Sluta med napp på natten

Sv: Sluta med napp på natten

Våran jänta började själv "släppa"- hon har haft perioder då den varit en helig ko och perioder då hon nästan glömt den.
En sån mer "ointresserad" period råkade det bli så att alla nappar var kvar på dagis. Vi letade som galningar men det fanns ingen napp här hemma. Mycket tårar och tröst blev det, men det gick.
Sen blev ett av mjukdjuren otroligt viktigt under en period.

hon var på dagen 2,5 när det där hände.

Så här i efterhand så tycker jag att det var en rätt bra lösning. Hade det hänt under någon av hennes "super-napp-perioder" har vi nog fått kasta oss i bilen och köpa nya, dock.
Så det var ju tur i oturen.

Kommer troligen köra samma grej med sonen om
det känns Ok.

Här i Malmö finns det ett "nappträd" (finns bilder om du googlar "nappträdet Malmö) där många hänger sina nappar. Jobbade på olika förskolor tidigare och hörde många föräldrar som varit positiva till det och barnen berättade stolt att de hängt sina nappar i trädet för de var stora nu :D När barnen då var ledsna i början så kunde föräldrarna förklara för barnen att de ju hängt napparna i trädet och barnen kom ihåg att de gjort det vilket gjorde det lättare för de - nappen var liksom inte bara borta en dag. Kanske finns det något liknande i närheten av där ni bor? :)

Tillägg: Vet förresten en familj som byggde en snögubbe och sen fick snögubben nappen. Barnet höll med om att snögubben behövde nappen mer än barnet på natten, för snögubben stod ju helt själv ute i mörkret :p

Min dotter var också ca 2,5 år och då var vi första gången till tandläkaren. Hon sa att det syntes på tänderna att dottern använde napp (hade bara den när hon sov). När vi kom hem därifrån så pratade vi lite och bestämde att vi skulle slå in napparna i ett paket och ställa det på bron, för sen kom säkert tomten och hämtade dom till sina nissar (trots att det var juni :). Hon köpte det helt och vi hjälptes åt att slå in paketet. Visst var hon lite ledsen ett par gånger när hon skulle sova men då var det bara att påminna.

Vi sa till dottern att napparna var slut, sen gick vi till affären och där fick hon välja mellan en ny nalle eller nya nappar. Hon valde nallen. På kvällen frågade hon efter nappen, men då påminde vi om att hon valt nallen istället. Sedan sa hon aldrig något mer om napparna... gick så otroligt mycket lättare att sluta med dem än vi någonsin hoppats på! Tror det spelade roll att hon själv fick välja. Hon var 2,5 år då.

Är han redo då? Vad händer om han är utan napp när han ska sova? Somnar han ändå eller tar han till tummen? Min dotter tog till tummen första gången vi försökte sluta med napp och eftersom jag vet av egen erfarenhet hur enormt svårt det är att sluta med tummen som man ju alltid har med sig så tyckte jag att det var bättre att hon hade nappen ett tag till. Efter ytterligare en tid så var hon redo och kunde sluta med nappen utan större problem.

Det jag vill komma till är att ofta är det de vuxnas behov och tyckande som får styra istället för barnets och det blir ju fel. Om barnet har ett sugbehov så tycker jag att de ska få utlopp för det behovet. Sedan är det ju självklart att barnet inte ska ha napp i munnen dygnets alla timmar men att få den trösten eller tryggheten när behovet faktiskt finns ser jag inte som något fel. Jag läste för många år sedan en studie om att rökare var barn som inte hade fått suga färdigt på napp eller fingrar och det var (o)lustigt hur väl det stämde när jag började fråga runt min egen omgivning. De som rökte mest och var mest beroende var de som på något sätt mindes eller hade fått berättat för sig hur extremt laddat det hade varit att sluta och hur dåligt de hade mått av det.

Min son slutade med napp helt frivilligt när han var runt 18 månader medans dottern var närmare fyra innan hon slutade och då också efter eget initiativ. Barn är helt enkelt olika. Min dotter behövde sin napp under längre tid. Sonen hade ett extremt sugbehov i lite drygt ett år och ammade till han var 15 månader. Han ammade länge vid varje mål och även när vi hade slutat amma helt på dagen när han var runt 10-11 månader så ville han helst ha bröstet i munnen den största delen av natten för han behövde det. Dottern var mer laid back och hade inte alls det behovet utan använde sugbehovet just för att få i sig mat och då snabba måltider på runt 5 minuter. Sedan använde hon nappen som extra trygghet när hon skulle sova men först ifrån hon var drygt 5 månader gammal. När hon var drygt 9 månader slutade hon amma på eget initiativ och ville då inte få i sig någon mat genom att suga utan drack eller åt med sked.

Prata med din son och förbered honom på att han ska sluta med napp. Om du märker att han inte är redo så släpp det då och prova igen om några månader. Det viktigaste är ju trots allt att han mår bra. Inte att han ska sluta med napp exakt vid en viss ålder.

Mina barn slutade samtidigt, äldsta var da 3,5 och yngsta nästan 2. Äldsta var alltid en stor nappälskare medan yngsta gillade sina gosedjur mer.

