Sluta i galopp på rakt spår?

Sv: Sluta i galopp på rakt spår?

Jag menade bara galopp.

Kom ihåg att skolorna inte är samlande bara för att man rider dem. Det är ett hjälpmedel för att komma åt hästen o därmed kunna att samla den.

Rider ogärna skolor på volt då det krävs onödigt mkt hjälper.
Det är betydligt svårare o mer arbetsamt för hästen.
Om man dessutom inte klarar av att hjälpa den eller begär för mkt, så blir den ledsen.

Ja då , jag vet. Det handlar om ett halvt till högst ett varv emellanåt som man flyttar rumpan. (Alt bogen). Slutatänk, inte sluta.

Självklart inte varv efter varv på en volt. Men det borde jag kanske ha skrivit, förstås. Det handlar om att få tag på och flytta bara, även i galopp.

Som en förberedelse så blir det en del av att få koll på delarna. Kanske var otydlig med det.

Som har kommit upp i olika sammanhang så är ju galoppen svårare att komma åt. Det krävs mer för att få en korrekt sluta i galopp, upplever jag i alla fall.
I nästan alla sammanhang annars rättar man bogen på bakdelen men i alla fall som jag lärt mej så behöver man i slutan även komma åt bakdelen och kunna flytta den. Det är därför (som jag ser det) som jag förbereder genom att i galopp på stor volt flytta bakdelen i slutatänk. Och att samtidigt ha koll på bogen, det är inte helt enkelt.

Men det är svårt när man ska skriva ner något som man har klart för sej i huvudet, lätt att glömma viktiga bitar, som att det handlar om att flytta några språng, kanske upp till ett varv på volten. Inte att rida så hela tiden.

Ang att få in rätt bakben som mimus skrev så är det ännu mer bara ett tänk, åtminstone som jag gör det. För att få med bogar o bakben som annars kanske petar ut lite.

Kom ihåg att skolorna inte är samlande bara för att man rider dem. Det är ett hjälpmedel för att komma åt hästen o därmed kunna att samla den.

Rider ogärna skolor på volt då det krävs onödigt mkt hjälper.
Det är betydligt svårare o mer arbetsamt för hästen.
Om man dessutom inte klarar av att hjälpa den eller begär för mkt, så blir den ledsen.

:confused: :confused: :confused:

Det där låter väldigt fel för mig, men vill gärna ha en närmare förklaring på vad du menar då jag inte är säker på att jag förstått dig rätt...

Instämmer, det är mera att tänk, allt i strävan at få en rakriktad häst.:)

Jag menade nog i öppna på volt.

Inte nog med att den ska kunna bära sig i skolorna, den ska dessutom gå mer böjd på böjt spår.

:confused: :confused: :confused:

Det där låter väldigt fel för mig, men vill gärna ha en närmare förklaring på vad du menar då jag inte är säker på att jag förstått dig rätt...
Vilket tyckte du var fel?
Titta här på B. där folk säger sig rida skolor med undersatta bakben.
Förböjda hästar som går på bogarna o inte hjälps med hela sin vikt bakåt.
De bara knallar runt med rak bål o tvärar lite, ofta med både bak o fram-samtidigt.

Ja det är ett helt kapitel för sej det. :crazy: Fattar fortfarande inte det där. :crazy: Fast jag försöker.

Vill lägga till: (svaret till axel)

Jag vet inte om jag ens vill jämföra eftersom de "skolor" jag sett på B är inte som jag menar att det ska se ut. (Det JAG sett obs, kan ha missat mycket)

En häst som tex tassar fram med små steg och ryggen utan aktivitet vad man kan se, och totalt utan någpn form att tala om, kan ju inte samlas förrän den arbetar rätt öht. Skolförsök eller ej.

För att utveckla lite:

Jag tror att den ridningen som jag fattar som akademisk, kan vara värdefull på en välutbildad häst som redan bär sej lätt själv, tex.
Men man kan enligt min uppfattning inte få en häst som tassar fram på bogarna med långa tyglar (och skarpt bett av nån anledning:confused: ) att utföra några som helst rörelser med kvalité
hur länge man än håller på.

Då blir det bara slitage att mala på sidvärts i nåt slags "slutavikning"

Nu blir jag nog impopulär igen men jag har inte sett mycket som fått mej att tro på att man med den ridstilen uppnår några resultat.
Det spänns inga pilbågar där och även om ryttaren sitter som en hare med tassarna under hakan (för att ändå inverka fast amn inte ska??) så gör det kanppast saken bättre.
Att hästen tarmpar långt in under kroppen hjälper ju inte när den fortfarande går på bogarna och inte bär sej baifrån.:confused:

Däremot om en välutbildad ryttare som vet vad den gör på en välutbildad häst rider akademsikt är det en annan sak.

Så jag har svårt att jämföra :crazy:

Men det här kanske bara handlar om min okunnighet. Trots allt har jag ändå några månader nu försökt fatta vitsen:confused:

Eftersom du (axel) tog upp jämförelsen alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Hej kära dressyr-folk!

Jag undrar följande:

I träning övar jag ibland öppna & sluta i galopp. Tycker att det samlar hästen på ett bra sätt, både på rakt och böjt spår. :smirk:
MEN läste i Kyras dressyr-bok att man bör undvika att rida sluta i glp på rakt spår då det finns risk för att hästen lär sig att bara gå på 2 spår. Vad tycker ni? Använder ni er av sluta i glp på rakt spår? :confused: Eller ska man undvika det? Är det onödigt eller ska man helt enkelt bara vara försiktig så att man inte sabbar slutan?

Och har ni några bra övningar på galoppombyte i språng? Övar mkt enkla byten just nu.

Tack tack!:bow:

Jag tror är hästen rakriktad ordentligt och man har koll på yttersidan så tror jag inte det spelar någon roll alls att man rider sluta längs långsidan eftersom man då kan kontrollera både hästens fram och bakdel och placera den vart man vill. Jag tror inte heller att hästen på något sätt skulle "lära" sig att gå på dubbla spår av det heller eftersom hästen lyssnar på ryttarens signaler.

Hästen blir ju inte mindre rakriktad för att man råkar rida sluta längs långsidan. Varför Kyra påpekar att man skall vara försiktig med det beror nog mer på att hon vet att 90% av ryttarna som läser hennes bok eller som lyssnar på henne har hästar som INTE är rakriktade och som i stort sett går på dubbla spår till vardags, det är nog mer därför hon sätter upp en varningstriangel angående det därför hon vet att det ställer till sådana problem för den vanliga ryttaren som den då inte kan reda ut.

Jag menade nog i öppna på volt.

Inte nog med att den ska kunna bära sig i skolorna, den ska dessutom gå mer böjd på böjt spår.

Nej inte öppna på volt, svagt öppnatänk i vä varv för att få med bogen:idea:

Och jag är nog benägen med att hålla med Kyra igen.

Hur många av oss här på buke rider sina hästar helt rakriktade och har super koll på bogen och baken?

10%?

Därför ska man nog vara försiktig när man svarar här.

Ja! Jag är inte kapabel till det.
Föredrar öppna på rakt spår för att försöka få hästen att vara rak o inte stoppa ut ngt bakben.
Skulle behöva backspeglar ibland på stoet.:o

Hej kära dressyr-folk!

Jag undrar följande:

I träning övar jag ibland öppna & sluta i galopp. Tycker att det samlar hästen på ett bra sätt, både på rakt och böjt spår. :smirk:
MEN läste i Kyras dressyr-bok att man bör undvika att rida sluta i glp på rakt spår då det finns risk för att hästen lär sig att bara gå på 2 spår. Vad tycker ni? Använder ni er av sluta i glp på rakt spår? :confused: Eller ska man undvika det? Är det onödigt eller ska man helt enkelt bara vara försiktig så att man inte sabbar slutan?

Och har ni några bra övningar på galoppombyte i språng? Övar mkt enkla byten just nu.

Tack tack!:bow:
Beror nog på om du lär hästen sluta som en rörelse eller om du bara rider det på en lösgjord häst. För om du lär den slutan "som en rörelse" kan den mycket väl komma på att det är bekvämare att gå på dubbla spår. Men är den lösgjord och eftergiven så den är ordentligt urskålad i slutan, bär den upp sin vikt ändå och därigenom lär den sig inte att det kan vara enklare att gå på dubbla spår som ett sätt att komma undan.

Och jag är nog benägen med att hålla med Kyra igen.

Hur många av oss här på buke rider sina hästar helt rakriktade och har super koll på bogen och baken?

10%?

Därför ska man nog vara försiktig när man svarar här.

Visst men det är ju inte rörelsen i sig det är fel på utan mer att folk inte kan utföra den korrekt. I såfall skulle det HÄR på buke vara fel på typ alla rörelser över LA men det är väl solklart att Kyra inte kan skriva det i sin bok ;)

:rofl:

Ja, det är nog sant att vi i mångt och mycket håller oss till överkursen!

Men ärligt, hur ofta har de sett att man rider galoppsluta på rakt spår?

Eller hur ofta ser man rakriktade hästar. Idag, på globen, var det då inte många.

Jag funderar ibland hur många minuter av mitt ridliv jag spenderat på en korrekt rakriktad häst. Jag har ibland invaggat mig i villfarelsen att så är fallet, men blivit snabbt nedtagen igen.

Jag har sett en del rida sluta i galopp på rakt spår här hemma på elittävlingar, ja alltså på framridningen då. Förmodligen gör dom det för att få till mer böjning i innersidan utan att ytterbogen kan trilla ut eftersom väggen finns där.

Nej jag ser inte så många rakriktade hästar heller :p

Jag hade inte slutat, för vad jag tror att hon menar är att man inte bara ska galoppera på rakt spår, utan att varierar det mer.

:rofl:

Ja, det är nog sant att vi i mångt och mycket håller oss till överkursen!

Men ärligt, hur ofta har de sett att man rider galoppsluta på rakt spår?

Eller hur ofta ser man rakriktade hästar. Idag, på globen, var det då inte många.

Jag funderar ibland hur många minuter av mitt ridliv jag spenderat på en korrekt rakriktad häst. Jag har ibland invaggat mig i villfarelsen att så är fallet, men blivit snabbt nedtagen igen.

Fast å andra sidan kan man ju säga att man kan lika gärna rida även sluta på rakt spår då, eftersom ändå nästan ingen har hästen rakriktad, så gör det kanske inte saken så mycket värre då?:p
Eftersom ingen gör det nästan så kan det ju inte vara därför i alla fall:cool:

Jag håller med om att man inte ser så många helt rakriktade hästar och särskilt i galoppen.
Och ändå måste man väl säga att att en hel del av ryttarna på globen idag tillhör de där 10 procenten:eek:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka