Sluta med hästar *Långt*

lizzette

Trådstartare
Har bestämt mig för att sluta med ridning och hästar, har haft så mycket problem med alla hästar jag har haft. Känner inte att jag orkar börja ta ansvar för en helt ny häst, lära känna den och bli vän med den. Jag har försökt vara medryttare och skötare på andra hästar. Men det fungerar inte heller för då känner jag att jag får för lite tid med hästen som att jag bara är en människa i dens liv som kommer ca 1-2 dagar i veckan och rider eller motionerar den på annat sätt. Det blir inte den där nära relationen som man får när man är i stallet 7ggr/veckan och tar allt ansvar för hästen. Så därför har jag bestämt mig att lägga den på hyllan för att jag varken har råd, orken eller tid att skaffa en ny häst.

Vet inte riktigt varför jag postar den här tråden. Hur har ni som slutat med hästar gjort? För saknar det jätte mycket, samtidigt som jag inte gör det. Men de flesta av mina vänner rider och har häst/medryttarhäst. Känns inte som att jag riktigt är med i deras liv nåmer. Eftersom deras hästar tar upp det mesta av deras tid.

Jag känner mig jätteöverflödig när jag kommer hem efter skolan. När jag hade häst brukade jag alltid skynda iväg till stallet och vara där i minst 3 timmar, när jag kom hem visst var jag trött och så men i stallet hände det alltid något spännande och det var aldrig långtråkigt så jag hade alltid motivationen att sätta mig ett tag och plugga lite och sedan kunde jag somna hur lätt som helst. Nu därimot har jag ingen lust att plugga, jag har svårt att somna och inget jag gör känns särskilt givande.

Jag har ridit och hållt på med hästar i 10år, i 10 år har hästar varit mitt liv och nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Som jag sa innan saknar jag det men inte så att jag kan börja om, har varit med om för många nedgångar med hästar så att det känns som om jag skulle skaffa en till häst och den också skulle bli så skadad så den var tvungen att avlivas skulle jag inte orka det, förra gången det hände tog det mig 8 månader att komma över det, eller jag har inte kommit över det än, men så att jag iaf tyckte att det gick att leva någorlunda bra och inte bara gå omkring som en zombie. Det var så extremt jobbigt att se veterinären ge hästen sprutan och se när hon bara föll ihop.

När jag följde med mina kompisar på tävlingar brukar jag vara med som hästskötare och stötta min kompis. Jag brukar fixa allt med hästen och tyckte det har varit superskojj att följa med (eftersom jag inte tävlar så mycket själv) och fixa allt, vara med på framhoppningen, ge tips och sitta och titta när kompisen och hästen rider sin runda.

Nu tycker jag det är jobbigt och jag har slutat följa med på tävlingar och träningar. Det som jag tyckte var jätteintressant t.ex. att kolla på träningar när tränaren ger ryttarna tips eller att kolla på tävlingar och sitta och hålla andan medans den man känner rider, det är inte inte kul nu. Jag är oengagerad och jag känner att jag drar ner stämningen för alla andra. Så nu är jag utestängd, även om det är mitt eget val, från mina vänners liv för att jag inte kan sympatisera med deras livstil nu. Jag känner mig så tom. Men jag kan inte gå tillbaka utan måste gå framåt, vet bara inte hur jag ska göra det. De flesta tycker att det är ju bara hästar och ridning. Men för mig är det inte det, en häst kan vara ens bästa vän och jag har haft den relationen med en häst. Hon var min bästa vän och hur mycket jag än försöker ersätta henne går det inte.

Hade tänkt skaffa en hund, men har fått inse att det inte är ett bra alternativ för då måste jag flytta hemifrån eftersom en person i min familj är allergisk mot hundar. Så nu är jag som fast i det här och jag vet inte vad jag ska fylla mina dagar med. För bara gå i skolan, umgås med vänner, festa och spendera alla mina pengar på onödiga saker som tonvis med kläder, smink mm känns inte som ett liv jag vill leva. Men hästar är inte heller ett alternativ mer. Jag dansar några gånger i veckan och det är kul men det kan inte kompletera hästar. För de gör man bara för sig själv, dansa alltså.

Kanske ingen som känner sig exakt likadant som jag känner mig nu. Men hästar är en livstil och jag vet inte vad jag ska ha för livstil nu för allting känns så ovärt.

Ville bara skriva av mig.
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Det känns som om du är väldigt ledsen, hur mår du egentligen?
Kanske är du i en depression?

Jag tycker inte att du behöver bestämma nu om hästarna ska finnas i ditt liv eller inte utan försöka fokusera på dej själv och hur du egentligen mår.
Lära känna dej själv på nytt och hitta en ny identitet.

Jag gissar av din beskrivning att du som många andra har haft din identitet genom hästarna och det tar lång tid att komma över en vän. Det är inte konstigt alls att du känner som du gör.

Kanske behöver du sörja färdigt innan du kan bestämma dej för vad du verkligen vill göra? Ge dej själv tid att läka och verkligen få sörja är mitt råd.

Jag vet hur hemskt det är att behöva avliva sin bäste vän och det tar lång tid att kunna tänka på det utan att känna sorg. Det tar tid innan man kan sluta tänka på det hemska slutet och istället kunna glädjas åt den tid man fick tillsammans som var bra.

Tröstkramar
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Stackare=(
Jag får helt hålla men det tidigare inlägget... Du kanske ska se om det verkligen är hästarna som spökar eller om det kanske är så att du saknar ett ämne i kroppen som gör dig trött, uppgiven och håglös... Jag har själv haft precis samma känsla efter att jag tog bort min häst=(
Det finns jättebra folk att prata med, kanske inte psykologer och bös men du kanske ska prata med nån vuxen bara?? Nån gammal tränare eller stalltant som garanterat vet exakt vad du går igenom=) Alla har vi våra svackor men om du orkar härda ut så är det värt det=)

Jag skulle dock inte skaffa häst eller hund nu, jag hade väntat lite och sett hur det hade blivit efter ett tag...

Lägg en massa tid på digh själv och gör en massa saker som du vill göra=) Gå ut, krypa upp i soffan en hel helg med kompisarna utanför stallet?

Jag hoppas det löser sig för dig, jag har precis kommit ur min svacka och mitt lilla sto börjar komma igång=) Det är värt så mycket och jag skulle inte byta henne mot något i hela världen=)


Massa Kramar :heart
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

De flesta av oss upplever någon gång förändringar som kan innebära en viss sorg, men som också tar tid att vänja sig vid. Stundvis erbjuder livet att man måste välja, prioritera. Du har prioriterat när du valt bort hästar. Om än kanske bara för en tid, men just nu har du valt att du inte har råd, tid eller engagemang för just det intresset. Och det är inte så konstigt. Hästar upptar mycket tid, men också energi och ekonomi. Få inte panik, din framtid kan erbjuda på nya möjligheter. Då kanske du har mer energi att skaffa häst igen!

Jag har haft paus i hästintresset. Och jag ska ha det nu igen. Har tävlat och tränat hästar i största delen av mitt liv. Det är oerhört lärorikt och underbart, men det har varit viktigt för mig att också lägga tid och energi på annat. Utbildning, arbete och närheten med familj och vänner. Första gången jag pausade, orkade jag inte ens se åt hästar. Trots att vi hade dem på gården. Jag var så trött på häst och allt dess arbete. Nu, andra gången har jag hur mycket energi som helst att följa med som 'hästskötare', träna kamraterna och hänga med på häst-evangemang. Allas uppehåll ser olika ut.

Ja. Det är en omställning att sluta eller pausa med hästar. Men, försök att slappna av och fyll det med andra saker. Jag har hundar som jag tränar med - kanske är det dags för dig att flytta hemifrån och börja ett eget liv (vet inte hur gammal du är...).

Om du upptäcker att du faktiskt saknar hästar, tja - då får du göra de prioriteringar som krävs för att du ska kunna införskaffa häst igen. Jag förstår att skadade och sjuka hästar kan göra en orkeslös på kärlek. Men, det är en del av livet. Ska man syssla med djur, så blir det liksom baksidan av intresset.

Stå på!
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Finns det någon hund i närheten som du kan rasta/träna kanske?
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

En av mina kompisar har två hundar, brukar följa med och gå ut med dom ibland och oxå låna med dem på en promenad om det är fint väder och jag vill ut och promenera! : ) Men det är ändå min kompis hundar och det är hon som tränar dem. Så det skulle inte fungera om jag skulle träna med någon av hennes hundar.
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Jag har varit hästlös i ett år nu och tycker det är jätteskönt :bow:
Det finns så mycket annat att göra (jo faktiskt även om det känns konstigt i början) Ta upp något du gjort förut som du gillar men som kanske inte tar så mycket tid o ork i anspråk om det är det som du behöver nu.
Jag har börjat handarbeta mer, träffa vänner o familj som inte har häst, gå på teater/musik/läsa böcker mm.
Livet är fullt av aktiviteter om man vill. Se dig omkring! Kanske finns det nån kurs du kan gå ex silversmide. Ibland behöver man prova nya saker även om man inte tror att det är nått som passar en.
Du kanske kan va aktiv i klubben men som delaktig i tävlingar? Jag är dressyrbaneansvarig för min fälttävlansklubb här hemma o gillar verkligen att va med o fixa tävlingar/sitta på sekretariatet.
Det finns alltid hästar att umgås med utan att ha någon egen själv. En hästpaus i livet kan va skönt. Hoppas du kommer fram till vad du vil göra!
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Jag dansar 4ggr i veckan, jag älskar det, men de är en sak som man gör enbart för sin egen skull. Hade velat fortsätta men hästar men har inte orken till det och ändå saknar jag det och jämför allt annat man kan göra med det.

Jag tycker inte tävlingar är ett roligt ställe att vara på numera, det finns så många vuxna och barn som bara bryr sig om att vinna och därför behandlar hästen dålig så jag har tappat lusten helt att vara på tävlingsplatser, människor där tenderar också att vara stressade och därför otrevliga, säger inte att alla är det men jag har fått uppleva många sura ord och kommenterar som jag inte tycker att man förtjänar bara för att man råkar vara på tävlingsplatsen. Så att ha hand om tävlingar tror jag inte är det jag vill göra. Bra att det fungerar för dig iaf.: )

Som sagt innan så söker jag inte en häst att bara klappa på och rida någon gång ibland, en häst för mig är en bästa vän. Jo hoppas jag också att jag antingen ska sluta sakna det eller känna att jag vill ta upp det igen. Tack för ditt svar. : )
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med hästar *Långt*

"Jag har försökt vara medryttare och skötare på andra hästar. Men det fungerar inte heller för då känner jag att jag får för lite tid med hästen som att jag bara är en människa i dens liv som kommer ca 1-2 dagar i veckan och rider eller motionerar den på annat sätt. Det blir inte den där nära relationen som man får när man är i stallet 7ggr/veckan och tar allt ansvar för hästen. "

håller helt med dig där, känner exakt samma ! jag har inte haft någon egen häst ännu men är på väg att få.
red på ridskola när jag var yngre, har varit medryttare på senare år men det känns bara ovärt. men nu har mitt häst och ridintresse väckts till liv igen, känner mig jätteglad, ska eventuellt få den här hästen om nån vecka :D och om det inte blir den så kanske de blir en foderhäst jag också kollat på :)
så känner att jag fått tillbaka gnistan! för det är en helt annat sak att ha egen häst!

men jag förstår dig helt, har själv många gånger kännt att jag tappat gnistan och bara slutat.
men nu är jag på gång igen :D

btw, det finns hundar för allergiker :D så skaffa en hund du :)
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Hej!
Jaha vad kul det där lät:) hoppas du hittar den perfekta hästen för dig!

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte tycker att allergivänliga hundar är så vackra, ytligt ja, men jag vill ha antingen en retriver eller spaniel så är det bara=)

Jag har bestämt mig att fara utomlands till Australien och Nya Zeeland mm och jobba direkt när jag har tagit studenten så att skaffa en hund är inte så aktuellt något mer, eftersom jag inte kan lämna en hund själv flera år medans jag är ute och upptäcker världen.
/lizzette
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Ge det lite tid.
Stressa inte med dina känslor.
Låt känslorna få gå igenom dig, låt dom kännas.

Om ett par år kanske du är redo på nytt? Eller så har du hittat nåt helt annat?

Har du vänner som har hästar kan du ju kanske få ett visst utlopp för hästlängatn ändå ibland? Men för övrigt, låt det vara ett tag. Bara låt det va. Är det meningen att det ska finnas där så kommer det komma till dig igen så småningom. Men du kanske behöver en paus från saker & ting?
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Känner precis likadant, just det här med vad ska man göra med all tid (skall ta bort min häst snart efter 18 år tillsammans). Men du har fördelen att du är 20 år yngre än mig;).

Min plan är dock att vara hästlös över sommaren och sen se om jag vill ha det livet igen, det kräver ju ett brinnande intresse då det tar mycket tid och mycket pengar.

Jag tycker att det låter klokt att åka utomlands, det ångrar jag att jag inte gjorde när jag var yngre. Jag jobbade dock ett år som hästskötare (i sverige) efter skolan, det roligaste jag gjort, trots att det gav mig en allvarlig ryggskada och sen en fantastisk kompis som förstörde hela min ekonomi:), han föddes samma år som jag jobbade där och ett år senare köpte jag loss honom.
Jag hade egentligen tröttnat lite på hästar, men tänkte att jobbar jag ett tag med det så tröttnar jag helt, men det blev det helt omvända, men nu står jag i ett vägskäl igen, diverse skador och knäppa stallvärdar har fått mig att tappa sugen lite grann. Mina nuvarande stallägare däremot är guld värda, så jag vågar knappt säga upp platsen.

Lycka till med vad du företar dig, du är ung och har alla möjligheter att ta upp hästeriet när du plötsligt står framför din drömhäst, nu eller om 20 år, det är ju fördelen med hästar, man blir aldrig för gammal:bump:
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Slutade med hästarna under en period, men tog upp det efter ca ett år. Hade också råkat på diverse sjukdomar med mina hästar, och jag kände precis som du gör nu. Men jag började sakna dem, är nu medryttare och fullt nöjd!
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Har slutat tre ggr med hästarna och ändå har jag en ½ "medryttar/foderhäst" nu. Första gånen var jag 15 och lade av i fyra år. Sen sög det i hästtarmen och jag fick ett bra erbjudande som passade mig ekonomiskt och tidsmässigt. Vid 23 lade jag av igen pga flytt men började redan 1-½ år senare och då på allvar. Tre foderhästar och tillslut vågade jag köpa egen. När jag tillslut fick ta bort honom sa jag aldrig mer! Jag hade ägt den bästa av hästar så jag la av. I hela 8 år! Nu står jag här med en gammal tant som jag tar hand om efter mina egna förmågor och vilkor, resten fyller ägaren i. Kort sagt, Ha hopp. Ta en rejäl time out och vill det sig så kanske du står där en dag igen med rycktborsten i högsta hugg. En gång hästmänniska alltid hästmänniska:laugh:
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Jag la av med hästar (första gången) när jag var 19 år. Det var mycket i skolan och jag blev precis uppklassad till senior så ridningen blev ännu dyrare. Red väldigt mycket innan i en träningsgrupp på ridskolan och tävlade ridskolehästar en hel del i både dressyr och hopp så var jag hästskötare också. Jag slutade med allt verkligen och satt inte min fot i det stallet förrän förra året faktiskt (3 år efter jag slutat!). Ett tag var det faktiskt ganska skönt att slippa åka till stallet varenda eviga dag, men det var också jättejobbigt och gjorde mig jätteledsen.

Ett halvår senare fick jag ett erbjudande om att bli medryttare i ett annat stall och jag nappade direkt. Fick rida i princip så mycket jag ville på en äldre pensionerad herre som emellanåt inte alltid var så gammal. (En gång bockade han i ridhuset så jag flög av 3 gånger, 3e gången gick jag argt och hämtade en longerlina. Han sprang och han sprang och han sprang, fick nästan inte stopp på honom så han behövde det nog!). Vi hade jättekul ihop och jag hade säkert fortsatt om det inte varit så att jag flyttade utomlands for att studera.

Har inte ridit på ungefär 2 år nu och jag har börjat saknat det riktigt ordentligt. Ser mig just nu om efter ridkolor i närheten av där jag bor (London) och någon form av ridläger till sommaren då jag vill upp i sadeln igen. Tror att när man en gång varit en hästmänniska så är man alltid en hästmänniska hur lång tid det än går mellan gångerna.

Känner igen mig i det du skriver. Jag blev också ledsen och deppig efter jag slutat och fick en massa dö-tid över som jag inte visste vad jag skulle göra med. Man tappar lite kontakt med vänner man liksom känner genom ridningen också, men försök ändå hålla kontakten om du inte tycker det är alltför jobbigt. Du ska se att det kommer kännas bättre snart och du kommer kanske känna ett sug efter att rida och hålla på med hästar igen. Låt det bara ta den tid det tar!
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Jag slutade med hästar för ca 20 år sedan. Var inte direkt trött på hästar och häst livet men irriterad över att aldrig få råd med en egen häst. Jag skötte kompisars hästar och fick rida nästan varje dag. Var ganska nöjd med det men saknade ändå en egen. Arbetslös och utan pengar, såg ingen ljus framtid på mitt sparkonto. Kompisarna sålde sina hästar och att börja på ridskola igen var inget som tilltalade mig.

Så efter ca 16 år på hästryggen rann häst livet ut i sanden. I början tyckte jag det var skönt att inte behöva åka ut till stallet på kvällar och helger. Visst, jag saknade det ibland när solen sken men inte när de första minusgraderna kom på hösten eller när det regnade småspik i flera dar.

Jag minns att på 3 årsdagen av mitt hästuppehåll blev jag lite nedstämd. Hade inte ridit på 3 år, inte ens klappat en häst!! Jag började sakna hästarna och funderade på hur jag skulle göra. Antingen lägger jag av helt eller också tar jag upp ridningen igen. Jag bestämde mig för att lägga av helt.

När valet var gjort kändes det jättebra. Hästvännerna hade redan börjat försvinna en efter en, man delade ju inte riktigt samma intressen längre. Men nu med facit på hand så har det inte gjort något. Jag fick massor av tid över till annat. Jag kan inte minnas att jag ”saknade” min identitet. Jag har alltid burit med mig att jag har varit häst tjej. För mig var det aldrig någon skillnad på var eller är häst tjej. Jag var fortfarande samma tjej med eller utan hästar i mitt liv.

I och med att jag slutade var i stallarna runt omkring där jag bor så fick jag tid till att träffa massor med nya människor. Jag umgås inte med någon av de gamla hästtjejerna men det beror nog mer på att vi växte ifrån varandra, bildade familjer och flyttade från staden. Nu har jag blivit äldre och bekantskapskretsen bredare. Några är hästtjejer och andra inte men det gör ingen skillnad vi finner ändå varandras liv intressant och spännande.

Dessa ”nya” hästvänner har dessutom övertalat mig till att ta upp ridningen igen. Så sedan ett år tillbaka sitter jag på hästryggen igen, en gång i veckan till att börja med (inte på ridskola). Ibland kan jag bli irriterad på mig själv när jag tänker på hur mycket jag har tappat under den tiden jag gjorde mitt uppehåll. Men då var valet helt rätt precis som det även nu är helt rätt att ha börjat rida igen. Nu är ekonomin bättre och jag har mer plats för hästarna. Drömmen om en egen har börjat växa igen men än så länge är jag nöjd med att ha börjat rida igen.

Jag tycker att du ska ta en paus och ta hand om dig själv. Låt dig själv njuta av dansen och låt tiden gå. Man måste inte ställa upp för folk och hästar hela tiden ibland måste man ta hand om sig själv också! Om du känner saknaden av att mocka, borsta eller rida någon dag kanske du kan fråga någon kompis om du kan få hjälpa till med deras häst/hästar? Kanske är det så att du bara behöver få lite distans till hästarna? Du behöver ju inte sluta helt bara för att du tar en paus i häst livet. Kanske är du tillbaka till hos hästarna om någon månad, kanske aldrig mer. Låt tiden ha sin gång, låt såren få läka och ta var dag som den kommer. Det finns ingen anledning att ta ett beslut en gång för alla utan gör en paus och se vad som händer och hur det känns.

Må bäst, det är du värd!!
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Tack för svaren!

Kanske är jag om några år redo för att skaffa en häst, eller inte. Men just nu känner jag inte för att hålla på med hästar. Har planerat att kanske gå en "cowboykurs" när jag är Australien och då kan man få jobb på rancher och på så sätt hålla på med hästar, men på en bra nivå.

/Lizzette :)
 
Sv: Sluta med hästar *Långt*

Tack för svaren!

Kanske är jag om några år redo för att skaffa en häst, eller inte. Men just nu känner jag inte för att hålla på med hästar. Har planerat att kanske gå en "cowboykurs" när jag är Australien och då kan man få jobb på rancher och på så sätt hålla på med hästar, men på en bra nivå.

/Lizzette :)

Om du skall till Oz, checka in pa www.gumtree.com.au och sen see vilken state du vill vara i. Jag sag haromdagen ett arbete som aupair/horseperson med betalt.. Detta var i NSW.

Om du ar mer intresserad, pm mig och jag kan ge dig namn och sant till folk som kanske kan vara intressanta till dig..

Jag kommer sjalv att behova hjalp om ett par ar nar jag ar helt flyttad, mestadels wintertid (june july aug) da jag kommer att spendera den tiden i Sverige (hoppas jag). Men det ar senare.. MMen som sagt, pm mig sa berattar jag mer...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
739
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 203
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp