sluta klösa?

Chili

Trådstartare
Kan man få en katt att sluta klösa på möblerna? Hon har gjort det sedan hon var liten och det går inte att få henne att sluta. Hon gör det bara när hon är busig och särskilt om vi sitter i finsofforna i vardagsrummet där vi oftast inte är. Hon klöser väldigt lite i de andra rummen där vi är mer till vardags.

Spraya med vatten funkar inte alls, att säga till, flytta på henne eller jaga bort henne tas som lek. Hon har klösmöbler och får gå ut men detta ägnar hon sig oftast åt precis när hon kommit in, då blir hon alltid dödsbusig, springer rundor, klöser och leker. Det är tydligt att hon gör det för att busa, hon kan sitta och klösa och titta på mig samtidigt. :cool: hon är annars ingen katt som sitter och tassar med klorna, inte ens när hon ska sova, hon bara går i en cirkel eller två och lägger sig utan att testa med klorna först.

Tips någon? Klorna klipps men hon är en jäkel på att vässa dem snabbt igen. Och aktivering får hon, både genom att leka med mig, med mina föräldrar, med hunden, med stallkatterna utomhus och genom att vara ute och jaga et c varje dag.

Sv: sluta klösa?

Prova att gnida in klösträdet med kattmyntablad så kanske det blir mer värdefullt för henne. Jag hade nog också köpt nån liten klöspåle och ställt bredvid soffan som hon klöser på. Om hon börjar klösa på soffan, testa att klösa själv på klösbrädan, det brukar tagga mina att själva klösa där också.

Undrar om det finns nån spray eller liknande som man kan sätta på soffan, det kanske någon annan vet.

Kan det vara någon slags kontaktsökande grej hon gör? Som att hon vet att om hon klöser där så får hon uppmärksamhet. :confused:

Prova att gnida in klösträdet med kattmyntablad så kanske det blir mer värdefullt för henne.

Det hade jag inte gjort. Tror snarare på motsatsen att katten kommer klösa, riva, bita som en galning, åtminstone om hon är något sånär likadan som mina två. Jag hade hellre gnidit in kattmynta på en klösbräda som jag ställt intill soffan och haft förhoppning om att katten gått dit.

Har tyvärr inget annat råd till TS.

Spraya soffan med Felifriend, ställ klösbrädor i närheten av de ställen där hon brukar klösa och om ni ser att hon är på gång att börja klösa... flytta henne till en klösbräda och belöna henne med godis/lek/kel/uppmärksamhet (vad som funkar bäst) när hon klöser på rätt ställen. Bestraffning är sällan en framgångsrik metod.

Det hade jag inte gjort. Tror snarare på motsatsen att katten kommer klösa, riva, bita som en galning, åtminstone om hon är något sånär likadan som mina två. Jag hade hellre gnidit in kattmynta på en klösbräda som jag ställt intill soffan och haft förhoppning om att katten gått dit.

Har tyvärr inget annat råd till TS.

Vad skiljer en klösbräda från ett klösträd då?

:banghead: :p Tröttheten har visst tagit överhanden. Jag läste fel. Fick för mig att Lavine tipsade om att gnida in soffan med kattmynta..

Har ni klosmobel? hur ar den utformad? Var ar den placerad? den kanske behover flyttas eller kopas ny, den kanske behover vara hogre, langre etc. Formen kanske inte ar lika go att kloa pa etc etc. Annars ar det konsekvens som galler.

Vad har du för klösmöbler? Klöser hon på dem? Kanske gillar hon dem inte? Eller så är det bara en fixide och då får ni kanske hindra henne ifrån att gå in i finrummet alls? Våran katt kan också få för sig att klösa på soffan ibland men det är ytterst sällan och förmodligen för att hon så sällan är där inne så att hon måste sätta lite revirkänsla där inne också för att känna sig trygg. Våran slutar dock direkt när man säger till henne även om hon kan göra om det igen nästa gång hon kommer in dit. Kan det vara något sådant för din katt också att hon behöver visa att det också är hennes revir? Kanske känner hon sig osäker så att feliway skulle kunna hjälpa? Kanske kan du sätta en i finrummet och se om det hjälper?

Jag satte på lite Vicks vapurub där min katt klöste. Fungerar jättebra, han har inte klöst på veckor.

Tack för era tips. Hon har klösmöbler både i det rummet och i sovrummet men de är föga intressanta. Sprayar dem ibland med kattmynta för att göra dem roligare.

Problemet är alltså att hon klöser för att busa och alltid på baksidan av möblerna. Så att lyfta bort henne det hinner man inte, hon springer iväg så fort man rör sig. Jag kan locka ut henne enkelt och sysselsatta henne med annat men så fort man släpper uppmärksamheten från henne springer hon iväg och klöser igen när hon är på detta humör. :p

Jag läste nånstans att katter ogillar plast så jag klädde in delar av soffan med plastpåsar. Funkar ej. Men det där med vicks lät intressant!

Om du kan tänka dig att täcka baksidan av möblerna med aluminiumfolie borde det funka. Katter brukar inte gilla aluminiumfolie. Plast däremot brukar vara oerhört roligt så det förstår jag gick lite fel.;)

Jag provade köpa en klösbräda men det funkade inte alls utan köpte en klösmöbel till honom.Testade att spraya kattmynta på brädet med det funkade inte alls men möbeln blev bra för han slutade klösa överallt .Men nu gick det så illa att han blev överkörd i lördags bara 8 månader gammal :-(

-Du kan testa att gnida in dom förbjudna möblerna med lite vitpeppar. Då hon klöser ryker pepparn så att hon får den i nosen och det är ju inte så trevligt! Då hon fattat kan du dammsuga bort pepparn. Möblerna kommer ändå att lukta lite och påminna henne om vad som hänt. Om det är skinnmöbler är det svårare, då fastnar ju inte pepparn. Finns något så kallat fy-spray i zoo-butikerna. Det kanske funkar?

För övrigt, härligt med livliga, lekfulla, jaktglada kattiga katter!

Tack för tips! Ja livsfull och lekglad är hon verkligen. :) Helt galen ibland skulle jag vilja påstå, och ganska duktig mus/sork/fågeljägare trots att hon bodde inomhus nästan hela sitt första år. Vi ska dock flytta nån gång till sommaren och då ska hon få en kattlucka, vilket jag hoppas hjälper henne får lite mer utlopp för all sin energi!

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama