Sluta i galopp på rakt spår?

L

Lilla h

Hej kära dressyr-folk!

Jag undrar följande:

I träning övar jag ibland öppna & sluta i galopp. Tycker att det samlar hästen på ett bra sätt, både på rakt och böjt spår. :smirk:
MEN läste i Kyras dressyr-bok att man bör undvika att rida sluta i glp på rakt spår då det finns risk för att hästen lär sig att bara gå på 2 spår. Vad tycker ni? Använder ni er av sluta i glp på rakt spår? :confused: Eller ska man undvika det? Är det onödigt eller ska man helt enkelt bara vara försiktig så att man inte sabbar slutan?

Och har ni några bra övningar på galoppombyte i språng? Övar mkt enkla byten just nu.

Tack tack!:bow:

Sv: Sluta i galopp på rakt spår?

Jag skulle inte heller använda mig av sluta på rakt spår just för att de lär sig snabbt att gå på dubbla spår.

Det är betydlitg svårare att ta bort dubbla spår i galopp än vad det är i trav.

Möjligen skulle jag kanske kunna tänka mig att göra förvänd sluta längs långsidan i galopp, men inte rättvänd sas

Thankyou!
Då är det förvänd sluta som gäller fr.om nu i galopp iaf. :cool:

Några bra övningar på galoppombyten som någon vill dela med sig av möjligen?

Den typ av hästar jag rider (fbl) har extremt lätt att stoppa in ett bakben innanför spåret och man måste hålla koll på det i alla fall. Därför tycker jag inte det har gjort nån skillnad att rida sluta i galopp längs långsidan. Snarare nästan att det har varit en hjälp att hålla koll. Det är ju dessutom något helt annat när hästen själv viker in ett ben, och när man begär en sluta.

Att rida öppna sluta samt förv sluta är ett sätt att få rakriktningen även i galopp, för mej. Tycker inte slutan gjorde problemen större med instoppade bakben även om jag inte hade hört detta förr utan lärdes av tränare.
Nu är jag dock inte så försiktig pga att det fungerat bra tidigare.

Men jag sätter mej inte upp mot Kyra :o så jag antar att hon har rätt i att det inte är så smart.

Senast ändrad av en moderator:

Thankyou!
Då är det förvänd sluta som gäller fr.om nu i galopp iaf. :cool:

Några bra övningar på galoppombyten som någon vill dela med sig av möjligen?

Kyra har det också:idea:

Annars är axel bra på sånt:D

Själv ska jag just börja på den är hästen.

Precis, jag tycker att det borde vara okej att rida den övningen om om bara om man har koll på hur många spår man har hästen på. Men jag vill ju inte förstöra min polle :angel: så jag tror att jag struntar i att sluta på rakt spår. Kyra e gud :bow: (nästan iaf)

Jag har aldrig ridit sluta i galopp på rakt spår, ej heller aldrig sett någon göra det.

Det är av anledningen Kyra skriver i sin bok.

Okay! :o Då är det no no till den övningen...

Jodå, jag lärde mej av en på den tiden rätt känd tränare faktiskt.

Men jag säger inte emot Kyra som sagt.

Det är mycket möjligt, men jag har aldrig sett det, eller ridit det själv.

Mendet kan var möjligt att om man har ett visst problem, att det kan rättas till av en galoppsluta på rakt spår, även om jag tror att man får mera problem av att rida den.

Ex en rumpa som inte spårar.

En gång i tiden lärde jag mig att göra galopp ombyten över en bom på marken av en känd tränare, frågan är om någon skulle lära ut det idag.

Det är mycket möjligt, men jag har aldrig sett det, eller ridit det själv.

Mendet kan var möjligt att om man har ett visst problem, att det kan rättas till av en galoppsluta på rakt spår, även om jag tror att man får mera problem av att rida den.

Ex en rumpa som inte spårar.

En gång i tiden lärde jag mig att göra galopp ombyten över en bom på marken av en känd tränare, frågan är om någon skulle lära ut det idag.

Ja så har jag också lärt mej byta och det ställde till mycket större problem än galoppsluta på rakt spår:crazy: kan jag säga.

Men det beror nog på häst, det där också. Om hästen gör det ändå, väldigt lätt, så är man så inställd på att hålla koll på att den är rak att slutan faktiskt blir till hjälp, hur konstigt det än låter. Samt att växla öppna/sluta.

Kan tänka mej att det är annorlunda på en häst som har naturligt lättare att stoppa in baken där den ska vara istället, då riskerar man att ge den dåliga vanor istället. Det är ju totalt onödigt.

Som de flesta här (alla?) säger, så brukar jag inte rida sluta i galoppen, då min häst redan brukar hamna tvåspårigt i ena varvet (har tuppspatt och shiverings, så det är väl skönt att fuska då), dock använder jag gärna öppna för att lättare få tag på honom.

Som de flesta här (alla?) säger, så brukar jag inte rida sluta i galoppen, då min häst redan brukar hamna tvåspårigt i ena varvet (har tuppspatt och shiverings, så det är väl skönt att fuska då), dock använder jag gärna öppna för att lättare få tag på honom.

Nja det är jag som avviker då eventuellt. Men i sanningens namn ska jag säga att de hästar jag tidigare ridit sluta i galopp på lever inte längre så skadorna på dem kan man bara spekulera om.:crazy:

Men allvarligt talat så anser jag att det precis som jag lärde mej det en gång var en hjälp på de hästarna som redan innan "av naturen" hade lätt för att stoppa in bakben. En hjälp till rakriktning tillsammans med bla öppna. Hur skumt det än låter för andra tydligen.

På den här hästen är det aktuellt just nu. Jag har börjat flytta bakdelen i galopp (samt rida öppna i galopp.) Det är möjligt att den här diskussionen gör att jag tänker annorlunda i varje fall ska jag ta upp det med min tränare. H*n har inte sagt att jag ska flytta bakdelen på rakt spår utan på volten, men jag har även gjort det på rakt spår. :o Kanske ska undvika det eftersom den här damen inte har så stora tendenser att gå på dubbla spår faktiskt och då kan det ju vara dumt.:o

Jag flyttar också baken på volteni galopp i "slutatänk" i vänsterarv, då min pålle gärna tenderar att ta in bogen någon cm för mycket. Och för att han gärna sätter ut höger bak, breddar en halvhovslängd.

I högervarv rider jag öppna av samma anledning.+ att han ska acceptera att högerskänkeln kan göra vissa rörelser utan att han behöver ge sig iväg frammåt.

Ja så får jag också göra, bara "omvänt" eftersom i vårt fall handlar det om höger bog och vänster bak istället.:idea:

Rider ej sluta på rakt spår eftersom hästen velat göra så själv i bägge varven.
Bara öppna öppna.....o en volt ibland eller förvänd galopp.

Rider bara Sluta på diagonalerna o ngn enstaka gång i arbetspiruetter

Rider ej sluta på rakt spår eftersom hästen velat göra så själv i bägge varven.
Bara öppna öppna.....o en volt ibland eller förvänd galopp.

Rider bara Sluta på diagonalerna o ngn enstaka gång i arbetspiruetter

Inte i trav heller? Eller pratar vi bara om galopp nu? Fattar det så i alla fall.

Jag lärde mej ju att det var ett sätt att få kontroll äver baken när de gärna gör så, och tyckte att det fungerade också.:confused:

Men jag vågar nog inte efter detta chansa med den här hästen när ni alla är så säkra inkl Kyra, att det är fel. OCh det var ändå kanske snart 15 år sen jag red föär den tränaren,så rönen är nog nyare nu då:idea: 'Fast jag har gjort det sen också men på adnra hästar.
Och inte tyckt att det var ett problem. :o

Senast ändrad av en moderator:

Inte i trav heller? Eller pratar vi bara om galopp nu? Fattar det så i alla fall.

Jag lärde mej ju att det var ett sätt att få kontroll äver baken när de gärna gör så, och tyckte att det fungerade också.:confused:

Bara i galopp, i trav är det väl ett utmärkt sätt att samla hästen som jag förstått det. Speciellt om man som jag har massor av speglar att kika i och få bekräftat att man går på de spår man vill :banana:

Men sluta tänk på volt måste väl vara en bra övning?

När man lär in galoppombyten i språng, vad ska man då tänka på? Har "ny" polle och har ännu bara hunnit träna enkla byten. Hur ska jag träna så att det inte blir fel som sluta i galopp :o ?

Jag menade bara galopp.

Kom ihåg att skolorna inte är samlande bara för att man rider dem. Det är ett hjälpmedel för att komma åt hästen o därmed kunna att samla den.

Rider ogärna skolor på volt då det krävs onödigt mkt hjälper.
Det är betydligt svårare o mer arbetsamt för hästen.
Om man dessutom inte klarar av att hjälpa den eller begär för mkt, så blir den ledsen.

Vill inte ha en ledsen häst :( Håller helt med, de ger ju ingen direkt samling i sig om de rids fel, utan är ett hjälpmedel till samlingen.

Är det någon som har någon bra "räta ut överryggen" övning? har så svårt för att sträcka upp mig ordentligt... måste tänka på det med jämna mellanrum för att inte säcka ihop. (ska kanske nämnas att jag jobbar för fullt med att sträcka på ryggen i vanliga fall också...gör en drive just nu när jag ska vänja min rygg med att vara rät för resten av livet.) :rofl:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar