Sluta i galopp på rakt spår?

Sv: Sluta i galopp på rakt spår?

* kl *

Men vad är meningen med en sluta på rakt spår egentligen ? Jag andvänder den så bara ute när jag vill stretcha bålen och rider sluta som en sidvärtesrörelse diagonalt annars......:confused:
Några som kan motivera ?!

En underbar övning är en öppna på medel el trekvartslinjen som övergår i sluta diagonalt...samma hjälper men bara att andvända vikt i övergångarna mellan rörelserna ;)

* kl *

Men vad är meningen med en sluta på rakt spår egentligen ? Jag andvänder den så bara ute när jag vill stretcha bålen och rider sluta som en sidvärtesrörelse diagonalt annars......:confused:
Några som kan motivera ?!

En underbar övning är en öppna på medel el trekvartslinjen som övergår i sluta diagonalt...samma hjälper men bara att andvända vikt i övergångarna mellan rörelserna ;)

Frågan som ts hade gällde sluta i galopp på rakt spår. Utifrån att Kyra varnar för det.

Jag fick lära mej det för många år sen och bla då med syftet att hålla koll på baken. Men på häst som redan stoppade in baken och ville gå på dubbla spår, så problemet fanns redan från start.

Jag tyckte i alla fall inte att det blev värre utan snarare lättare att få koll på sidor o bakdel, när man medvetet flyttade men hästarna var ju knappast rakriktade helt o hållet.

Tänker nog undvika det nu i alla fall, för säkerhetsskull.

Jag tror oxå att det var en bra varning av K och visst så finns sluta på rakt spår fram till en del msv klasser så självklart måste man träna det men jag har fortfarande svårt att få in meningen med rörelsen på rakt spår om man nu inte tar till en förvänd sluta så man är innanför spåret och håller reda på yttersidan.

Vad är nu fördelen av sluta på rakt spår....någon ?? axel ?

Fast det var utifrån galoppsluta på rakt spår.

Det finns väl inte i något program så vitt jag vet, bara sluta i trav på rakt spår.

Fast å andra sidan kan man ju säga att man kan lika gärna rida även sluta på rakt spår då, eftersom ändå nästan ingen har hästen rakriktad, så gör det kanske inte saken så mycket värre då?:p
Eftersom ingen gör det nästan så kan det ju inte vara därför i alla fall:cool:

Jag håller med om att man inte ser så många helt rakriktade hästar och särskilt i galoppen.
Och ändå måste man väl säga att att en hel del av ryttarna på globen idag tillhör de där 10 procenten:eek:

Eller så kommer det drösa in hästar på dubbla spår istället....

Jag kom på att jag nog faktiskt rider galopp med lite, lite sluta på rakt spår ibland.

Det är på vintern och jag inte ridit på banan på många veckor och jag känner att galoppen måste arbetas igenom, jag rider ju BARA på rakt spår då, på min grusväg.

Visst, sluta i trav på rakt spår...det har du rätt i !
Men tycker du att det är ändmålsändligt med galopp sluta på rakt spår eller rider du den sidvärtes diagonalt ?
Ser att du redan svarat på detta medans jag skrev....

Senast ändrad:

Jag tycker sluta längst diagonalen år svårt, oavsett om den är i trav eller galopp.

Så rent teoretiskt kanske jag skulle ha lättare att rida galoppslutan på rakt spår. Men jag har aldrig ens tänkt tanken faktiskt, att göra det på banan.

Däremot på vintern, när jag tränar på grusvägen, så rider jag ju slutor diganalt fram och till baka, men det är så mycket enklare då det endast rör sig om ett fåtal steg.

Jag tycker sluta längst diagonalen år svårt, oavsett om den är i trav eller galopp.

Så rent teoretiskt kanske jag skulle ha lättare att rida galoppslutan på rakt spår. Men jag har aldrig ens tänkt tanken faktiskt, att göra det på banan.

Däremot på vintern, när jag tränar på grusvägen, så rider jag ju slutor diganalt fram och till baka, men det är så mycket enklare då det endast rör sig om ett fåtal steg.

Vem har sagt att det är lätt :angel: men min övning jag skrev om innan är mkt nyttig.....prova i skritt och bygg på.

Viktigaste är väll att rida med framåtbjudning och lite tvärning till en början så man behåller en posetiv häst ;)

Jag som är lite knepig:angel: tycker att de är lättare än på rakt spår. Jag får bra grepp om den o behöver inte hålla i den ngt.- glad häst.
Öppnan är däremot inte kul

Jag som är lite knepig:angel: tycker att de är lättare än på rakt spår. Jag får bra grepp om den o behöver inte hålla i den ngt.- glad häst.

Menar du att du tycker det är enklare med sluta diagonalt ..eller?
Varför är öppnan ej kul ?

Ja, den övningen rider jag "jämt" på vägen.

Men som sagt, det är så få steg så det är ju inte så svårt.

Det är nog för att du har bra kroppskontroll, och kan trampa ner på innerfoten.

Mitt problem är att jag inte låter hästen bjuda i rörelseriktningen, för jag tycker det går för fort. Så jag bromsar nog med kroppen.

Det blir jö likadant på banan om du bara tar ett par steg i öppna o sluta....det är meningen att succetivt bygga på till målet att ta en hel diagonal i sluta med balans-bakbensaktivitet och framåtbjudning :cool:

Det var det där med takten och balansen...

Nä, i mitt huvud är det svårare, tyvärr.

Men hästen har inga problem med att göra sluta på diagonalen

Det är nog för att du har bra kroppskontroll, och kan trampa ner på innerfoten.

Mitt problem är att jag inte låter hästen bjuda i rörelseriktningen, för jag tycker det går för fort. Så jag bromsar nog med kroppen.
Så fort jag tror att öppnan är bra- nehe:confused: :crazy:

Jag laddar i diag. slutan, gör ngn halvhlt o omvandlar framåtenergin endast med passagesätet.

Så fort jag tror att öppnan är bra- nehe:confused: :crazy:

Jag laddar i diag. slutan, gör ngn halvhlt o omvandlar framåtenergin endast med passagesätet.

Jo, det var just det med halhalterna och att jobba med diagonala hjälper dvs inner till ytterhjälper som jag är barnsligt förtjust i :)

:rofl: :rofl:

jag gör säkerligen tvärt om.....

Nä, jag ska vara seriös, det är det jag menar.

Jag tycker det är svårt att flyta med i rörelsen på en diagonal sluta.

Vem har sagt något att vara seriös :angel:

Men, att flyta med i rörelsen utan att krama yttertygel blir för mig fel.

Det var det där med takten och balansen...

Nä, i mitt huvud är det svårare, tyvärr.

Men hästen har inga problem med att göra sluta på diagonalen

Tycker också det är svårare på diagonalen. I alla fall i trav:confused: På gamla hästen var det lättare i galopp på diagonalen:confused:

Det beror på att man ska ha koll på så mycket på en gång tycker jag.:crazy: Missar eller blir efter med nåt för det mesta.

MEN att se vart man ska och rida med i rörelsen, är bland det viktigaste att komma ihåg. Jag glömmer ibland (:angel: ) riktningen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar