller AR?) Jag undrar bara varför du kan säga att det personen gör inte är AR. Vem bestämmer det? Kan du bestämma det? Kan jag? Kan Bents elever göra det?

Som sagt om någon säger att de undervisar eller själva tränar AR så utgår jag från att det är Bents lära.

Om då tränaren helt totalt låter bli att följa utbildnings stegen att ens inte vara i närheten av det, som nu var fallet, så lär inte denne ut AR.
Mao jag ser på det som så att det är de som något sånär följer Bents lära, alla har vi våra olika sätt, som är de som rider AR.

Låter man bli en så stor del som att utbilda en unghäst är och säger att man gör detta enligt AR då har jag lust att halshugga dem.

Det är som att jag säger att jag rider en spin(western) när jag gör en piruett.

Eller är det bara jag som ser på det på det sättet. Man måste ävl ändå följa det något sånär för att man ska kunna säga att det är den ridstilen man följer. Speciellt som tränare.
Om man nu väljer att gå på ett annat sätt i en situation tycker jag att det är tränarens skyldighet att informera sina elever om att detta är inte vad man normalt lär ut.

Jag hade blivit rent ut sagt förbannad om någon säger att nu ska jag lära dig att dansa salsa så lär de mig att dansa samba istället.
För mig är det samma sak, men det kanske bara är jag?

Ok. Exakt var avviker hon från Bents lära? Det kanske bara är jag som inte uppfattar nyansskillnaderna, men jag fattar inte vad det är hon gör annorlunda från Bent och övriga elever? Man börjar ju att rida skolor på unghästar hos fler sk. "AR-tränare"? Varav flera kallar sig AR-tränare och är Bent-elever?
Ähhh....

Lavinia skrev ju att hästen hade tömkörts två gånger och nu skulle göra slutor utan att ens ha sin balans rakt fram.

Det är att avvika från AR. Tittar man på en unghästs utbildning á la Bent (hans böcker) så ska man lugnt och metodiskt gå fram och låta varje steg ta den tid det behöver.

Balans ska alltid finnas, finns inte det går man inte vidare med något annat.

*lånar knapp*
Hela tråden är ju egentligen helt onödig tycker jag. Ska dra en parallell:

Jag sitter och tittar när en s.k. "dressyrmänniska" rider lektion i ridhuset inför en B-tränare när någon av dem gör en travökning samtidigt som de lutar sig bakåt så hästen faller fram på bogarna. Jag far då hem och gör en tråd på dressyrforumet och frågar om det är så man gör i dressyr. Gör alla dressyrryttare så?

Det är väl klart att inte alla dressyrryttare gör så eftersom jag ser hur fel det ser ut. Trots att de rider för en B-tränare. Borde väl vara samma sak omvänt? För att en AR-ryttare gör något som uppenbarligen är fel så behöver inte det betyda att det är så man gör inom AR.

>Dreamer

Så olika man kan se på saker och ting! Min upplevelse är en total inversion till din =) Vet inte om vi helt bygger våra upplevelser på samma grund, men händelseförloppet skiljer ju sig uppenbarligen markant i alla fall..

Men varför inte introducera samling förrän vid 6-7 års ålder? Man förskjuter ju hela hästens tyngdpunkt framåt redan första gången man sitter upp på den, och varför då inte hjälpa den redan från början att bära mer med bakbenen?

Jag gör en skola för att bygga upp styrka (och koordination och balans!), jag bygger inte upp styrka för att göra en skola..

Skolorna kan man ju introducera hur lugnt och metodiskt som helst, redan i ett tidigt stadium (t ex från marken, innan man ens sitter upp första gången). Om man vill och kan och tror på det...

Sedan är det ju många vägar som bär till Rom.

Enkelt; för att hästen inte KAN göra samling förrän den har flera andra saker på plats först!
Det enda som händer om du försöker rida skolor på en häst som inte har rakriktningen, styrkan och balansen är att den vurpar, faller på ytterbogen, går av i halsen (så att kroppen gör en pinne och halsen en och däremellan är det ett gångjärn).
Just nu här på Barock finns det en annan tråd som heter Akademiska Ridskolor. I den tråden har jag klickat på varenda akademisk ridskola och den ger mig precis de exemplen jag behöver på hur det ser ut när man försöker göra saker som hästen inte är klar för.
Det är INTE snyggt! Ingen som kan nåt blir imponerad.
Inte ens när hästen stegrar sig.

Dreamer skrev:
Just nu här på Barock finns det en annan tråd som heter Akademiska Ridskolor. I den tråden har jag klickat på varenda akademisk ridskola och den ger mig precis de exemplen jag behöver på hur det ser ut när man försöker göra saker som hästen inte är klar för.
Det är INTE snyggt! Ingen som kan nåt blir imponerad.
Inte ens när hästen stegrar sig.

Jag kollade de där länkarna i tråden om akademiska ridskolor. En av dem är en finsk ridskola, som jag iofs inte gick in så noga på. De andras två lär ut -enligt min uppfattning - barockridning och inte akademisk ridkonst. Jag är inte heller imponerad av stegrande hästar och ryttare som hänger på hästens sida i skolorna.

Immer

Är glad att höra! Det bevisar ju att inte alla ni (barockryttare/AR för mig är det samma sak) tycker att sån ridning är bra.
(Fast merparten verkar ju tycka det.)

Dreamer skrev:
Är glad att höra! Det bevisar ju att inte alla ni (barockryttare/AR för mig är det samma sak) tycker att sån ridning är bra.
(Fast merparten verkar ju tycka det.)
Jag kan säga att jag blev lite förskräckt när jag gick in på en av de svenska barock-ridskolornas hemsidor och kan säga att det där är inte bra ridning. Då får de kalla sig vad de vill... Barock och AR är för mig helt skilda saker, det jag har sett av barock har inte tilltalat mig alls.

De flesta jag känner tycker som du idak :). Men efter några år orkar man inte skriva det längre......

Fast det verkar som att alla vill ta avstånd från dålig ridning (och det är ju bra!), och då vill man gärna sätta etiketter på det genom att kalla det andra för något annat. För min del kan ni lika gärna säga att det NI gör är barockridning och det dåliga är AR. Det kvittar liksom.
Grejen är att det alltid kommer ner till en och samma sanning. Det finns bara bra och dålig ridning.
Om inte förr så börjar det märkas efter några år, när man kan jämföra vilka stall / ryttare som får snyggare hästar. :D

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar