Sluta bit mina fingrar!

O

oink

Hur far man sin valp att sluta bita pa ens fingrar och andra kroppsdelar? Jag forstar att deras tander vaxer, jag har en hel hog med tuggvanliga leksaker och gris oron som dom emmellanat tuggar pa. men nar jag gosar med dom, sa borjar dom Leka med mig, DVS bita mina fingrar, oron etc. absolut inte pa ett aggressivt satt, men det gor ju ont for mig och jag vill inte att dom ska tro att det e OK att bita mig.
samtidigt forstar jag att det ar bara en lek for dom.
SA, HUR ska jag fa dom att sluta bita mig? Jag brukar saga ifran, ett skarpt NEJ, men dom verkar inte fatta... har gjort det manga ganger....

Nagon som har erfarenhet? Tack for svar!:banana:

Sv: Sluta bit mina fingrar!

Jag smätte dom på nosen var gång det hände. Dom slutar snart då, man måste markera att man inte accepterar det.

Sa det ar Okej att saga at dom aven nar dom inte gor det pa ett elakt satt? Jag kanner mig sa taskig da, for da blir det att jag maste upprepa det flera ganger och da kanske dom inte vill komma och leka med mig langre, om dom vet att jag bara skaller pa dom sa fort dom vill leka?

Eller det kanske inte ar sa? Jag kanske ar lite mesig :crazy:

Fran dag 1 sa sade jag "inte bita" varje gang, samt erbjod en mjuk leksak istallet (hade leksaker OVERALLT i huset i borjan :angel:), om han anda fortsatte sa reste jag mig upp och vande ryggen till utan att saga nagot mer.

Det funkade bra, han ar 6 manader idag och jag minns inte ens nar han slutade - runt 16 veckor tror jag? Lycka till!

Glomde - det funkade ocksa ratt bra att saga "AJ!!!" med hog, pipig rost. Nar hundar leker och rakar gora illa varann sa ar det oftast ett gallt skall som markerar att det har gatt for langt. Och det galler att vara ihardig och konsekvent - i flera veckor....... :)

Med tanke på dina övriga trådar så tror jag att dina små hundar behöver suga/bita och även om det självklart inte ska göra ont (aj rop brukar funka se ovan)
så kanske du ska ta något mjukt som du håller i (strumpa, handske, handuk, mjukisdjur odyl) och leka med valparna.
Då kan de bita "dig" (det du håller i) men samtidigt slipper du att det gör ont.
På brukshundar där kamplusten är en viktig bit, tränar man små valpar just så här, fast där har man dessutom lite dragkamp om trasan, kul lek som är värt att prova!
Kom bara ihåg att det är du som bedtämer leken

Det spelar ingen roll hur många leksaker du har för det har inte med det att göra. Valpen testar helt enkelt hur långt den kan gå.. När valpar biter i mina fingrar burkar jag alltid trycka ner tummen i underkäken, under tungan. Inte för hårt men tillräckligt för att det ska bli obehagligt för dem. Man måste bibehålla trycket tills valpen slutar bita och så fort den gjort det så släpper man och berömmer. Det brukar inte ta många gånger innan de fattar att det inte är så kul att bita i fingrarna om det blir obehagligt varje gång de försöker. Lycka till!

Det spelar ingen roll hur många leksaker du har för det har inte med det att göra. Valpen testar helt enkelt hur långt den kan gå.. När valpar biter i mina fingrar burkar jag alltid trycka ner tummen i underkäken, under tungan. Inte för hårt men tillräckligt för att det ska bli obehagligt för dem. Man måste bibehålla trycket tills valpen slutar bita och så fort den gjort det så släpper man och berömmer. Det brukar inte ta många gånger innan de fattar att det inte är så kul att bita i fingrarna om det blir obehagligt varje gång de försöker. Lycka till!

:eek:!
Ta och läs i länken ovan!

Alla har ju olika åsikter om saker och ting och så länge man inte skadar hunden, vilket jag aldrig gjort, så ser jag inget problem i det.

Hm den där länken verkar ju lite ( funderar ) konstig också..

Så h*n menar alltså att om man tillfogar valpen ett litet obehag varje gång den biter så riskerar man att få en vuxen hund som anfaller ?

Våran lilla Satunge bits ibland HÅRT, då brukar jag säga AJ ganska högt och med klang i rösten, biter hon en gång till så säger jag AJ och "nyper" henne samtidigt ..

Den där länken menar då på att om valp A biter valp B så det gör ont på valp B och den biter tillbaka så hämmar det valp A och risken är stor att den biter som vuxen ?

Hm den där länken verkar ju lite ( funderar ) konstig också..

Så h*n menar alltså att om man tillfogar valpen ett litet obehag varje gång den biter så riskerar man att få en vuxen hund som anfaller ?

Våran lilla Satunge bits ibland HÅRT, då brukar jag säga AJ ganska högt och med klang i rösten, biter hon en gång till så säger jag AJ och "nyper" henne samtidigt ..

Den där länken menar då på att om valp A biter valp B så det gör ont på valp B och den biter tillbaka så hämmar det valp A och risken är stor att den biter som vuxen ?

Håller inte heller riktigt med resonemanget på den länken.

Det som funkar bäst med bibehållet förtroende från valpens sida är att när bettet blir för hårt för dig så piper du till snabbt och gällt, varje gång din smärttröskel (hur mycket du tillåter) nås, det är valpens eget språk som dom respekterar sinsemellan, lycka till och tänk på att valptiden är (ack så) kort.

Vi var hårda reda från början med vår lilla stafftik, så fort hon bet i fingrarna fick hon en liten snärt på näsan och ett bestämt nej. Är det i samband med lek brukar det ofta funka att bara resa sig och gå därifrån. Tror det är viktigt att man sätter gränser direkt!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
333
Senast: hastflicka
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 944
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 597
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar