Sv: Sluta betala försäkring på foderhäst?
Lånar man något och har sönder det så är det rimligt att ersätta ägaren så varför inte med en häst? Om det finns en livförsäkring är det rimligt att använda den, om inte eller livförsäkringen inte täcker hela värdet så gör man enligt avtal. Finns inget avtal så får man göra som samvetet bjuder.
Vem som står för livförsäkringen är ointressant men pengarna bör gå till ägaren men man bör avtala om det så alla parter vet vad som gäller.
Första stycket: här ser det ut som om du tänker att det alltid är någons "fel" om en häst behöver avlivas.
Jag hade lånat ut en häst på foder. Den drabbades av en sparkskada med fraktur som följd och behövde avlivas på plats.
Det var ingens fel.
När jag haft häst på foder, vid ett tillfälle, var det ägaren som betalade försäkringen. Jag tror att det var både liv- och veterinärvårdsförsäkring.
När jag hade min häst utlånad på foder, hade jag den försäkrad fastän fodervärden gärna hade betalt premien också.
De sjukdomar och hältor som tillstötte, stod fodervärden för.
När hästen avlivades akut (se ovan) dog hästen. Inga pengar bytte ägare. Hästen var inte livförsäkrad. Det skulle inte ha fallit mig in att begära betalt.
Men den situationen var lite speciell eftersom fodervärden i fråga är min äldsta kompis och jag ansåg att jag hade gett hästen till henne medan hon ansåg att hon lånade den. Det var en häst för ca 25000kr - om det nu har någon betydelse.
Nej, det finns inga regler kring detta utan man får väl komma överens.
Som fodervärd kan jag se en fördel med att ha hästen försäkrad i veterinärvård, eftersom det kan bli dyrt med veterinärkostnader som landar "i mitt knä".
Som hästägare kan jag eventuellt se en fördel med livförsäkring om jag tycker att jag behöver få in pengar som ersättning om hästen dör.
I mitt personliga fall behöver jag inte få pengar som ersättning för en häst som dog - i synnerhet inte i det aktuella fallet.
Jag har aldrig tänkt tanken att kräva min kompis på pengar för den döda hästen.
Ofta är det en olyckshändelse som gör att en häst måste avlivas och det kan man näppeligen lasta fodervärden för.
Om det är slarv, ja då är saken annorlunda förstås.