Vi bestämde tillsammans att vi skulle lägga ut napparna till djurungarna i skogen och som tack fick dom välja ut en leksak i affären.

Första natten var lite ledsen men sen var det inga problem alls. Fragade ngn av dom om nappen sa vi bara att djurungarna fatt dom och dom en leksak istället och sen var det inget mer med det.

Fick mkt smidigare än jag trodde men äldsta hade nog inte kunnat sluta tidigare.

Hos oss så slutade lillkillen när han fyllde tre år. Kusinen som är två månader äldre slutade när hon fyllde tre, så vi hade grundat med att prata om det ganska mycket. Påmint att när man fyller tre, då är man stor kille som slutar med nappar.

Han kom själv på att han skulle posta napparna till sina yngre kusiner, som fortfarande var små den dag han fyllde tre.

Det var svårt att komma till ro på kvällen de första dagarna, sedan var han ledsen och ångrade sig då han vaknade på natten. Menade att han kunde vänta med att vara stor kille "tills på fredag". Vi lade oss hos honom för att han skulle lugna sig, något vi gör annars också om det krisar.

Det gick så fantastiskt smidigt att jag inte kunde tro att det var sant. Han har varit väldigt nappig, näst intill manisk. Skulle helst ha gått med den hela dagarna om han fått...

Vi var också noga med att han inte fick ha nappen annat än då han sov det sista halvåret. Det hjälpte nog till att ta udden av det värsta.

Sedan fick han en present när han varit utan några dagar. Det var poppis. Det gick ju inte att hämta tillbaka dom heller, för då hade ju småkusinerna blivit ledsna, för dom är ju bäbisar och inte stor kille som han. :)

Vi var också noga med att han inte fick ha nappen annat än då han sov det sista halvåret.
Våra barn har bara fått ha nappen vid sömn efter 1 års ålder, finns ingen anledning att de ska springa runt med en napp i munnen när de har annat för sig.

Med vår äldsta dotter, som var extremt beroende av sina nappar (en i munnen och 4-5 stycken intråcklade mellan fingrarna när hon skulle sova - hon hade dem istället för nalle/snuttefilt, vilket aldrig intresserade henne) lyckades glömma bort att använda napp 2 nätter då vi sov i farmor o farfars husvagn och när vi sen åkte hem så "hade vi glömt napparna hos farmor"... Hon klev ur sängen och hade en kvarts sorgestund i soffan innan hon lade sig i sängen igen och somnade. Hon frågade inte efter dem fler gånger och inte en enda gång lånade hon napp av lillasyster heller (de hade olika modeller, för att kunna skilja dem åt).
Lillasyster gav bort sina nappar till en kompis bäbis, hon var helt förberedd på att man gör så när man fyller 3 år, så vi gjorde en ceremoni av det och åkte iväg och lämnade dem.
Äldsta sonen valde själv att ge bort dem till grodorna... Vi har en liten vattenfylld grop här i närheten (av barnen kallad grodsjön :D) där det är grodyngel på vårarna och följaktligen sen grodor där. Napparna lades i en påse som lämnades intill grodsjön.
Minstingen gjorde typ likadant som brorsan.

Vi planerar att sluta med nappar helt för 3-åriga dottern i påsk. Hon ska ge dem till påskharen och önskar sig då ett stort påskägg med leksak i. Det är ett beslut som vi peppat och som jag hoppas vi är överrens om. Annars skjuter vi på det lite, hon är väldigt beroende av sina nappar som tröst och har en i mun och flera i varje hand varav hon kör med en under näsan. Eftersom hon precis fått ett syskon och det är mycket oro och förändringar hoppas vi det lagt sig och påsken kan bli bra.

Märker att hon fokuserar mer på gosedjur nu också så kanske kan man hitta nån sån som blir ett viktigt sällskap istället för att ha nappar som tröst!

Och dottern har liksom Ameos barn BARA napp vid söm och konstigt nog som tröst på dagis. Aldrig annars...

Jag hörde om en som efter ett samtal med dottern skruvade fast nappen i väggen.

Efter en stund var det inte lika roligt att gå till väggen och stå där längre.

Jag tycker det är rätt schyssta premisser.

???? Varför göra så? Vad förstår barnet av det? Kanske är jag som är trög men förklara gärna.

För min dotter handlar det om så mkt mer än själva sugandet. Det är mera pillet med de i händerna som är det som lugnar och "ger sysselsättning". När vi slutade med napp i soffan vid tv fick hon en leksak i handen och den sitter hon och snurrar med. Vi är många i familj/släkt som är "pillare" och behöver nåt i händerna när vi sitter still.

???? Varför göra så? Vad förstår barnet av det? Kanske är jag som är trög men förklara gärna.

Att nappen finns där om barnet behöver den, men den sitter fast i väggen. I syfte att vänja av. Trösten finns kvar men bara på ett ställe.

Ska kolla det senare, sitter på mob nu.

Men nu har mini sovit 4 nätter utan napp.
Det har gått jättebra, lite ledset första kvällen bara. Men vi lovade att han ska få ge sina nappar i ett fint paket till kusinen. Det verkar han vara nöjd med.
Han har bara fått ha napp på natten sedan han blev ett.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 623
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
551
Senast: Eloise
·
Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 657
Senast: Linn-Nora
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka